Min 79-åriga mamma, som är piggare och mer alert än 95% av sina generationskamrater, har skaffat en MediaPad T5 10 LTE.
Hon behöver hjälp med att få igång den. Vi bor i olika städer, vilket gör att jag måste försöka hjälpa henne via telefon, vilket är extremt svårt. Till saken hör också är att jag är exceptionellt oteknisk. Trots det har jag lovat att se till att plattan blir "up and running".
Därför ber jag nu er om hjälp.
FÖRUTSÄTTNINGAR:
Plattan är helt ny och oanvänd, laddad, och såväl SIM- som minneskort monterade. SIM-kortet är ett
Tele2 Wifi To Go, som är aktiverat, och nyladdat med 5GB surf. Mamma saknar Wifi i sin bostad.
Ungefär såhär har hennes/våra installationsförsök gått till hittills:
Det första som händer när hon slagit på plattan, är tydligen att hon ska välja om Wifi ska vara ibockat eller inte. Inga alternativ till Wifi finns.
Jag trodde att det dessutom skulle stå typ "För surf med mobildata - klicka här och fyll i din operatörs uppgifter" (dom har jag redan skrivit ut från
Tele2:s hemsida).
Men det står tydligen ingenting om det.
Jag föreslog att hon skulle låta Wifi vara urbockat (hon har ju inget Wifi). Sedan klickar hon på Nästa, och då kommer det upp något om att "Även om du valt att ej använda Wifi, kan enheten välja att känna av om något Wifi-nätverk är i närheten. Läs mer om detta i Avancerade inställningar."
Därunder 2 alternativ:
BAKÅT eller HOPPA ÖVER (som idiotiskt nog verkar betyda "Fortsätt" i det här sammanhanget).
Där väljer hon Hoppa över.
Då kommer följande upp:
"Söker efter uppdateringar.
Om detta tar för lång tid, kan du gå tillbaka till föregående steg."
Eftersom det tar extremt lång tid, klickar hon på Bakåt.
Då kommer hon tillbaka till första bilden igen. Om Wifi.
Där provar vi då att bocka i Wifi istället. Som jag trodde kommer det då upp en lång lista på alla grannars krypterade nätverk. Helt meningslöst för henne, således.
Därefter Nästa.
Då kommer hon återigen till:
"Söker efter uppdateringar.
Om detta tar för lång tid, kan du gå tillbaka till föregående steg."
Denna gång låter hon den söka färdigt (?) vilket tar c:a 5 minuter.
Sedan finns bara ett alternativ att ta sig vidare på:
Bakåt.
Då kommer hon till Wifi-sidan.
Det är alltså omöjligt att komma någon vart. En s k" loop".
Jag fattar ingenting.
Min särbo har en exakt likadan surfplatta. Som han dock kör på Wifi. Jag var med när han genomgick installationsproceduren på den, och den gick hur fort som helst, och det förekom inget "sökande efter uppdateringar".
Vad gör vi för fel? Varför går det inte att ta sig förbi denna "loop"?
Enormt tacksam för svar!
Click to expand...