Huawei MediaPad T5 10 LTE - hur får man igång den? Hjälp!

Diskussion i 'Huawei' startad av lenamarsan, 28 feb 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är bra på en telefon som man har med sig överallt, men på en platta, tycker jag det är mindre nödvändigt. Det är naturligtvis ni som väljer, tänkte bara att det går att hoppa över om man inte vill ha ett skärmlås
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Eftersom det ändå inte funkar så har ni ju inget att förlora på att göra en fabriksåterställning och börja om. Ni har ju ett litet plus jämfört med förra gången: ni vet nu hur SIM kort ska sitta.
    När jag går in i mina inställningar har jag möjlighet att söka där och då skulle ni (hon) kunna söka på fabriksåterställning. Skickar med bild på hur jag kan söka på min mobil.
    Om ni väljer att göra det, slå inte på wifi. Ställ inte in något skärmlås.
    Jag tror att ni kommer att få fart på den här plattan och att din mor kommer att ha mycket glädje av den!

    Tillägg: Jag ser på din postade bild från tidigare att ni också har en sökruta. Fabriksåterställning innebär att ni är tillbaka till "nyss upp packad ur lådan" läget

    [​IMG]
     
    Kristy gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det är jag helt med på.

    Och mamma och jag kom överens om, att hon skulle ha skärmlås.

    Men i det här fallet så är det väl inte klarlagt om det är skärmlåset per se, som är problemet.

    Utan problemet är att skärmen eller hela plattan (vilket av dem är ännu inte klarlagt) av okänd anledning stänger av sig var 4:e till 5:e sekund.

    Och en annan forummedlem kommenterade nyss i tråden, att det lägsta tidsintervallet på just den här plattan är 15 sekunder.

    Nu verkar ju min Asperger-logik, och mitt sätt att dra slutsatser, fungera extremt uselt i såna här sammanhang.

    Men för mig verkar det som om något är fel. Sannolikt på grund av att vi har genomfört installationsproceduren på fel sätt.
     
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack snälla.

    Vi ska prova det i morgon, när mamma (och jag) fått vila lite.
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har nu googlat på felmeddelandet som mamma får, vad hon än försöker göra på plattan.

    Här är en del av resultaten av mitt googlande:

    Problem Communicating With Google Servers Error

    Fix: There Was A Problem Communicating With Google Servers - Mobility Arena - Mobile, Cell Phone, Smartphone Reviews, Specs, News

    How to fix 'Cannot connect or communicate with Google servers' - Android Forums at AndroidCentral.com

    There was a problem communicating with Google servers...how to solve this error - Google Play Community

    7 Ways to Fix "There was a Problem Communicating with Google Servers" Error

    Även på YouTube får man ett antal träffar om man söker på detta begrepp.

    Mina problem är nu följande:

    A) Jag vet inte om detta innebär, att vi trots detta ska utgå ifrån att vi har genomfört installationsproceduren på ett felaktigt sätt, och försöka fabriksåterställa plattan och därefter göra om installationen.

    (En sak att ta i beaktande här är, att vi inte har en aning om V A D vi eventuellt har gjort för fel under installationen, mer än att det kanske skulle kunna ha att göra med att vi under installationen hoppade över flera steg, där "Hoppa över" fanns som ett av flera alternativ.

    Och eftersom vi inte vet VAD vi har gjort för fel, vet vi inte heller vad vi ska göra annorlunda vid nästa installationsförsök.)

    Alltså:
    Kan vi ha "provocerat fram" felmeddelandet om att kommunikationen med Googles servrar misslyckades, genom att göra något fel under installationen?

    Eller har vi lyckats genomföra installationen på ett fullgott sätt, och felmeddelandet har med något annat att göra?

    B) Jag är inte tillräckligt insatt eller kunnig för att kunna avgöra, om de sajter och YT-videos som beskriver felmeddelandet och föreslår olika metoder att lösa problemet, är pålitliga.

    C) Om någon av sajterna eller YT-videorna kan anses vara pålitlig, så klarar jag ändå inte att följa de anvisningar och förslag till problemlösning som ges. Jag behöver exceptionellt tydliga förklaringar, som inte går att missförstå.

    Jag är extremt tacksam för minsta lilla input, fundering, förslag, tips, råd eller, rentav, tröst.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ingen av tipsen verkar opålitlig.

    De flesta verkar fokusera på Google kontot och att ta bort den och lägga till den pånytt.

    Alternativ att rensa Google Service.

    Bägge dessa sakerna hade iofs gjorts automatiskt om man återställer enheten och med tanke på att ni fortfarande är tidigt i processen och inte installerat/satt upp enheten så hade kanske en återställning inte varit helt fel väg gå.

    Men det är klart det andra går snabbare att göra.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svar.

    Jag vet inte vad "rensa Google Service" betyder.

    Och är högst osäker på hur man tar bort ett Google-konto, utan att samtidigt förstöra något annat.

    Återstår att göra en fabriksåterställning.

    Det jag nu skulle behöva, är en exceptionellt detaljerad beskrivning av hur en installation ska genomföras.

    Jag har ju fått en synpunkt här på forumet om, att de problem vi har kan vara orsakade av att vi har hoppat över flera av de steg i installationsproceduren, där "Hoppa över" fanns som alternativ, i tron att dessa steg var helt onödiga.

    Samtidigt har jag fått en synpunkt om att vi borde ha hoppat över steget där man lägger in en 6-siffrig kod.

    Det blir helt obegripligt för mig, som inte kan avgöra vad som är viktigt i installationsproceduren.

    Jag behöver alltså en instruktion av typen:

    "1. Första bilden:
    Här blir du ombedd att godkänna bla bla.
    Klicka på OK.

    2. Andra bilden:
    Här får du frågan om du vill XYZ. Det är onödigt, så välj Hoppa Över."

    Och så vidare.

    Var kan man få en sådan instruktion? Kan man vända sig till Huawei support? Kan man be Tele2:s support om hjälp?

    Det märkliga här är, att jag utan minsta problem har lyckats installera en Huawei MediaPad T3 7 åt mig själv, för några år sedan.

    Men då hade jag plattan i handen. Nu sitter jag i telefon, och lyssnar när mamma försöker läsa upp det som står på skärmen.
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En sådan detaljerad instruktion Kan du nog bara få om någon annan nyinstallerar en likadan platta och noterar längs vägen.
    Du får helt enkelt finna dig i att vid tveksamheter fråga här om det inte finns någon telefonsupport på annat håll.
    Mitt råd att hoppa över skärmlås alltså den sexsiffriga koden gäller under installationen. Vill man sedan ha skärmlås Kan man lägga dit det i efterhand.
    Om det är så att något blev fel under förra installationen verkar det som att det hade med inläggning av Googlekontot att göra. Har du någon minnesbild av hur ni hanterade det?
     
    lenamarsan och jnsson gillar detta.
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, det är nog så.
    Manualer finns ju liksom inte längre, åtminstone inte i den betydelsen som de fanns förr.

    Inläggningen av Google-kontot gick till så, att mamma plötsligt lyckligt utbrast: "NU! Nu står det 'Logga in på ditt Google-konto med din mailadress och lösenord!" "Toppen! sa jag, glad över att vi nu hade kommit till ett moment som vi bägge förstod oss på (till skillnad från alla moment av typen" Huawei erbjuder en fantastisk lösning för säkerhetskopiering till molnet! Och så alternativen Backa, OK eller Hoppa över. Vi fyllde i lite, men avbröt sen och backade, eftersom det väl är en exakt likadan funktion som Google har, och man väl inte behöver ha två stycken?? Har i nuläget ingen aning om huruvida mamma har ett Huawei-konto eller inte....), och uppmanade henne att skriva in uppgifterna och logga in. Då dök, som vanligt, meddelandet "Kan inte kommunicera med Googles servrar. Försök igen senare." upp.

    När man fabriksåterställer plattan, försvinner även den 6-siffriga koden då..
    ?
    EDIT:

    Ja, jag är 200% säker på att mamma använde korrekt mailadress och lösenord.
     
    Last edited: 9 mar 2021
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Allting försvinner när du fabriksåterställer. Möjligen behöver man ange den sexsiffriga koden för att kunna fabriksåterställa.

    Lite oklart vad du pratar om här: Google eller Huawei konto. Som du skriver så avbröt ni inläggningen av Google kontot och då har vi möjligen hittat problemet. Huawei konto behövs nog inte, men Google kontot måste läggas in ordentligt. Kolla under inställningar - konton och se om där finns något google-konto. Om inte, lägg in det. Om det finns där kan det vara idé att ta bort det och lägga in det igen enligt de tips du tidigare tittat på.

    Kolla detta innan ni ger er på fabriksåterställning.

    Tillägg: när jag nu läser igen ser jag att det ni avbröt verkar vara Huawei kontot.
    Försök gärna att själv göra det du vill att manualer ska göra: hålla en linje och inte hoppa mellan olika saker som du gjorde med den långa ovidkommande parentesen du hade här. Chansen att få hjälp ökar om inte vi som läser behöver detaljstudera varje ord och tecken för att avgöra vad som är relevant och inte.
     
    Last edited: 9 mar 2021
    Kristy och lenamarsan gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER


    View: https://youtu.be/WVULMMfcWPc


    Har du en steg för steg video. Det som skiljer är sim-kort och wifi. Där man i videon skippar sim-kortet och aktivera wifi, ni ska göra tvärtom.
     
    Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Bra råd. Jag förstår hur du menar.

    Jag ber om ursäkt, och ska göra mitt bästa för att vara tydligare och försöka utelämna oviktig information.

    Två saker försvårar dock min situation en aning:

    Mina diagnoser (Aspergers och ADHD, framförallt). Aspergers innebär bl a att man uppmärksammar detaljer, men har svårt för att se den övergripande helheten, och framförallt - att förstå SAMMANHANG.

    Och att jag väldigt ofta inte VET, vad som är relevant och vad som kan utelämnas.

    Det är ju en av huvudorsakerna till att denna tråds existens. Jag vet inte vad som är viktigt, och vad som är mindre viktigt, vad som är orsak och vad som är verkan, om jag gör fel eller rätt.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så väldigt mycket!

    Jag ska studera denna video noggrant.
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag inser att allmänintresset för att följa denna tråd sannolikt är extremt lågt, vilket är högst förståeligt, men nu har mor och jag hittat en möjlig orsak till att surfplattan svarar "Kan inte få kontakt med Googles servrar. Försök igen senare."

    Det visade sig att Sim-kortet inte innehöll någon surf, p g a ett misstag från Tele2:s sida.

    Nu gör det däremot det, och plattan är dessutom fabriksåterställd.

    Så imorgon ska vi göra ett nytt försök att få igång plattan.

    Jag har sett YT-videon om installationen, och insåg då att jag har sett den tidigare. Allt verkar extremt lätt på videon, men problemet här är väl att jag, som inte kan något, via telefon ska försöka guida mamma, som inte heller kan något.

    Jag ska försöka se på videon samtidigt som jag guidar mamma.
     
    marr, kupa, Leo83 och 2 andra gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hahaha jag funderat hela helgen hur det gått för er.

    Hur gick det med nya telefonen?
     
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Dom TVÅ nya mobilerna (huvud- och reservmobil) har vi inte börjat med än. Den gamla huvudmobilen började gudskelov leva lite igen, så läget är inte längre hysteriskt akut.

    Nya huvudmobilen - och gamla - är en Doro, och den överflyttningen tror jag att mamma klarar utan min högst tveksamma "hjälp".

    Reserven är en Moto G8 Power, och där kan det bli lite knepigare. Android som inte är i Doros förenklade version är ju helt nytt för henne.

    I Doros värld utgår man liksom ifrån vad man vill göra. T ex SKICKA. Och sen får man frågor om hur man vill skicka; email, mms, Messenger.... Oerhört logiskt och bra, tycker även jag.

    Nu måste hon liksom göra lite tvärtom. Börja med att leta upp Messenger-ikonen.

    Det är som om man tänker sig att alla mataffärer istället för namn/logo har en skylt med texten KÖP MAT HÄR. Så är det liksom i Doro-världen.

    Det vanliga Android förutsätter att man har vissa grundkunskaper. Precis som man, för att kunna gå ut och handla mat, måste veta att ICA-symbolen betyder att det finns mat där, som man kan köpa.
     
    kupa gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu verkar allt ha löst sig.

    Helt utan min medverkan (det var förmodligen det som gjorde att allt löste sig...)

    I begynnelsen, alltså innan denna tråd skapades, hade mamma lite problem med att köpa surf till Tele2:s Wifi To Go-kort, som plattan körs på.

    Inte heller jag förstod, hur man skulle gå till väga. Jag har ett flertal gånger tankat surf på Telenors hemsida, och där finns det en tydlig instruktion, och följer man den så tar det mindre än 1,5 min att tanka.

    Men Tele2 har information om att tanka surf på flera olika ställen, och på Ställe 1 så uppmanas man att klicka vidare, och då hamnar man på Ställe 2, och väljer man att klicka vidare där, så hamnar man återigen på Ställe 1. Ingen av oss kunde trots minutiöst letande hitta det ställe på Tele2:s hemsida där man skriver in enhetens telefonnummer/surfplattenummer, väljer det belopp/antal GB man vill tanka, klickar OK och bekräftar transaktionen med Bank-ID.

    (Om någon som läser detta kan hitta denna funktion - länka gärna dit!)

    Jag gick då in på Tele2:s chat, och frågade snällt om dom på nåt sätt skulle kunna ordna detta blixtsnabbt, så att mor min kunde börja surfa. Jodå, det kunde dom absolut fixa, så jag skrev i chatten att mamma önskade köpa 5GB surf, och angav plattans nummer, och därefter skickade Tele2 något slags "direktbetalningsbekräftelselänk" till mammas Bank-ID, och samtidigt ringde jag henne och förklarade, och bad henne bekräfta med Bank-ID, vilket hon gjorde.

    Därefter meddelade Tele2 i chatten, att överföringen var verifierad, och att dom nu hade satt in 5GB surf.

    Därefter försökte mamma med min bristfälliga assistans förgäves att få igång plattan, vilket ledde till skapandet av denna tråd.

    Sedan, i förrgår, så loggade ju, som jag tidigare berättat, mamma in på Tele2:a Mina Sidor, och kunde konstatera, att plattans Sim-kort innehöll 0GB surf.

    Jag kontaktade Tele2, som meddelade att dom glömt att sätta in dom 5GB:en surf, och som kompensation genast satte in 20GB.

    Därefter, igår, messade mor plötsligt, att nu var plattan igång. Med det trodde jag att hon menade att hon tryckt på Power-knappen, men det visade sig att hon helt utan hjälp eller instruktion först fabriksåterställt plattan, samt därefter - också på egen hand - genomfört hela installationsproceduren, och toppat det hela med att lite avslappnat ladda ned Messenger och Wordfeud, och nu satt hon som bäst och funderade på om Avast var bättre än Bitdefender, eller tvärtom.

    Så, jag kan bara konstatera att mamma uppenbarligen inte behövde min hjälp in the first place.

    Snart kommer mamma förmodligen att starta en tråd här, om hennes vedermödor med att försöka hjälpa MIG att få igång MIN surfplatta. Jag har nämligen en Huawei MediaPad M5, som ligger ouppackad sedan julen 2019, för att jag inte har orkat ta mig an den, p g a en envis psykisk ohälsa.

    Tack så hemskt mycket alla, och förlåt att jag tagit upp er tid och ert tålamod i onödan.

    Slutet gott, allting gott!
     
    Last edited: 18 mar 2021
    Calvin&Hobbes, svenix, Kristy och 4 andra gillar detta.
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Mothers, is there anything they can't do [emoji1320]
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Exakt!

    Jag messade henne just och frågade lite besvärat, om jag skulle hjälpa henne att se till att hon fick in sin mail på plattan. "Redan gjort!" svarade hon.

    Rätt bra gjort av nån som fyller 80 om 3 månader, har cancer, just har genomlidit ett drygt halvår av obeskrivligt påfrestande behandlingar, och tillbringat övrig tid i total corona-isolering.
     
    Leo83, svenix, Kristy och 1 annan gillar detta.
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej, så här ett halvår senare.

    Nu behöver jag dessvärre er hjälp igen.

    Huawei Mediapad T5 10 LTE började för någon månad sedan plötsligt visa felmeddelandet "Ingen dataanslutning".

    Jag (som för närvarande är och besöker mamma) lyckades på något oklart sätt få igång dataanslutningen igen igår.

    Idag skulle jag visa mamma hur Netflix, som jag installerade på plattan i mars, fungerar. Då kom det upp ett meddelande om att Netflix-appen måste uppdateras.

    Jag gick in på Google Play för att göra uppdateringen, men det gick inte. Google Play-symbolen kom upp - därefter "frös" bilden. Det gick alltså inte att komma in i Playbutiken överhuvudtaget.

    Googlade och hittade något om att "Äldre Androidversioner kan ibland inte uppdatera Netflix-appen".

    Då slog det mig, att systemversionen av Android kanske behövde uppdateras.

    Gick in i Inställningar och mycket riktigt - det fanns en nyare systemversion.

    Jag uppdaterade till den nya versionen. Det tog lång tid, men gick bra. Uppdateringen avslutades som sig bör med en omstart och jag var säker på att allt nu skulle funka.

    Men icke.
    Nu står det "Ingen dataanslutning" igen, och plattan är således helt obrukbar.

    Någon som har något tips om åtgärd?

    Lite bakgrund:

    - Mamma saknar wifi, och kör alltså enbart på mobildata.

    - Surfen har inte tagit slut.

    - Mamma har inte gjort något med SIM-kortet, utan det sitter där det framgångsrikt placerades i våras.

    - Plattan har hanterats ytterst försiktigt, och använts mycket lite.