Huawei - opålitligt pålitligt

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Snapphane, 18 jun 2018.

  1. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag kände att jag behövde göra en liten post för att klaga, men även berömma Huawei. Det snackas ju mycket om hur dåligt det är med uppdateringar, inte minst säkerhetspatchar. Men efter snart 1 år med telefonen får jag väl ändå säga att det är...hyfsat bra.

    Det började med att frun skaffade en Honor 8. Den lämnade ett bra intryck på mig och jag skaffade en P10 Plus och fick en MediaPad T3 10 på köpet. Alla körde sina egna EMUI versioner och säkerhetspatchar, men alla med Android 7.0. Sen rasslade det till här under hösten, tror det var kring oktober, och plötsligt var alla på samma patch. Om än 1 månad efter Google,men det tyckte jag inte man ska klaga på. Och nästa månad kom det till alla enheter igen, och igen och igen. Sen började vi närma oss 2018 och en stundande Oreo för min P10 Plus. Och där tog det stopp.

    Min MediaPad höll ändå jämnt tempo med uppdateringar men här runt mars/april tog det stopp. Honor 8 tog en paus med januaris patch men kom igång här igen kring april när som sagt MediaPad slutade få sina. Min P10 Plus fick Oreo till sist, men sen var det rätt dåligt med säkerhetspatchar.

    Nu är vi inne i juni och fruns Honor 8 har fått både patch för både april och maj. Och förra veckan uppdaterades min P10 Plus och igår vår MediaPad T3. Så nu är vi åter i fas, med patchen för maj. Får se om Huawei nu fixar att släppa regelbundna patchar till våra enheter igen :)

    Som sagt - det är inte allt för pålitligt, men då och då skiner de till och levererar riktigt hög klass på sina uppdateringar! :thumbsup:
     
    chraist och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Ja, jag får hålla med om att Huawei blivit bättre med säkerhetsuppdateringarna.

    Det är fortfarande inte samma respons och takt som Nokia eller Sony har, men det är inte heller uselt längre.
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tycker det överlag har varit väldigt bra, omkring 1 månad efter Google som du säger likt många fler tillverkare. Jag gick med i betan för Oreo och tror det var två uppdateringar i denna och har faktiskt (ta i trä ) inte haft några bekymmer alls med min lur. Överlag väldigt nöjd men ibland kommer det lite sug efter adb/fastboot och custom kernels och roms som man varit van vid med Nexus sen tidigare. Men kort och gott har det varit köpa luren, ladda den och använda :-)

    Återstår att se hur Android P kan tänkas bli för våra enheter.
     
    tobban och bernard gillar detta.
  4. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag vet att jag sagt det innan, tar hellre "dåliga" men regelbundna och pålitliga uppdateringar. Om man är 2-3 månader efter med säkerhetspatchar, men de kommer ut VARJE månad - perfekt. Om det dröjer nästan 2 år innan man får en OS-uppdatering, men den kommer på ett datum man kan förutsäga och samtidigt vet man att man får 2 OS-uppdateringar till telefonen - också perfekt. Det är kanske inte BRA, men jag vet vad jag får och vad jag kan förvänta mig när jag köper telefonen.

    Huawei tycker jag har skött sig bra, i det stora perspektivet. Men skulle jag köpa en Huawei idag, eller om ett år, så har jag ingen som helst aningen om när och hur den uppdateras. Vilket är lite tråkigt. Med det sagt skulle jag ändå inte ha något emot att köpa en Huawei, de är i vart fall så pålitliga att jag vet att det kommer komma uppdateringar :)
     
    bernard gillar detta.
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    säkerhetspatch borde inte dröja längre än 2mån efter googles. Större uppdateringar kan man vänta med upp till 6mån (OS).
    Jag får en känsla av att under ver.7 skötte sig huawei hyffsat bra, men i och med Oreo intåg har de blivit sämre (innan Oreo OTA). ver7 släpptes vind för våg och Oreo synntes inte til.l
    Jag har haft december patch fram till maj (då Oreo kom via OTA), trots att det har funnits patchar för både jan och feb.
    Med Oreo sitter jag på feb patch, trots att det finns maj patch ute.
    Lite som om antivirus tillverkare underlät dagliga uppdateringar då man väntade (satsade alla resurser på) en ny version av antivirusprogram i en snar framtid. Med den strategin hade nog det företaget hade inte överlevt särskilt länge.
     
    Last edited: 19 jun 2018
    bernard gillar detta.
  6. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag tror Google själva kräver "inom 3 månader" för att officiellt rekommenderas till företag. Så det är väl den gränsen vi får leva med - Android Enterprise Recommended

    "Android Enterprise Recommended helps ensure devices are up to date with regular security patches delivered within 90 days. Android Enterprise Recommended devices are also guaranteed to get at least one additional major OS update."
     
    cavveman och Gorgeous gillar detta.
  7. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    För att bevisa min tes trillade säkerhetspatchen för juni nyss in. Tack och bock, verkar som att telefonen uppdateras flera ggr per månad nu