Huawei svartlistat - konsekvenser?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Droid65, 29 jun 2019.

  1. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Kinesen ska veta sin plats. Deras lott i livet är att vara Världens Samlade Fabrik, hålla käften och bara montera ihop de produkter vi i Väst har uppfunnit och designat - och göra det snabbt, med stor noggrannhet och framför allt billigt.

    Skämt åsido, så kommer det inte att fortsätta. Det 21:a århundradet tillhör Kina. Pax Americana kommer att ersättas av Pax Sinica - oavsett om Kina kommer att gå i demokratisk riktning eller ej.

    När det gäller STEM-områden (Science, Technology, Engineering, Mathematics) så utexaminerar nu Kina 1,3 miljoner studenter jämfört med 0,3 miljoner i USA, dvs. över 4 gånger så många(!)

    Dessutom är över 300 000 kinesiska studenter inskrivna på amerikanska universitet. Utan de kinesiska (och indiska) studenter som väljer att stanna kvar i USA efter examen skulle Microsoft, Apple, Facebook, Intel och Google ha det riktigt svårt.

    I närtid kommer det att bli intressant att följa den pågående halvledarkrisen. USA gör allt som står i deras makt (förutom regelrätt krig) att stoppa Kina från att kunna tillverka avancerade halvledare. Ironin är att den riktiga spetskompetensen finns hos TSMC i Taiwan - ett land som Kina kommer att annektera förr eller senare.
     
    Last edited: 12 okt 2021
    PeterEss gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Angående halvledare

    Alibaba and Baidu bet big on Chinese chipmaker Phytium - Gizmochina
     
  3. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Ja, Kina är redan bra på att tillverka halvledare från 14 nm och uppåt - och det finns en stor marknad för dessa produkter. Alla behöver inte 5 nm processorer med 173 miljoner transistorer/mm2.

    China's SMIC To Build a GigaFab for $8.87B: An Answer to the Shortages

    Men SMIC och andra kinesiska tillverkare är minst 10 år efter TSMC och Samsung.

    USA:s taktik är att förhindra att t ex SMIC får tillgång till den avancerade utrustning som krävs för att kunna ta nästa steg. Det bästa de kan tillverka idag är 14 nm processorer (t ex Kirin 710A).
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men med tanke på hur mycket pengar som investeras är det bara en tidsfråga innan de har konkurrenskraftiga alternativ men ja det kommer ta den tid den tar även om det tar 10 år så kommer det hela tiden ett steg närmare. Så ja finns anledning för konkurrenterna att känna oro.
     
  5. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Ja, det är bara en tidsfråga. Kina kommer att dominera stort och det är något som blir svårt för många i Väst att svälja, framför allt USA.
    China has won AI battle with U.S., Pentagon's ex-software chief says
     
  6. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro


    Jag tror tyvärr att den situation som uppstått med handelskrig mot Kina med bl.a brist på processorer för Huawei kommer sluta med en invation av Taiwan. Kina anser ju att Taiwan tillhör dom och där har dom en massa saker som Kina vill ha.
     
  7. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    När Kina tar över som du skriver, om de gör det, har vi inte längre samma konsumtionssamhälle. Framtiden ser antingen dyster ut eller finns inte alls, så sett. Vi lever i de sista av sådana dagar, något eller några decennier framöver. Kina tar inte över efter USA, eftersom det vi ser nu inte kommer att bestå, helt enkelt. I framtiden gäller något annat. Så länge lär jag inte få vara med, men jag förstår att det blir helt annorlunda.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men siffrorna talar ju sitt tydliga språk... kina håller på att bli ett högutbildat land... de nämdes siffror tidigare i tråden... alla dessa personer som är utbildade kommer ju givetvis bidra till att kina blir ännu starkare, kineserna må inte vara lika fria... men det har arbetsdisciplin och arbetsmoral.. kina håller på att gå ifrån ett bondsamhälle till ett högutbildat och intellektuellt folk...detta är ju en viktig pusselbit för kina att bli likt usa ett oberoende land... Displinen och fokus som kina har saknas i USA..
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fast Huaweis rykte är rejält skadad på grund av sanktionerna. Det är inte bara mobiltelefonerna som fick en rejäl skada, det är även nätverkssidan där väldigt många länder som har valt bort de och satsat på Ericsson & Nokia. Det handlar om sjukt mycket pengar faktiskt och att de inte har nån chans i flera år i de länderna som verkligen betalar bra summor för 4G och 5G.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja så är det. De anställer samtidigt många icke Kineser för att tvätta sitt rykte nu:
    Niklas Mannfolk byter ministerium mot Huawei

    Men USA verkar inte ge några lättnader:
    U.S. lawmakers vote to tighten restrictions on Huawei, ZTE
     
    Kristy och night77 gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nej precis, USA vet exakt hur kineserna maskar.. Dock tror jag de tillåts ändå göra så, om vi till exempel kollar på Honor varumärke som tillhör i botten Huawei men sägs är helt oberoende.. Vilket inte direkt stämmer. En video från Mrwhosetheboss förklarar det...


    View: https://youtu.be/hsgMPBR7iXk
     
    Last edited: 29 okt 2021
    Kristy, Johnh3 och katho gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xiaomi tar mark i Europa i rätt hög takt. Jag undrar dock hur stor andel som är "high end-telefoner" och hur stor andel som är midrange/lower tier. Det spelar ju rätt stor betydelse för vinsten de gör i Europa.

    Huawei får nog räknas som utspelade vid det här laget. De lyckades inte med P40-serien och nu är det nog kört (?). Ser inte riktigt hur de ska nå någon framgång om utvecklarna saknar incitament att ge stöd för Appgallery/Huawei HMS. Blir bara större uppförsbacke ju mindre deras marknadsandel är, och den minskar bevisligen.

    Huawei hade vid sin peak (2019) ~20% av marknaden i Europa. Nu har inte siffrorna för hela året presenterats ännu, men det blir intressant att jämföra.

    De får nog sadla om till andra produktkategorier om de ska ha en chans, vilket de väl också börjat med så smått, typ skärmar laptops, hörlurar osv.
     
    Last edited: 4 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så länge de fortsätter att förstärka och förbättra sitt ekosystem... De ska tex släppa deras variant av Airtag...och de släpper mer och mer grejjor i sitt ekosystem.. de ska börja använda snapdragon nästa år... Komponent bristen kommer spela dom i händerna...då fler tillverkare kommer få problem snart...

    Jag tillhör kategorin hoppfull.. känner mig själv sugen på att prova harmony OS snart... och väntar in Mate 50 i April nästa år med Snapdragon 895 som förhoppningsvis även denna gång blir nummer ett på dxomark.

    De flesta som köper huawei telefoner idag iallafall deras high end tror jag köper från kina faktiskt...
    De flesta här på forumet köper direkt från kina... så kommer ju inte med i försäljningen...

    Så länge de ligger nummer 1 på dxomark... och de släpper bra telefoner ser inte jag huawei som utspelade... sedan att de säljer skit i EU är ju en annan sak... men harmony OS kommer mogna mer och mer.. och deras ekosystem blir bredare och bredare..
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inget fel på hårdvaran, men de har inte lyckats med Appgallery så länge Facebook- Google.- och Microsoft-apparna saknas: https://appgallery.huawei.com/Featured

    Få kommer gå över utan YouTube, Gmail, Whatsapp, Instagram, Facebook , Outlook/Word/Excel, Twitter, Discord, Twitch osv. oberoende av hur bra hårdvaran är.

    Över 50% av svenskarna använder Facebook dagligen, så bara där krymper antalet potentiella kunder med 50% i princip: Sociala medier | Svenskarna och internet
     
    katho och Kristy gillar detta.
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    När jag körde med Huawei mate 40 pro så körde jag utan google. Huawei appen petal search är perfekt då och jag hade alla appar som jag hade på min andra mobil med Google service förutom google foto och google kalender.
     
    spigen gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, visst går det att komma runt, men för de flesta återförsäljare och operatörer är det inte värt besväret att behöva förklara för kunderna hur de "får in YouTube". De säljs ju också med en "varningstext" om att Google-tjänsterna saknas.

    Tror det blir mycket svårt att nå en bredare publik med sådana förutsättningar. Vi här i forumet är ju inte representativa för den breda marknaden direkt. De flesta vill bara att allt finns där "out of the box" i jämförelse med oss entusiaster som älskar att pilla på allt och experimentera med olika lösningar.
     
    mullsjomannen, dannejanne, katho och 1 annan gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja.. App gallery håller jag med om.. Förstår att Aurora store är överkurs för de flesta.. Men enkel lösning på problemet..

    Det hade ju varit fördelen om de hade gått ihop med Aurora os som de var rykten om då hade telefonerna kommit med Aurora store out of box och då hade app gallery blivit mindre relevant...

    Det enda som inte funkade sist jag körde Huawei var McDonald's appen och Google pay..

    Så ja.. För oss nördar är de ju inte direkt något problem så länge man kan kompromissa med Google pay..

    Tror som sagt komponent bristen som drabbar mer och mer branscher och företag gör att de kommer tvinga lägga ner handelskriget och tillåta kina att hjälpa till att lösa den globala bristen på halvledare och tillåta dom att tillverka.. Ska vi klara denna kris som snart kommer påverka den globala ekonomin tror jag helt klart en lösning för Biden är att låta Kina få köpa av asml igen.. Så de kan köpa maskinerna som krävs...

    Militär departementet vill ha fortsatt hårdare linje medans bide verkar vilja ha en mer mjuk linje och han inser nu också att handelskrigets restriktioner kommer snart påverka den globala ekonomin... alla förlorar på de så tror de klmee tvingas sätta prestigen åt sidan...

    Tror även Kina hamstrar marknaden både på frakt containrar och halvledare då de kommer gynnas av en global kris då det är de som kommer tvinga USA att släppa på restriktionerna. Militär departementet ser inte det hela från ett ekonomiskt perspektiv... Biden ser det från ett ekonomiskt perspektiv han bär ansvar för ekonomin...