Hubitat - ny hubb till Sverige 15e augusti?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Bakken, 9 aug 2020.

  1. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Efter att vår Home Assistant instans slutade fungera i onsdags började jag återigen kolla på alternativa, "färdiga", kontrollenheter.

    Lade märke till Hubitat igen och såg att Webhallen förväntas få in den om en vecka. Någon som har testat en importerad modell?
    Webhallen.com
    maxresdefault.jpg

    Om Hubutat:
    Hubitat Elevation™ | Local, Reliable, Fast and Private Home Automation

    Stöd för både Zigbee och Z-wave och interagerar med diverse tjänster som Google (Assistant och Chromecast) och Yeelight.
    Stort fokus på att allt ska fungera lokalt, men med moln-tjänst inbyggt såväl som geofencing genom telefon eller andra alternativ.
    Användare kan välja mellan att skapa rutiner etc. genom gränssnittet, eller dyka in i mer avancerad kodning.

    Kan bli en saftig konkurrent inom området, och dessutom till ett ganska rimligt pris.
     
    frpl, geobjork, enokbengtsson och 4 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag var rätt nära på att köpa en Smartthings nu i veckan för att testa... Men köpte ett nytt minneskort till Home Assistant istället...

    Samsung jobbar relativt aktivt med att möjliggöra mer lokal styrning vad jag kan se. Samtidigt är dem rätt aggressivt i en process för att byta app vilket gör vana användare lite bittra då det tydligen saknas en del funktioner än.
    Någonting får mig att misstänka att Smartthings saknar något i jämförelse med Ha och Hubitat... Lite svårt att få grepp om hur mycket man kan göra som vanlig användare om det saknas inbyggt stöd för det. Typ som att själv koda automatiska händelser.

    Ingen av dem har inbyggt stöd för Homekit förresten vilket är lite tråkigt. Båda fungerar dock med Homebridge om man vill kringgå den bristen.
     
    bernard gillar detta.
  5. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har kört hubitat ett par månader och är överlag nöjd för de jag använder den till! Inte snyggaste interfacet kanske men går skriva och importera drivers och appar själv så man kan ju iprincip göra vad man vill (mkt finns dock som färdiga appar såklart).
     
    Bakken, P.F och bernard gillar detta.
  6. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Spännande!
    Nej jag har funderat på om gränssnittet i deras ”dashboards” är lite åt det fulare hållet.
    Samtidigt är det ju grovt mycket snyggare än det på Fibaros hub, som går att påkosta för flera tusen kronor...

    Det är ju just det du nämner att man kan göra nästan vad som helst som gör mig extra nyfiken på Hubitat. Du råkar inte ha testat Home Assistant? För det är primärt det som håller mig fast vid min DIY-lösningen idag, och det hade varit lite betryggande att eventuellt hitta ett alternativ som inte kostar skjortan att uppgradera bortom en Raspberry Pi. (total vändning för mig, för överlag är jag riktigt nöjd med mycket i HA).
     
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Notis!
    Webhallen släppte Hubitat C7 idag tydligen, så sex dagar "för tidigt"... Det vattnar lite i munnen kanske.
    hubitat release.JPG
    Webhallen.com
     

    Bifogade filer:

    svenix och P.F gillar detta.
  8. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nej har tyvärr inte testat de, valde mellan de eller hubitat då jag beställde och fick för mig (utan några större grunder) att de är lite mindre pill med hubitat i uppstart iaf.
    Hubitat är vad jag förstått de en utbrytnad från när smartthings gick från 2 till 3 och communityn då tyckte de gick åt fel håll. Så drivers etc från smartthings 2 gick översätta till hubitat utan större jobb etc.

    Gällande dashboarden så har jag den kopplat till Google assistant och använder den mest så , så tänker inte supermkt på utseendet längre.
    En till sak är ju att appen tyvärr är webbaserad vilket gör att den läser in allt varje gång den startas vilket i min mening kan upplevas lite segt men funkar bra även utanför hemmet om man aktiverar cloud delen
     
    Bakken och bernard gillar detta.
  9. samich

    samich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kört Hubitat sedan årsskiftet. Gick från homeassistant på rp4.
    Tycker det fungerar ypperligt!
     
    Bakken gillar detta.