Fråga: Hur ändrar jag DPI på mina foton?

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av FBGKimpan, 30 okt 2020.

  1. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Hej!

    Jag måste ta en bild som har minst 100 DPI. Jag använder aldrig min kamera och vet inte riktigt hur jag ändra inställningarna. Jag har försökt att hitta det, men verkar inte hitta något om att ändra DPI i kamera settings.
    Oavsett vad jag gör, så får jag inte det att bli något annat än 72 DPI

    https://i.gyazo.com/622daacf20fd6a9f05e4403639fb03f3.png
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag hittar inget heller men det kanske finns någon kameraapp som kan fixa det (finns ett helt gäng appar om man söker på Kamera i Google Play).
     
  3. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Nej, det måste du inte. Den som säger det vet inte vad de pratar om.

    En bilds DPI spelar ingen roll för vanliga dödliga idag, de enda som behöver bry sig är de som jobbar professionellt med rastertryck och de vet bättre än att säga så.

    En bilds DPI säger inget om vad den går att använda till, det enda som spelar roll är antalet pixlar i filen. En bild på 3000x4000 pixlar i 72 DPI duger till precis lika stora utskrifter som en fil med samma antal pixlar i 300 DPI. En fil med 3000x4000 pixlar och 72 DPI går att skriva ut betydligt större med bibehållen kvalitet än en bild på 1500x2000 pixlar och 300 DPI.

    72 DPI är en kvarleva från stenåldern när det var den vanligaste upplösningen på datorskärmar. Idag finns det skärmar med väl över 400 pixlar per tum (PPI), tex våra mobiler, men inte ser bilderna dåliga ut på dem 72 DPI till trots?

    (Om du inte lyckas prata vett med den som skall använda bildfilen är det lättaste att öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram och ändra DPI till önskat värde. Det påverkar inte bilden det minsta, varken bättre eller sämre, större eller mindre.)
     
    katho och Heleg gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ungefär så men man kan försöka förklara lite också. DPI är ju förkortning av Dots Per Inch, dvs punkter per tum vilket är ungefär samma sak som pixlar per tum (djupt insyltade i tryckeribranchen kanske tycker det är en dåligt att säga så). Så en bild som har 1000 pixlar per rad har just 1000 pixlar per rad men så länge den inte är utskriven på papper eller visas på en bildskärm så har den egentligen inget DPI eftersom det inte finns någon fysisk storlek.

    Så har du en bild med 1000 pixlar på raden och ska skriva ut den på papper med 100DPI så ska du skriva ut den så raden blir 10 tum, dvs 10 tum gånger 100 pixlar är lika med 1000pixlar.
     
  5. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Javisst, det stämmer, men det spelar fortfarande ingen roll vad kameran har för DPI-inställning. DPI-siffran i bildfilen påverkar ingenting så att säga att en bild måste tas med minst 100 DPI är bara goja, inte minst för att DPI (Dots per inch) bara används vid tryck, inte på skärm (för används PPI, Pixels per inch).
     
    katho gillar detta.