Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 juni 2012.

1. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Nu har jag funnit frid i det här med batteriet. Har varit bortrest så det har blivit en hel del surf, gpsnavigering mm. Jag har legat på runt ett dygn med mycket skärmtid. Hade det inte varit för att jag varit datorlös (och således behövt göra en hel del på nätet med telefonen, som jag annars använt dator till) så hade jag med lätthet kommit över ett dygn på en laddning. Känns kanonbra! Angående gpsd så har jag aldrig kört med latitude. Jag tror det hela berodde på att en körjournalsapp jag använde fick något spel. Har ingen bättre förklaring. Det hände bara en dag. Tack för alla tips!

Att nyhetens behag har lagt sig har garanterat gjort en del också, men eftersom jag har en DIR-655 här hemma så funderar man. När jag var borta och hade god täckning hela tiden och inget wifi så drog telefonen i princip inget alls då skärmen var av. Skall bli spännande att se imorgon bitti, nu när jag är hemma hos min dir-655 igen, ifall den slukar något under natten.

llama gillar detta.
  2. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Dessa går bara avaktivera.

Vad ligger i topp under kernel och partial wakelocks i BetterBatteryStats under en tids standby?

Men detta kan omöjligt enbart ha med mjukvaran att göra. Varför skulle mitt routerbyte gjort så enorm skillnad då?

Vet du om det är någon officiell fix från Android eller någon fix från någon kock (som man inte får om man kör stock och egentligen inte kan vara säker på att det inte påverkar något annat negativt)?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Last edited: 2 oktober 2012
  3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Alla routrar hanterar multicast olika och det är det som har blivit blockad i kerneln
    Ingen officiell fix utan kungarna på xda

(Change packet filter settings to block multicast (thanks to Entropy512).

( I have also applied Entropy512's patch to allow unicast only. hope it will help with some of your's crowded or misconfigured networks)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Last edited: 3 oktober 2012
  4. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Äh, jag hade nog bara batterinoja... :) Testade att lämna den orörd under natten med wifi och full synk, och den sjönk från 100-92% under 8 timmar, alltså 1% per timme, det måste väl vara fullt godkänt i standby? Jag såg att under dessa 8 timmar hade "Samsung Push Service" haft flest wakelocks. Jag googlade samsung push service och det visade sig att den bara kollade upp om det fanns uppdateringar till samsung apps, så jag avaktiverade den...kanske får ännu bättre standbytid nu! :D[​IMG]

5. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    verkligen sk*t om du kör med Waze
    tar den på morgonen och kör Waze till jobbet ca.30min
    använder den knappt på jobbet
    sen startar jag Waze efter jobbet efter som det är lite mer trafik tar det ca.45min hem
    då varnar den att batteriet börjar ta slut

6. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Helt värdelöst kodad app alternativt trasig mobil.

7. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Det låter inte normalt! Jag brukar ladda min varje natt, bara för att jag vill ha en fulladdad mobil när dagen startar, men jag testade som experiment hur länge batteriet håller och med normal användning, lite samtal, lite spel (Ruzzle), lite surf, ganska mkt tapatalk, så höll den i 31h30min, med 3h45min skärmtid. Helt ok, tycker jag! [​IMG]

8. ocbgb

ocbgb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är fruktansvärt nöjd med batteriet. Har kört sgs2 sen den släpptes och där var man glad om mobilen höll från morgon till tidig kväll. Har sgs3an sen i söndags. Första laddningen med massivt installerande och fixande: 29h. Andra laddningen: 25h med lika mkt fixande och spelande. Nu är det tredje laddningen: vart igång 13h och 74procent kvar..

Helt fantastiskt!

9. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har fått en S2 som jobbtelefon nu.
    Jämför lite angående Fast Dormancy:
    Får mycket färre Fast Dormancy-relaterade wakelocks i S2an.
    Är detta logiskt? Tänker på att S3an är mer avancerad och kanske vill använda Fast Dormancy mer? (Fast det blir istället wakelocks då 3 uppenbarligen inte slagit på Fast Dormancy...)

I övrigt tycker jag batterikapaciteten svänger väldigt mycket.
    Häromdagen runt 20 h ur laddaren och över 4 h skärmtid med 33% kvar.
    Nu 10 h ur och 1h20min skärmtid och 56% kvar. Dock med 3G.
    Det mest anmärkningsvärda var att det gick från 69% till 57% på en timma med Spotify på i 40 min och skärmen bara på 20 min. Lika bra att skita o detta nu och bara njuta av en bra telefon. Man laddar ändå varje natt.

Last edited: 4 oktober 2012
    Pryltokig gillar detta.
  10. ratgull

ratgull Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

(flyttar min fråga då hit jag ställde den i fel tråd)

Hallå nördar,
    Nu tänkte jag reda ut mitt batteriproblem en gång för alla.

Såhär ser det oftast ut för mig https://www.dropbox.com/s/5ii9y7koc5...5-16-01-46.png

Vad är media? Ligger nästan alltid på över 40%.

Jag använder mest telefonen för facebook, twitter och surf. Kanske två bilder tar jag med kameran om dagen och delar. Men fan vad den suger batteri.`Jag kollar extremt sällan på youtube. Jag lyssnar knappt på musik (men har musikwidgeten som är stock)

Annars har jag kanske 50 appar installerade men använder de jävligt sällan. Har just nu officiell samsung Jelly Bean på den men var likadant när jag körde stock ICS. Alla widgets jag använder är stock.

Min plan var att nörda så lite som möjligt med denna telefon för att den ska strula så lite som möjligt (innan har jag kört med blade o meizu-->gått åt helvete tillslut med allt flashande o trixande)

Vad tror ni?

11. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    testa Waze

12. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Näe tack, inte om den suger batteri på det viset! :eek:

13. Sorkstryparen

Sorkstryparen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Snälla ngn måste hjälpa mig, har vart SUPER nöjd med batteriet har kunnat köra mellan 3-5 dagar med "normalt" användande. Men nu utan att jag gjort någon som helst ändring i ngn inställning eller något tar batteriet slut efter en dag utan att jag knappt rört den!!!

Exempelvis nu har den på 5h gått från 100% till 57% wtf händer....

Det enda jag gjort är att ladda ner appen songpop och kör lite sen har man ju uppdaterat appar typ googlestreetview osv när mobilen säger till, men inget annat speciellt.

14. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Ladda ner antingen Betterbatterystats eller Badass Battery Monitor och se vad som har sugit ur ditt batteri.

15. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hoppas du listar ut problemet.
    Men 3-5 dagar... då kan du inte använt den många minuter?

16. ScottPilgrimCheeseMaster

ScottPilgrimCheeseMaster Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skaffade nyligen en s3a och efter några dagars användande anser jag batteritiden vara märkligt dålig. Det första som jag gjorde när jag fick den var att roota och installera den senaste omega-romen, samt byta radio till NELH1.

På en halvtimme utan användning kan batteriet dra 2-3 procent. I betterbatterystats under fliken "other" så leder en process kallad "good signal" överlägset över resten, med deep sleep på plats nummer två.

Min fråga är vad "good signal" är för någon process/app och kan det vara bytet av radion som medför batterisjunkningen?

17. Sorkstryparen

Sorkstryparen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tankade ner betterbatterystats, men såg inget märkligt....
    Har nu stängt av GPSn som jag annars alltid har på och det verkar hjälpa har stått på 25% nu i ca 2h.

Nja jag brukar kolla aftonbladet, spela typ, "drawsomething" "songpop" "wordfeud" kolla facebook skicka ngt sms ringa lite typ. Så det är ju inte direkt mycket, lyssnar sällan på musik eller sånt.
    Men batteriet är grymt annars. Det jag inte förstår är att utan jag ändrat ngt blivit så här. Men men får se imorgon hur det ser ut.

18. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Good signal betyder att funkar haft bra mottagning. Du ska kolla partial och kernel wakelocks.

19. FedUp

FedUp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har upptäckt att min telefon drar väldigt mycket batteri i standby och jag har aldrig lyckats få ut i närheten av lika lång batteritid ur telefonen som många här. Telefonen laddar otroligt långsamt och om jag använder den samtidigt som den laddar så minskar laddningen sakta men säkert.

I natt så lät jag bli att ladda telefon. Den startade på runt 54 % och när jag vaknade ca 12 timmar senare (ja, jag sover väldigt länge på helgerna :P) så hade den 10%.

Jag kollade genom BetterBatteryStats, men har aldrig riktigt lyckats luska ut vad jag ska titta på. Kan någon hjälpa mig att titta på min loggfil? Stort tack!

http://db.tt/8bebQi4e

EDIT:
    Kan ju nämna att jag kör CM10 nightly, har telenor med Fast Dormancy på, WiFi på och ansluten till en dir-655 (verkar som att den strular för en del?), Sync och GPS påslaget, Bluetooth av.

Last edited: 7 oktober 2012
  20. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Som du ser så är den största boven lokaliseringen av telefonen, behöver du ha det aktiverat?

NetworkLocationLocator (com.google.android.apps.maps.Maps): 9 m 20 s (560 s) Count:329 1.3%

NetworkLocationPassiveCollector (com.google.android.apps.maps.Maps): 44 s (44 s) Count:509 0.1%

LocationReportingService (com.google.android.apps.maps.Maps): 18 s (18 s) Count:954 0.0%

NetworkLocationCallbackRunner (com.google.android.apps.maps.Maps): 4 s (4 s) Count:490 0.0%

AsyncCollectorListener (com.google.android.apps.maps.Maps): 2 s (2 s) Count:746 0.0%

Googles backup drar batteri, du väljer om det är värt det
    *backup* (Android System): 2 s (2 s) Count:394 0.0%

Fast dormancy tycker jag att du ska slå av, app här

"secril_fd-interface" (): 1 h 21 m 22 s (4882 s) Cnt:(c/wc/ec)1276/0/0 11.1%

Aktivera dessa i inställningar på bbs

Alarms (requires root)
    ======================
    ======================
    Network (requires root)
    ======================