Hur är egentligen 3.5mm-hörlurskontakten kopplad i xperia-telefoner?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av daltemyr, 30 sept 2011.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag sitter och funderar på hur 3.5mm-kontakten fungerar egentligen. Traditionellt så är ju 3.5mm-kontakten en standardkontakt för hörlurar som har funnits i hur många år som helst, och från början är det en nerskalning av den gamla 6.3 mm telefonproppen som till och med växeltelefonisterna hade i sina hörlurar långt innan det fanns mobiltelefoner. Den traditionella stereopluggen har tre kontaktytor: Hylsan närmast sladden som är jord, ringen mellan två plastisoleringar som är höger kanal och den kulformade spetsen som är vänster kanal. I och med att man ville ha mikrofonfunktion också så tillkom en ytterligare ring på kontakten för mikrofonsignalen. Så långt begriper jag, och även att ifall man kopplar in en plugg med 4 kontaktytor i ett hål avsett för tre så fungerar naturligtvis inte mikrofonen och det finns även risk att ljudet blir väldigt kasst eftersom möjligheten finns att lurarna vill jorda genom mikrofonen. Omvänt finns det också en möjlighet att det inte fungerar om man pluggar en 3-edarplugg i ett 4-ledarhål.
    Men nu kommer det knepiga: SonyEricssons LiveSound-hörlurar har en sån där 4-ledarkontakt, men den har dessutom 4 knappar i mikrofonhuset: en svarsknapp, +/- volym samt nåt dom kallar "LiveKey". Hur är dessa inkopplade?
     
  2. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den traditionella modellen du talar om från 6.25 mm-pluggen kallas TRS. Den senare med mic kallas TRRS (tip, ring, ring, sleeve).

    Där har varit en del standardproblem i smartphone-världen på sistone då Apple bytte plats på jord och mic. Tror många har gått över men vet inte exakt vilka som kör med vad just nu.

    Knapparna styrs iaf genom att variera motståndet mellan jord och mic.

    Patching into Android music control - Hack a Day
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har forskat lite i detta, det finns tydligen två skolor här, "Apple-kopplingen" och "SonyEricsson-kopplingen". Jag vet inte vilken som kom först, men varför blir man inte förvånad över att det finns mer än ett kopplingsalternativ? Skillnanden är placeringen av mic och jord. iPhone, HTC, Blackberry, LG, Motorola och Palm använder ena kopplingstypen, Nokia, Sony Ericsson och Samsung använder den anndra kopplingen. Jag hittade en Philips-hörlur på Kjell & Co som har iPhone-kopplingen, men som det medföljer en adapter för den andra kopplingen.
    Har man dåligt ljud i lurarna så finns det ett listigt sätt att ta reda på ifall det beror på kopplingen:
    1) Håll in svarsknappen på hörluren medan kontakten sätts in i telefonen. Eftersom telefonen är gjord så att den kan känna igen ifall det är en trepolig eller fyrpolig kontakt som man kopplar in, så känner den ifall det är kortslutning mellan kontakt 3 o 4. I och med att man kortsluter så tror telefonen att kontakten är trepolig, och den slutar dessutom att tro att man hela tiden vill svara på ett telefonsamtal.
    2) Fortsätt hålla in svarsknappen och provspela. Om ljudet är betydligt bättre så här än när man släpper svarsknappen så beror det på att hörsnäckorna nu får korrekt jordning genom kortslutningen via svarsknappen. I så fall kan man försöka få tag på en adapter som korskopplar mellan mick och jord.