Fråga: Hur är Samsung och SGSII

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Gyns, 13 dec 2011.

1. Gyns

Gyns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej.

Har haft en Optimus 2X som jag hatar över allt annat. Har nu efter många om och men fått leverantören att gå med på att jag byter till något annat. Hur är Samsung med uppdateringar? Har läst att många ogillar Kies eller vad det heter. Släpps allt OTA nu för tiden eller släpar Kies kvar? Jag är lite orolig i och med att det är Koreaner inblandade mest så att dom inte är lika sega som LG med uppdateringar. Är dom på hugget med Ice Cream? Hur mycket bloatware är det i telefonen? Funderar på en Sony Ericsson Arc S också då den skall vara lite mer Vanilla om jag förstått det rätt. Hur framtidssäker är telefonen? Har läst att vissa telefoner är lättare att göra custom roms till? Vet inte om det beror på hur mycket kod leverantören lämnar ut eller om det är arkitekturen som passa bra för custom roms.

2. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

SGS2 är i mina ögon den bästa mobilen du kan få tag på idag.

3. Belfia

Belfia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är en mycket nöjd SGS2 ägare. Inte mycket bloatware i mobilen. Tror det va 4 program men det va inga problem att dölja dem. Uppdateringar fungerar bra, dock kan kies vara lite av en pest för många. Men även detta program får regelbundet uppdateringar.
    Det talas om att framtida uppdateringar kommer att vara OTA, men det vet man aldrig riktigt hur det blir med.
    Framtidssäker lär ju SGS2'an vara som få andra mobiler. Top of the line prestanda och ca 10 miljoner användare världen över. Inget man bara glömmer bort om man vill behålla sina kunder.

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Hoppas du inser att du lär ju inte få ett objektivt omdöme om du frågar på ett forum där alla har den som sin absoluta favorit. Men har du inga problem att läsa mellan raderna och skapa dig en egen uppfattning så why not ask away :P

Med de sagt: Jag är svin nöjd med min också och tycker den än idag är i de absoluta toppskiktet. Rätt sjukt egentligen med tanke på att jag fick min i början av Maj i år! Hur ofta har man topplacering så här lång tid? Samsung gör riktigt stabil skit helt enkelt.

Gällande OTA uppdateringar så finns detta. Men de brukar i regel komma snabbare uppdateringar via Kies. Jag har läst om massor som haft problem med Kies men jag har aldrig själv haft problem med de. Vare sig på jobbdatorn, hemmaburken eller laptoppen. Jag använder Kies endast till att uppdatera systemprogramvaran. Jag använder inte den till något annat. Alla mina kontakter och media ligger i nätet hos Google/dropbox.

Last edited: 13 dec 2011
    Gyns gillar detta.
  5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Ska se om jag kan vara lite objektiv ;)

När det gäller Kies så är det väl inte världens bästa program men det går att leva med. OTA finns ju som sagt. Uppdateringar kommer ganska snabbt och ICS är på g.

När det gäller Arc så har frugan en sådan och det är bara att konstatera att SGS2 upplever jag som bättre på i stort sett allt. Framförallt rappheten och bildskärmen. Hur mycket som skiljer på Arc och Arc S vet jag däremot inte. Utseendet är ju en smaksak men där är väl Arc bättre ;)

När det gäller Custom roms så finns det en hel uppsjö till SGS2 och inte allt för många till Arc. Varför vet jag inte men det har väl förmodligen att göra med hur populär luren är. SE är ju egentligen bara riktigt stora i Sverige men marknadsandelarna utomlands är ganska små.

Alternativen i dag är väl i så fall nya Nexus eller möjligtvis en HTC Sensation XE. Vissa här på forumet helgonförklarar ju Sensation men jag har testat den en kortare period och är inte särskilt impad. Känns som den ligger ett snäpp efter i det mesta med bl.a sämre skärm som har problem att scrolla med vit text på svart bakgrund. I mina ögon oacceptabelt på en lur i den prisklassen. Uppdateringarna kommer förmodligen inte lika snabbt som till S2 heller men den ska i alla fall få ICS om jag fattat rätt. För övrigt en trevlig lur rent estetiskt och hur den känns i handen.

Nexus har jag varken sett eller kännt på irl men uppdateringstakten är väl den bästa av alla.

Sedan finns ju även Galaxy Note men den har jag ingen koll på alls.

Gyns gillar detta.
  6. Gyns

Gyns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är här man får rätt svar. Ni som hänger här har koll. Prova och ställ samma fråga i LG Optimus 2X forumet. Det hade inte blitt i närheten av denna positiva respons. Folk hade starkt avrått från köp. Det får nog bli en SGSII. En lur man kan använda utan strul som det ringer i när någon ringer, som man får sms i när någon smsar och som kan låsa GPS:en när man vill använda den, som kopplar upp sig på rätt sätt mot ett Wifi nätverk inte varannan gång utan gång på gång utan omstart. Känns nästan som en Utopi när man haft en Optimus. Slippa starta om varje morgon för att iallafall ha den frisk till middag. Det är inte fel på hårdvaran, det är mjukvaran som är kajko. Swedroids recensioner är suveränt bra men det går inte att köpa efter då man inte hittar alla fel och problem med en lur/tillverkare förrän man haft den med sig dag och natt i någon månad. Det är då man vet. Sånt går aldrig att få med i ett test. Tack för alla svar

7. bombhills

bombhills Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej!
    SII är en underbart fin telefon som jag inte kommer att byta ut på ett bra tag, dock om det är uppdateringar du är ute efter hade jag tittat närmare på Galaxy nexus. Det är ju i stort sett samma telefon bara det att nexus kommer få alla uppdateringar mycket snabbare. Och om vanilla inte skulle passa dig så finns där ju en massa launchers som man kan installera ovanpå.

Tror inte du blir missnöjd oavsett vilken du köper. Dock ville jag bara understryka det faktum att Galaxy SII alltid kommer vara ca. 3 månader efter med android uppdateringar. Något som kan vara värt att notera dock är att SII:an sägs ha bättre processor, kamera och batteritid.

Last edited: 14 dec 2011
  8. Gyns

Gyns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för all hjälp från detta forum. Min SGS II:a kommer med posten idag. Jag hade helst kört helt vanilla som du nämner utan bloatware och andra anpassingar. Angående Nexus så stör jag mig lite på att det är lite sämre prestanda och att skärmarna nu börjar blir för stora. SGS II ligger nästa även den i ovankant när det gäller storleken. Egentligen så tycker jag att Optimus 2X är helt rätt i formspråk och storlek. Synd att den inte går att använda pga dålig mjukvara.

9. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Om du gillar bra batteritid, köp samsungs batterikit till denna, och du får en batteri tid som är outstanding! Ungefär 300kr kostnad.

Hoppas du blir nöjd över bytet till S2!

10. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det du talar om, känner jag endast igen när det kommer till Apple användare, och då menar jag ALLA. De läser ENDAST apple nyheter, och när de ska ge råd och tips, jo APPLE, allt annat är skit. Jag är inte en av de som snackar tillgodo om sin produkt bara för att jag har denna osv.

Till TS. Här är de bästa mobiler som är ute just nu:

# Arc
    # Htc sensation XE
    # galaxy s2
    # HTC XL
    # Motorola RAZR
    # Nokia n9

Jämför du alla dessa mobiler, så kommer du till slut se att Galaxy s2 är bättre än alla dessa, och även den billigaste förutom ARC då. Köper du 2000mhz(?) batteriet samt + sg2, så har du en mobil som är bäst just nu, och lär hålla ett tag framöver.

11. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

2000mAh :)

12. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ville bara se ifall du var vaken. Nu vet jag :)

Last edited: 15 dec 2011
  13. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Haha :D Stabilt ;-)