Hur använda extra minneskort till mobilen?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av FRS05, 7 mar 2022.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Min mor har en mobil från Samsung (har inte koll på modell såhär på rak arm) där lagringskapaciteten slagit i taket. Hon har bara de nödvändiga apparna hon vill ha och inte en massa foton eller liknande på telefonen. Den har helt enkelt bara slagit i taket på 16MB. Jag har bett henne att köpa ett minneskort till på 16MB och jag kollade den gången att hon hade stöd för ett minneskort i telefonen.

    Nu några månader senare har hon köpt ett till minneskort på 16MB. Min fråga är då helt enkelt hur använder jag detta minneskortet på bäst sätt? Finns et någon inställning på en Samsung lur där det går att ställa in så den bara fortsätter lagra saker på minneskortet när det interna minnet på telefonen är slut?

    Ska dit om några dagar att hjälpa henne. Men har så extremt mycket annat i livet nu att jag inte orkar lägga allt för mycket tid på det. Så därav tänkte jag att jag tar hjälp av detta fantastiskt kunniga forumet:).
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nu är det många år sen jag använt en Samsung med minneskort men vad jag minns så kommer telefonen att fråga hur du vill använda minneskortet, dvs om det ska utöka den interna lagringen eller om det ska användas för att enkelt flytta filer.. eller nåt i den stilen.

    Du ska bara välja att den ska användas för att utöka den interna lagringen så ska den sköta resten själv efter det.
    Och om mitt minne sviker mig och det inte är såhär så kommer nån säkert att poängtera det. :)
     
    FRS05 och Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I ex.vis kameran kan du välja var bilderna ska lagras, välj då minneskortet samt flytta över de bilder som finns i mobilen till minneskortet (om hon nu använder kameran förstås).

    Det finns appar (som jag inte längre minns namnet på) som kan lista appar som går att flytta till minneskortet, dessa appar är dock inte nödvändiga för att flytta appar, utan en sådan app får du gå in i Inställningar under appar och titta på varje enskild app (speciellt de som du vet att hon sällan använder) och se om de går att flytta till extern lagring (dvs SD-kortet) och göra flytten för att frigöra minne i mobilen.

    Man kan även rensa data och cache för många appar, inte minst de som tar upp mycket utrymme, det ser lite olika ut för olika Samsung-mobiler.
     
    FRS05 och Kristy gillar detta.