Hur återskapa SMS på en Samsung Galaxy S7 ?

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av nexus^6, 11 dec 2017.

  1. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag brukar Tanka mini 95 på comviq kontantkort och har samlat på mig ca 20 GB surf under åren.
    Fick ett SMS om att det var två dagar kvar av "prisplanen", men det var 3 dagar kvar, men jag råkade glömma det och allt försvann, jag blev förbannad och tog bort alla SMS från comviq.

    Nu har jag lugnat ner mig och ringde comviq support och de sa att det inte var möjligt att då jag tankade försent men då sa jag att de skickat påminnelse SMS som angav fel dagar kvar. En tekniker på comviq tittade på det men han ville ha det SMS.

    Hur återskapar man ett borttaget SMS?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det finns inget enkelt sätt att göra det. DU behöver använda någon form av program som läser filfragment på "hårddisken" (mobilens lagring) och sätter ihop dem. Använder du mobilen riskerar du att skriva över fragmenten och då är det mer eller mindre kört. Hittade en artikel, men har inte läst den: https://www.androidpit.com/how-to-recover-deleted-text-messages
     
  3. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
  4. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
  5. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Den verkar kräva root, vilket antagligen triggar Knox-fuse.
    Har endel garanti kvar så det får bli senare att jag använder root program.
     
  6. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Nä, jag får prova i windows 8.1 istället men datorn måste svalna innan omstart.
     
  7. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    En liten obs!, väljer du att roota luren och triggar knox så förlorar du Samsung Pay.
     
  8. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tack för tipset. Har ju precis installerat Nougat och Samsung Pay, aldrig använt det än.
     
  9. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har nu testat i windows 8.1 men det blir "Failed connection"

    File explorer funkar dock när man väljer "Tap" this device men det kör MTP protokoll och Samsung Galaxy S7 visar bara en tom mapp.
     
    Last edited: 11 dec 2017
  10. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Då de var "Free Trial" versioner så kanske de inte funkar så bra så jag hämtade hem en full version men när det var klart och jag skulle titta på det programmet så freeze/frös datorn. Har haft problem några vedkor tidigare med windows 8.1 som helt enkelt inte är stabilt längre, därför kör jag windows xp som är stabilare (ca 1 vecka utan problem).

    Startade om datorn efter nedkylnings-paus, den behöver vara av i ca 20 min annars blir RAID i rebuild läge, men nu var det inga problem och kör windows xp igen.

    Det programmet jag laddade ner hittade antivirus programmet dock en trojan så jag skippar det programmet.


    Hur går man vidare här?
     
  11. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    problem-S7--1a.png
    Testade att ansluta mobilen till usb nu efter omstart men med samma felmeddelande.

    Det krävs lite starkare grejor för att lösa dessa problem.

    Har satt på en kanna kaffe. :)
     
    Last edited: 11 dec 2017
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    https://androidforums.com/threads/s7-edge-not-recognized-by-windows-10.1014047/
    "Its not windows 10, its your phone, (but not in a way you have to return it), plug your phone in to USB. It starts to charge. Unlock your phone and swipe down opening up your notification ON THE PHONE. You will see a notification that your phone is charging. Tap that to open it up.

    You will have options of what to choose when connected to the computer. Once you select transfer files your phone will appear on the computer. Open This PC (On the computer), you will see all the drives and your phone will appear as its own drive. Open the phone drive. You will then see (device or phone storage and SD card storage). You can open what ever one you choose to find the folder you want to put your files into.

    I have done this several times now. The 1st time it kinda stumped me as this is an unusual approach to accessing the phone storage. This might be a new Marshmallow thing, I don't know. But this is how it works on my computer. Easy Peasy"




    Kanske provar senare med windows 8.1 igen och gör enligt ovan men som sagt det OS är väldigt instabilt.

    Hittade en annan usb driver till S7 som skall stödja alla OS inkl 8.1 och xp
    http://www.usb-drivers.org/samsung-galaxy-s7-usb-drivers.html

    Den var dock rätt stor på 25.7 MB för en usb driver men antar att den är för massor av mobiler.
    Hittade inga virus etc i den så den är väl okej.
     
  13. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    mer kaffe...

    How do I install the MTP drivers for Windows XP?
    https://answers.microsoft.com/en-us...p/fa19dfda-aae2-4ea1-b959-fe175a3ebb59?auth=1

    Media Transfer Protocol Porting Kit
    https://www.microsoft.com/en-in/download/details.aspx?id=19153

    Skall prova att installera det.


    edit: har installerat den och startat om men det hjälpte inte.

    edit 2:
    FoneLab hittar den inte heller.
    problem-S7--1b.png


    Märkligt, tycker att det borde funkat, men jag kanske missuppfattat något?



    edit 3: Hittade en gammal tråd med flera lösningar
    https://androidforums.com/threads/fixed-mtp-device-error-with-samsung-galaxy.277013/

    "I finally fixed the dreaded MTP device error (code 10 error - device cannot start) with Samsung galaxy android version 2.1.

    ....


    THis is how I solved it to save you all the agony and the cursing.

    Note: I used windows xp since XP will allow you to manipulate files in system folders.
    First, leave the phone connected to the PC.

    1. Uninstall the MTP device from device manager.
    2. Unplug the phone from the usb cable.
    3. Go to c:\windows\system32\drivers and rename wudfrd.sys and winusb.sys to wudfrd1.sys and winusb1.sys repspectively. DO NOT delete them, you will need them again.
    3. Replug the phone. (assuming you chose to connect to PC in Samsung Kies mode)
    4. THe computer will try to install MTP and will fail because it cannot find the 2 files above.
    5. Go to device Manager, select the MTP device, choose Driver tab, then update drivers and choose specific location for the driver. Picked any folder in c:\Program Files\Samsung\USB drivers. (actually I tried all of them. But I think just one is enough). Again the update will fail but this time the code is different (I think code 28).
    6. Go back to c:\windows\system32\driver and rename the 2 files back to it's original names.
    7. Go back to device manager and now update the drivers. This time choose recommended method. This time, windows will update the MTP device with a fresh reinstall,
    8. Right click on MTP device and choose enable (if it is disabled), and this time the phone should connect to Kies.
    9.Kies will now tell you there is an update available. Update right away - choose yes to update to Froyo 2.2

    That's it."



    ...men det får bli imorgon, är trött.



    edit:
    de filerna fanns ej

    edit 2 :

    I had same problem. I did the following to solve that and it worked.
    (1) Go to C:\Windows\INF
    (2) Type "wpdmtp.inf" in search bar provided to the right of the address bar in Windows 10.
    (3) Once you found it, just right click on it and select install. It will take a very few seconds.
    (4) Connect your device to the pc.
    Done.
    Provade denna metod men fick samma fel.


     
    Last edited: 12 dec 2017
  14. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Nä, hittar ingen lösning på MTP problemet.

    Använder inte mobilen ändå så det är bara surf, samtalstid etc som byggs på och samlat damm.

    Ingen verka bry sig på det här forumet, tack för visat intresse.
     
  15. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Verkar som att root behövs för att kunna scanna av lagringen. Är det verkligen värt att roota för att förlora Samsung Pay och minska andrahands värde den dag du bestämmer dig för att sälja?.... Kan vara värd att tänka på det.
    Har läst allt du har skrivit och du verkade komma långt men ja, tyvärr har jag ingen lösning. Tror nog fler har sätt denna tråd utan att ha nån lösning heller.
     
    Asawi och nexus^6 gillar detta.
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Du har rätt, nä kommer inte root mobilen än, och det är inte hela världen då det inte var något riktigt viktigt utan bara lite snöpligt att det inte gick att återställa ett SMS från comviq utan att root mobilen.

    Tror att comviq supporten inte talar sannning när de säger att deras server inte sparar på de SMS de skickar. Hade det varit en polisutreding hade de säkert kunnat återställa det utan problem :)
     
  17. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Precis, nån stans finns den nog.
     
    nexus^6 gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    "Utan problem" hade det nog inte varit. Det finns nog lagrat i någon form av logg under en (troligen mycket begränsad) tid, men de får inte gå in i en sådan logg utan speciella tillstånd.
    I detta fall vet jag inte riktigt hur det skulle hjälpa dig att återfå SMS:et då det efter vad du säger sa att det var två dagar kvar när det i själva verket var tre. Alltså kan man inte skylla på det att du missade tiden. Hade det varit tvärt om hade det förstås varit en annan femma.
    Men det har ändå varit intressant att följa dina ansträngningar.
     
    nexus^6 gillar detta.
  19. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tog upp ett fiktivt fall där polisen kopplats in och då hade de säkert fått loggar utan problem men som jag är ju bara en trogen kund så mig skiter comviq i då de bara är ute efter att tjäna pengar och inte kan ge lite "goodwill" när man kontaktar dem.

    Vet inte om det hade hjälpt, men kan ju försöka och tjejen i supporten iallafall kontaktade en tekniker. Det är inte först gången deras server skickar felaktiga påminnelse SMS. Tex förra månaden då jag fick en påminnelse SMS tankade mobilen tidigare än jag brukar.

    Om jag inte missminner mig har det typ förra sommaren haft problem med servern och skickat påminnelse SMS där det stod att det var två dagar kvar men det var 1 dag kvar i verkligheten.
     
    Last edited: 12 dec 2017
  20. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Provade lite appar i play store i mobilen men de flesta var skit och de som hittade något krävde root för att återsälla SMS.

    Tips: installera appen, stäng av wifi, öppna appen. Då slipper man se alla reklamapps som de är besudlade med.


    Det var dock några appar som man kunde se massa raderade bilder, foton, videos som utan problem man kunnat återställa gratis och utan root.

    Kan vara bra att tänka på. Skaffa någon app som raderar det som skall vara borttaget. Tar jag bort något skall det vara borta, ja förutom det där SMS:et ;)

    Nä, jag skiter i det SMS:et. Det var bara intressant att se och prova på olika möjligheter för att återställa ett SMS utan root.
     
    Last edited: 12 dec 2017