Hur, åtminstone jag löste mina Desireproblem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Dockland, 12 jun 2010.

1. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har gjort allt, det ända jag inte hittar är widgeten till 3G Data trafik....

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Widgets, inställningar, där välja vilken av inställningarna du vill.

3. Hillz

Hillz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Som någon här frågade förut, spelar det någon roll om man har fulladdat batteri eller ej vid hard-reset?

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

inte så vitt jag vet.. bara du inte har så lite batteri så att den dör under återställningen!

5. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp det hittar jag med vet ej vilken som är för att stänga av 3G Data trafik.

6. kin0

kin0 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Två kanske lite dumma frågor av mig som är ny med android.

Hur kan apps som inte är igång dra batteri?
    Har läst att en del inte använder sig av taskkiller då det drar batteri, kör dom det i bakgrunden då eller? Ja förstår inte hur det kan dra batteri när man endast startar det och dödar program som ligger i bakgrunden (inkl taskkiller).

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För att det är igång?
    Dödar du det så är det inte igång och drar då inte batteri men då måste det ju verkligen dödas så att det inte rullar på som bakgrundsprocess. Processdödare har negativ inverkan på Androids minneshantering vad jag vet. Du kan ha en taskkiller men den ska inte hålla på och döda processer automatiskt. Då kan man få problem.

8. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag klarar mig 24-timmar, om ens det! Och jag är jävligt glad över det. Ifall min mobil kan hålla sig från tiden jag vaknar, tills tiden jag sover (med mycket användning) så är jag nöjd!!!

9. phibxr

phibxr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade en del problem med batteritiden från början, upp till andra-tredje veckan ungefär, men batteriet verkar onekligen fungera bättre med tiden.

Använder definitivt inte telefonen mindre nu än jag gjorde de första veckorna, och har betydligt fler apps som syncar, wifi aktivt samt GPS-mottagaren aktiverad med jämna mellanrum och batteritiden ligger på ungefär 1.5-2 dygn.

10. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

@Wellness

Widgeten för datatrafik är NOG APNdroid, ladda ner från market. Skärmstyrkan ändrar du i Meny -> Inställningar -> Ljud & Visning -> Näst längst ner

Sen trycker du och håller in på hemskärmen där du vill ha widgeten, väljer 'Strömkontroll' och APNdroid.

Klart!

11. basse

basse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är jag tillbaks. Bet i det sura äpplet igår, gjorde som ni gjort, samt valde enbart WCDMA, och vilket skillnad!

Nu har luren gått nästan 17 timmar sen jag drog ur sladden, och enbart dragit 10% batteri. (inklusive lite telefonsamtal, app use och Mobil-surf)
    Så, räknar man teori på detta borde det ge 170h, vilket är nästan exakt samma ratio som "ffodil" ligger på, med sina 174h...

Så slutsats:
    Det verkar ju _gå_ att få till en helt acceptabel batteritid, men till vilket pris?
    Största skälet till att jag köpte min desire är ju för att jag vill ha tillgång till allt snacks och "lull lull"...

För tillfället har jag fått offra allt vad automatisk sync (kalender t ex), mail notification, friendstream, och till och med en så grundläggande funktion som att ge den både GSM+WCDMA för bästa automatiska täckning...

Och wlan, ja det är ju inte ens att tänka på, förlorar ungefär 1/3, direkt rakt av, på batteritiden när man har wlan påslaget...

12. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Personligen kör jag gärna Sense med extra allt; full ljusstyrka och uppdaterade widgets. Å andra sidan småladdar jag telefonen lite då och då under dagen också, eftersom jag kan köra den som modem istället för mitt mobila bredband.

Nu har jag ingen desire men jag såg några saker jag reagerade på som jag tänkte kommentera eftersom jag gärna lägger näsan i blöt :)

Vad gäller att avlägsna batteriet tror jag inte det har någon effekt alls, eftersom RAM töms direkt när strömmen bryts och ROM påverkas inte av att batteriet är avlägsnat, om inte det är avlägsnat en väääldigt lång tid. Hard reset låter ju som en ganska bra grej att göra ibland dock :)

Vad gäller idle processer och viloläge så körs ju som regel en massa services i bakgrunden ändå, vilket kan göra att den inbyggda batterimätaren kanske är lite missvisande, särskilt om dessa använder data. Personligen kör jag automatisk synk, timvis, men något jag VERKLIGEN saknar är att Android skulle kunna fimpa program som varit idle för länge utan anledning, typ om Spotify eller Aftonbladets Supernytt går i bakgrunden hela natten. Såna saker tenderar att kunna dra ut mitt batteri så på morgonen är det rött.

Jag har inte haft möjlighet att prova Locale själv, men som ett allmänt tips (eller en fråga kanske :) ) så har jag hört och läst att man ska kunna ställa in tidsperioder i den då den reglerar vilka program som är igång, och var. På så sätt kanske man kan minska sin förbrukning väldigt mycket under nätter och/eller under arbetstid, men sätta in en "lucka" på lunchrasten t.ex.

Nu vet jag inte så mkt om Locale själv, men det kan ju vara ett tips - ifall jag har rätt :)

13. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Kul att du nu lyckats få batteritid.
    Just nu har jag kört min 66 tim sen sista laddningen, med 50 % kvar av batteriet.
    Har min på endast WCDMA med bra täckning i dom områden jag rör mig i.
    Har även min mycket kopplad till WiFi och även blåtand utan att jag upplever någon mer batteri åtgång än på 3G.

Hela eftermiddan/kvällen igår hade jag ganska mycket aktivitet på den, med bl.a. WiFi kopplat hela tiden, en hel del Google maps, street View, fotande osv.

På grund av födelsedag hade jag en del personer här med olika smartfones som testade den.
    Tycker t.o.m. att WiFi tar mindre ström när man kör tunga grejer än 3G, såsom t.ex. Street View, Webb TV och likn.
    Har ändå 50% kvar efter 66 tim.
    Natten när den är i viloläge tar den nästan ingenting.

Last edited: 13 jun 2010
  14. kin0

kin0 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Så om jag kör en taskkiller rent manuellt nån gång då och då så borde det inte vara några probs?

15. Hillz

Hillz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Vad är WCDMA, och vad gör den?

16. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
  17. Hillz

Hillz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

18. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Att du kör endast på 3G nätet och inte på 2G (GSM)

19. Hillz

Hillz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Okej tack, ska testa vad ni gjort ;)

20. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Detta stämmer inte riktigt. Normalfallet är att när du trycker ner en app med back eller home knappen kommer appen att stoppas och inte vara "igång" utan endast vara sparat i minnet. Detta för att de snabbt ska kunna startas igen.