Problem: Hur f-n tänker Sony om sina lösningar?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Dr.Byte, 5 apr 2014.

  1. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Hej,

    Skulle tvätta egentligen men blev så jäkla arg på Sony nu för vet inte vilken gång i ordningen, men har ALDRIG varit med om något som kan göra livet så otroligt komplicerat som Sony.

    Det som fick mig att bli lätt förbannad nu idag var att jag har mobilen uppdaterad till senaste 14.3.A.0.681 - STOCK - trodde dom skulle lösa en del buggar här men nej, Sony jobbar aktivt vidare på att göra användarnas dag så irriterande som möjligt.

    Jag är van att slå på mina Jabra Wireless Revo lurar och bara få musiken när jag jobbar eller tränar, Sony har lyckats med stycket att se till att det knappt går att styra musiken från lurarna - men värst av allt är att dom nu även blandat in Throw funktionen i blåtands kopplingen vid påslag av lurarna :(

    Vad innebär detta då? - jo att telefonen kopplar ENDAST in samtalsfunktionen i kopplingen och sedan börjar "söka" med Throw som bara står å tuggar och lägger sig i nerdragnings menyn, händer inte ett skit alls, får göra om detta ett antal gånger - och med lite tur så funkar det efter några försök att även få musiken i lurarna.

    Så heligt less på att ha betalat 6000:- för detta elände - min HTC One funkar rakt av, inga konstigheter alls - valde att ha Z1 aktiv nu under dom regniga dagarna, men överväger att ha HTC och offra den istället.

    Jag vet inte om eller hur dom tänker, men det är DAGS ATT VAKNA NU SONY å lyssna på folket!!

    Jag lär knappast vara ensam om att känna denna frustration mot Sony, tror andra människor är tysta och inte skriker ut sin frustration som jag gör ;)

    Kom igen, säg nu vad ni stör er på med Sony så kanske vi kan få dom att ta åt sig av vår kritik!

    mvh

    Ps. Vid intresset så kan jag ge er en lista *hihi*
     
    Last edited: 5 apr 2014
  2. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Har även jag en myriad av anledningar att vara riktigt less. En sak som gör mig galen är att i Play books, när man läser en bok, så försvinner inte mjukvaruknapparna! Själva ikonerna för Hem, Tillbaka, Apps ändras till små prickar som ligger i den svarta listen. Om jag trycker på dom så har de ändå just den funktionen ändå?

    Så varför ändra ikonerna till prickar?

    Varför försvinner inte den svarta ramen med mjukvaruknapparna?

    Är det en 5" skärm eller egentligen 4.7" Telefonen är ju lika stor som min Note 3, så låt mig få använda hela ytan någon gång!!

    Nu har jag inte uppdaterat till 4.4 så jag kanske skäller lite för högt!?
     
  3. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Mina softkeys försvinner iallafall i play books. Har iofs 4.4.

    Angående allt det andra, byt lur om ni inte är nöjda. Personligen tycker jag ungefär som ni gör om Samsung och LG, därför äger jag ingen mobil av dessa tillverkare.. Avsevärt mycket bättre lösning än att spy galla på ett forum som mobiltillverkarna ändå inte läser :-)

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  4. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Så jag är inte ensam - skönt att se det - eller? :(

    Kan säga några saker till då ni skrivit lite mera.

    * Det första jag skrev i denna tråd + resten nedan...

    * Xperia - min enhet - krav på aktivering av funktion även om jag har ESET som sköter det åt mig, dagliga pop up om det. OBSARVERA att jag valt VISA INTE MER men ändå har detta.

    * Stamina - det näst jvligaste som någonsin funnits på en mobil - skriker var 6:e timma har jag fått fram nu, även om du tillåter ett program till 100% så varnas du - stänger du inte av till ljudlös när du sover så kommer en vacker liten "pling signal" var 6:e timma, liksom för att jvlas lite extra med dig - stänger även gärna av din streaming.

    Stamina fungerar ju så att den känner av batteriet att det används(!), därav kommer varningarna hela tiden, lösningen på detta är att ALLTID ha en strömkälla inkopplad till mobilen så slipper man alla varningar :) *just a tip*

    * Varningsrutor - är nåt Sony älskar, men VARFÖR lägga en varning om att "dataanslutningen" är avstängd för? - är det inte när man slår på den som en varning ska komma? - skippa gärna dessa rutor helt efter att man bekräftat å kryssat i att "visa inte mera".

    * Kan bara neka ett samtal genom att dra röda knappen - varför inte MUTE när man vänder mobilen upp å ner för? - så dumt om man nu inte vill visa för den som ringer att man ignorerar dom.

    * Vit bakgrund i inställningarna - varför inte alternativet ljus text tex. hackergrönt med mörk bakgrund för så man slipper få en chock i ögonen när man ställer in saker? - ALTERNATIV tack! - annars kan jag lika gärna ta en kniv å karva ut mina ögon på en gång för det är så det känns när man gör inställningarna nu.

    * Äckligt massa BLOATWARE i mobilen numera - ta bort skiten - skona oss användare - eller ge oss alternativ att välja de VI VILL inte det ni tycker vi SKA ha - tack å lov finns RooT å uninstall annars skulle det vara outhärdligt.

    * Det bästa till sist, mobilen slår på högtalaren när man svarar på samtal - livsfarligt ju om man är bland folk som inte ska veta att just denna personen ringer till dig, verkar helt "random" att detta händer för mig.!

    Så har ni lite mera att fundera på, kanske genom min klagan ger er några "aha" upplevelser av nya problem, det ber jag om ursäkt för i så fall - men om man haft andra mobiler vilket jag har så jämnför man gärna och Sony är verkligen botten om man ska kolla funktioner.
     
    Last edited: 5 apr 2014
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag förstår frustrationen, men många av felen du beskriver går enkelt att åtgärda och är knappast Sonys fel utan ditt. Du som inte läst igenom hur stamina osv fungerar. Sen att du menar på att man måste roota för att bli av med bloat som du överdriver och kallar massor...bara det. Du behöver inte roota för det. Som sagt...ta reda på fakta innan du skriker.

    Kanske kolla på lösningar istället för gråta över att allt är Sonys fel?

    Jag kan säga att jag är skitnöjd med min och dom få saker som inte stämt blev åtgärdade när jag gjorde en återställning eller kollade efter lösningen på nätet.
     
    calim gillar detta.
  6. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Eller hur...
    Ser man till andra tillverkares lösningar och hur deras system fungerar så är Sonys väl värt att klaga på, aldrig klagat på en mobil som denna, dom andra sakerna på andra mobiler är lätta att lösa - Sony - går liksom inte att tillämpa samma lösningar på - enkelt å simpelt - Sony går sin egna väg - både bra å dåligt.

    Räknar inte med att någon ska ta till sig detta, inte alls, defakto är att jag kanske kan få mera konkreta tips på det jag klagar på så jag kan lösa det? - så har du saker å säga så kläm fram dom :)

    Du har listan ovan vad jag har synpunkter på så kan vi bocka av sakerna en efter en.

    Lösning på programmen kräver ju root för att kunna tas bort - så där åker din syn på det.
    Vad gäller inställningsmenyn så kan man flasha annat än STOCK så fixar sig det.

    Då har vi resten kvar, några ideer? - det här är sånt som andra tillverkar redan har löst.

    Vad telefonen är fysiskt så är jag jättenöjd med den både storleken, skärmen och den behagliga tyngden - perfekt - det är programvaran som är det som är "jobbigt".
     
    Last edited: 5 apr 2014
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är väl individuellt, men jag ser ju att du knappast tagit reda på lösningar eller ens läst till dig hur den funkar telefonen. Så jag känner att jag tror mer på mig själv och dom flesta andra som är nöjda med den än dig, än sålänge.

    Nä, varför ska jag sitta och lösa det åt dig? Är inte du kapabel att läsa och hitta information själv? Det mesta av det finns nog t om här i forumet och det andra i instruktionsboken.

    Du kan inaktivera Sonys egna appar, t om ta bort några av dom helt. I stock.

    Någon annan får hjälpa dig om dom orkar det...jag orkar inte med sånhär skit med folk som gnäller utan att ta reda på fakta först.

    Hela jävla Z1-avdelningen här har blivit som ett dagis där folk startar trådar och gnäller om skit som nästan alltid är obefogad och så tror dom att vi andra ska ställa fram ett silverfat med alla lösningar åt dom.
     
    mikekop, Eos95, SE fanboy och 2 andra gillar detta.
  8. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Well, utan kritiker som dig så skulle det här forumet inte vara så "roligt" som det är och som man inte besöker allt för ofta, man ledsnar en hel del.

    Alla klagar så fort man kommer med kritik, frågor eller dylikt som inte passar andra, ett litet dagis som du säger.

    Men okej, jag ska försöka skaffa en hel bok med lösningar just till Sony som "inte är som andra mobiler" trots samma grundsystem.

    mvh
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fungerar det inte att bara trycka på volymknappen så tystnar telefonen? Samtalet avvisas inte, men den slutar i alla fall att ringa. Så har det fungerat på alla mina telefoner har jag för mig.
     
  10. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    !

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
    Marooned gillar detta.
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Haha sluta nu.

    Så du förväntar dig ett bra bemötande när du startar en tråd om grejer som du enkelt kan läsa dig till för det första, för det andra vissa saker är uppenbart att du inte ens gått igenom telefonen och dess inställningar alls.

    Så tycker du att folk ska först hålla med dig och sen hjälpa dig lösa dom?

    Annars är det Sonys fel och du ska skaffa en "hel bok". Men vilka är dessa andra telefoner då? Om dom är så bra varför har du inte en sådan istället? Låt mig gissa, det var fel på dom med?

    Det kanske är användaren det är fel på och inte telefonen?

    Sluta vara som en barnrumpa och fan gå igenom telefonen lite först innan du börjar gnälla. Det är ju som sagt helt uppenbart att du inte gjort det då du gnäller på saker som inte ens är ett problem utan är inställningsmöjligheter och att du inte utforskat bara.
     
  12. Dizzy89

    Dizzy89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har inga fel med min telefon sen den fick 4.4..
    enda grejen jag kan komma på är att kameraknappen inte längre väcker telefonen från släckt läge, men den funkar när luren är igång. små störigt för vissa kanske men då jag nästan aldrig använt den funktion så stör jag mig inget på det..
    annars funkar allt bra med min, wifi bättre än innan, bättre batteritid, appar kraschar mindre och min sån Throw funktion funkar utmärkt, en av mina favoritsaker med Sonys z1a, supersimpelt att koppla upp sig med BT-högtalaren nu.

    tråkigt som fan för alla som fått defekta uppdateringar, hoppas de löser sig för er snart för 4.4 är Faktiskt bra, när det funkar som det ska! såklart! ;)
     
  13. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Hahah så detta är officiella "kasta skit på Sony för att Jag är för dum för att hitta lösningarna själv-tråden" Det är ju för fan dagisnivå på det här, minst hälften av det du säger stämmer ju inte, tillexempel det där med Bloat, pajasfasoner.
     
    Last edited: 6 apr 2014
    simonwela, mikekop, Eos95 och 1 annan gillar detta.
  14. Moldie

    Moldie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tryck på skärmlåsknapp/volymknapp så mutar du.

    Sony har väl ändå förhållandevis lite bloat i sina lurar? Har dock inte mycket att jämföra med då jag kört samsung lurar..

    Google Chrome bugg, uppdatera chrome/avaktivera chrome och ladda hem chrome Beta från play store så löser det sig (jag hade också detta problem)
     
    Last edited: 9 apr 2014
  15. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jadu, du har uppenbarligen inte ägt en Samsung ser jag, DÄR kan vi snacka om bloat, jämför du är Sony rena som stock Android.

    Men håller med, du gnäller på saker som går att lösa om du läser lite.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk