Hur få bästa mobila bredband till Stadia

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av MathiasP111, 30 nov 2019.

  1. MathiasP111

    MathiasP111 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Den stora vinsten jag ser med Stadia är att ta med den på resor. Problemet är att hotell har ganska dåliga wifi. Så jag tänker mig nyttja mitt mobila bredband. Är inget problem om det endast blir på lägre kvalitén, är inte ute efter 4k streaming.

    Men då vill jag få till bästa möjliga förutsättningar för detta. Smidigast är ju att dela wifi via mobilen (samsung galaxy s9). Då behövs inga andra prylar.

    Alternativet är att köpa en router som har bredbandsmodem. Då finns två alternativ, en modell som är större och kräver extern strömkälla eller mindre modell som jobbar med batteri.

    Vad tror ni? Får man överhuvudtaget bättre hastighet med en router med bredbandsmodem än en s9? Eller är det bara samma sak?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är marginell skillnad vågar jag påstå. I regel brukar rentav telefonerna fungera bättre än de flesta portabla modem.

    Stationärt med strömanslutning innebär ju att man inte behöver tänka på strömförbrukningen, vilket borde medge bättre prestanda, men jag tror inte det har så värst stor betydelse ändå. Har även jämfört med/utan extern antenn och det är främst om signalen är rädd dålig som man märker större skillnad på den punkten. I alla fall på enheter i prisklassen 1-2k.

    Jag skulle nöjt mig med telefonen som hotspot. Fungerar det inte bra med telefonen är sannolikheten att det inte heller kommer fungera så bra om du haft ett modem.


    Har du testat Stadia bakom LTE under goda förutsättningar på hemmaplan för att se hur det fungerar? Det kan ju vara bra att börja där för att se om det är så realistiskt att spela över LTE. Jag har inte hunnit testa ännu, men det vore ju roligt att prova under lite olika situationer för att bilda sig en uppfattning om vad man har att vänta/om det är en realistisk lösning i dagsläget.
     
    Last edited: 30 nov 2019
  3. MathiasP111

    MathiasP111 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skall testa på lite olika hotell med denna uppsättningen så får vi se hur det blir. Återstår bara att hitta ett sätt att ställa in Chromecast samtidigt som jag delar wifi med mobilen. I värsta fall får man väl ha med sig en extra telefon som fjärrkontroll.
     
    kirkx10 och bernard gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Rekommenderar inte en portabel fickrouter till detta, bättre med en separat mobil isf som hotspot, bara den är någorlunda modern (snabb) och kan göra 5G wifi.

    Problemet med ivf Huaweis fickroutrar jag har är att nya EU regler gör att den kan rätt vad det är stänga av 5G wifi under en hel minut om den tror sig ha upptäckt signaler från en väderradar, som den inte får stora.

    En stationär 4G router har inte detta problem - reglerna ska gälla bara mobila enheter, och inte heller mobilernas hotspot verkar ha drabbats av detta (än), även om de borde drabbas.

    Sedan kan man inte ens slå på 5G wifi vid roaming i desss Huawei fickrouter, det är tydligen helt förbjudit.

    Jag har Huaweis E5885 och den rätt nya cat 16 1GB fickrouter E5778 - den är bra på sitt sätt, men presterar inte bättre som hotspot än min Razer Phone gjorde.
     
    Last edited: 30 nov 2019