Fråga: Hur får jag GPS utan roaming?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av peterhjalmarsson, 24 feb 2012.

  1. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    GPS:en på min Arc vägrar koppla upp sig alls utan att data roaming är påslaget. Jag pratar alltså inte om att visa kartor, utan att GPS:en överhuvudtaget inte får position utan dataanslutning (dataroaming eller wifi), oavsett GPS-program.

    Om den bara fått initial position (t.ex. genom ett öppet wifinät) så fungerar den dock alldeles utmärkt.

    Jag har sett precis samma beteende hos en kompis HTC(?) när vi var i Norge i somras, och jag har för mig att det var samma med min gamla X10 Mini Pro också.

    Hur får man igång GPS:en utan dataanslutning?
    (Innan nån frågar "vad skall det vara bra för", så är ett bra exempel träningsappar som Endomondo eller King of the Slope, eller kartprogram med cachade kartor.)
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Har inga som helst problem med att ha igång min GPS utan att ha data eller roaming aktiverat.
    Bara trycka OK på den frågan som kommer upp och den kopplar upp sig utan problem.
    Ladda hem GPS test eller någon liknande app för att kolla om det verkligen är telefonen som inte hittar satelliterna för det kan ju lika gärna ha med appen ifråga att göra.
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

    Enligt den artikeln kan det ta så lång tid som 12,5 minuter att låsa mot satelliter när man inte har nån dataanslutning. Där står också att vissa GPS-utrustade enheter, står inget om vilka de skulle kunna tänkas vara, inte fungerar utan datatrafik.

    Men det gör väl ändå GPS:en i Arc? Så frågan är om du väntade tillräckligt länge?
     
  4. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Får nog säga att föregående är inne på rätt spår. Har en handburen gps (Garmin gpsmap 60csx), och den hittar position rätt fort om jag är på ett ungefär samma ställe där jag stängde av den sist (i detta fall är fort 1-2 min, och samma ställe kan jämställas med 10-talet grader). Givetvis påverkas tiden av signalkvalitet och lite av vart satelliterna är på himlen för tillfället.
    Har jag tex haft på gpsen i Sverige och sedan slår på den på tex Island eller Irland tar det en evighet att få en position (Garmins quickfix för detta är att man på kartan grovt pekar ut var man är i världen).

    Jag misstänker att man får vänta en bra stund för att få position om man inte använder sig av a-gps. Frågan är om det finns någon liknade funktion som garmin kör med som man kan använda sig av (jag tror ju att om telefonen vet på ett ungefär vart man är, går det betydligt fortare att få en position)

    Sent from my MT15i using Tapatalk
     
  5. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Antagligen väntade jag inte tillräckligt länge (12 min är *väldigt* länge i de sammanhangen); eller ännu troligare så stängde telefonen av GPS:en innan det gått tolv minuter. Men det går ju att ordna genom att peka lite på skärmen ibland. Jag vet att jag haft den på längre än så i bilen (med strömmatning, så då stänger den ju inte av sig) utomlands utan att GPS:en fått kontakt, men mottagningen i bil kan ju vara väldigt dålig.

    Tack för hjälpen - skall prova att låta den vara igång läääännge i Guatemala i maj så får vi se hur det går...
     
  6. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Som repan01 säger så har ju de dedikerade GPS-enheterna oftast en möjlighet att ladda ner en kalender, för oftast två veckor i taget, över var GPS-satelliterna befinner sig. Det är den datan som telefonen behöver för att kunna låsa sin position med hjälp av satelliterna. Det kanske finns nån app som kan göra detsamma? Alltså ladda hem den datan i förväg, tankar du samtidigt som ditt plan lyfter så har du ju två veckor iaf!

    Lycka till!
     
  7. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ja, om det går så löser det ju sig; det går ju alltid att komma åt WiFi lite då och då. Men är det någon som vet nån sådan app? Man tycker ju att en GPS-app typ Maps borde göra det själv iofs...