Hur fasiken stänger jag av appar?

Diskussion i 'GT540' startad av Rixxz, 25 mar 2011.

  1. Rixxz

    Rixxz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte nyss den här telefonen, och den funkar fin-fint. Förutom en sak. Jag kan inte lista ut hur man stänger av appar. Visserligen kan jag trycka på "Home" knappen, men då fortsätter ju programmet att köras i bakgrunden.
    Ganska irriterande att behöva reboota luren bara för att stänga av programmen. :V

    Luren kör Android 2.1, förresten.
     
    Last edited: 25 mar 2011
  2. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    varför vill du stänga av dom?
     
  3. Rixxz

    Rixxz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med appar menar jag spel, och det känns ganska meningslöst att dem ska ligga i bakgrunden och sno både RAM och energi.
     
  4. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    ok, cpu drar de ingenting, även om det kan se ut så.
    De ligger kvar i ram eftersom de är "cachade", dvs om du vill spela samma spel igen efter det där telefonsamtalet så startar spelet direkt.
    Den sekund din telefon vill ha minnet till något annat så åker spelet ut direkt.
    Så du behöver inte vara orolig att det drar cpu/batteri, det är inte winmo 6.5 vi snackar om här :D
     
  5. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Vet inte hur det är just på din mobil. Men bakåt knappen tar ju dig ur programmen. Det är väl inte samma som att trycka på Home. Är jag inne i tapatalk tex och trycker bakåt SP avslutas programmet. Trycker jag Home ligger det och kör i bakgrunden.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  6. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Program avslutas vanligtvis när du trycker på bak-knappen dock cachas de så att du får snabb åtkomst till dem om det skulle behövas. Som PatrikS sa så dras ingen energi så länge cpu-belastningen ligger på 0 men prestandan kan påverkas då det "lediga" ramminnet faktiskt inte är ledigt utan används till att cacha filsystemet och därmed öka prestandan. Så länge du har minst 50 ledigt i ram borde prestandapåverkningen vara rätt så liten.
    Ett bra program för att se vilka program är igång är android system info. Där kan du också välja att stänga av dem.
     
  7. Rixxz

    Rixxz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahhh, upptäckte nyss på egen hand att bakåtpilen faktiskt avslutar programmet.

    Tack för alla snabba svar, ändå. Ska ta och ladda ned Android System Info nu. :)
    Och när du säger "Så länge du har minst 50 ledigt i ram" menar du 50 MB eller 50%?
    Enligt ASI har jag 27% RAM ledigt (45 MB) efter en omstart, med enbart dom apparna som var för-installerade. Men om jag inte är helt ute och cyklar spelar det inte så stor roll, då jag tror det funkar på ungefär samma sätt som Windows Vista/7, då RAM fylls på för att ge en så snabb upplevelse som möjligt, men om ett program kräver mycket RAM, stänger den ner sådant som är onödigt. (I stort sett exakt så som du sa, Donre).
     
    Last edited: 26 mar 2011
  8. perost

    perost Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, precis. RAM som inte används gör ju ingen som helst nytta, så likt andra moderna OS så använder Android RAM-minne för att cacha saker. På min Linux-burk som jag använder just nu så har jag t.ex. 38 MB av 6 GB ledigt, men bara runt 2 GB av det används till program som körs. Mitt råd är att inte oroa sig över hur Android sköter program, så länge som man inte märker att det är ett problem.
     
  9. Mr.Awesome

    Mr.Awesome Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Memory task cleaner är ganska bra. har haft den men använder nu GO launchers orginal task cleaner Sök på android market