Hur flytta whatsapp till minneskort?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av murak, 2 mar 2020.

  1. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag har installerat Linage 16 (root, twrp etc) på en Samsung S4 Mini som är utrustad med endast 8gb lagringsutrymme. Jag har problem med att installera och få igång whatsapp då min backup är på 3,6gb. Jag har installerat och avinstallerat flera gånger och den senaste (mest lyckade gången) lyckades jag få plats med all media från backuppen men telefonen fick helt slut på lagringsutrymme så android fungerade inte som det skulle. Efter att manuellt tagit bort ett par bilder från whatsapp mappen fungerar mobilen men ingen historik finns i mina chattar, dvs det är som att jag aldrig återställt backuppen. Bilder etc finns dock i whatsapp mappen.

    Hur som helst undrar jag om någon vet hur man flyttar whatsapp till minneskortet (sd)? De guider jag hittat på nätet har hittills inte hjälpt mig.

    Säg till om det behövs mer info. Tack på förhand!
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kan du inte sätta upp minneskortet som en del av minnet?
     
  3. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Ja det kan jag, jag testade det och det interna fylldes direkt när jag installerade whatsapp, med varningsmeddelande som följd. Jag skall dock prova detta igen då jag kan ha gjort något fel...

    Jag har nu formaterat om sd kortet och slagit på "force install to sd" eller vad det nu heter i developer options och alla appar jag installerade hamnade på sd kortet och interna låg orört! MEN när jag till slut installerade whatsapp så hamnar den likt förbannat på interna lagringsutrymmet, med bilder och hela middevitten. Internminnet är nu lika fullt som innan. När jag kikar i appen AppMgr III så visar den på att whatsapp ligger på sd kortet och tar upp 46,79mb vilket förbryllar mig; varför skulle själva appen installeras på sd kortet och all media hamna på interna lagringsutrymmet? En detalj värd att nämna är att när jag kopplar telefonen till datorn så syns bara interna lagringsutrymmet, inte sd kortet och inte interna och sd ihopslaget. Likadant i filhanteraren jag använder på telefonen. I Settings/Storage däremot så syns sd kortet som separat.

    En sak jag inte testat/lyckats med är att formatera sd kortet som separat lagring, installera whatsapp, flytta appen med alternativet "Change" som finns i Settings/Apps/Whatsapp (vilket bör flytta appen till sdkortet men inte media mapparna) sen manuellt flytta media mapparna till whatsapp mappen på sdkortet. Fortsättning följer...
     

    Bifogade filer:

  4. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Batteriet dog i telefonen så där slutar nog detta äventyr. Tack för svar!