Hur förhålla sig till köp av smartphone i "oöppnad förpackning"?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av s500i, 13 maj 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det kan finnas någon baktanke från säljaren när denne säljer en plomberad telefon? I övrigt finns kvitto. Kan man lita på en sådan säljare?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tillit existerar inte mer. Alla är bara ute efter att luras. Okej, ett axplock människor är ärliga.

    Endast du kan avgöra om du kan lita på säljaren. Är priset för bra för att vara sant? Då är det i 99 fall av 100 för bra.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    En telefon i oöppnad förpackning är i de flesta fall en telefon uttagen på abonnemang (i få fall kan det vara en vinst också). Jag har då aldrig sett en telefon i oöppnad förpackning som är köpt kontant. Vissa tar ut en telefon på abonnemang med syfte att sälja den och öppnar därför inte förpackningen för inte sänka värdet.

    Jag har själv köpt en telefon i oöppnad förpackning via Tradera. Säljaren fanns i min stad så vi möttes upp på stadsbiblioteket. Om du är osäker på köparen så är ett tips att öppna förpackningen på plats något jag dock inte gjorde (skrev köpekontrakt med honom så han fick uppvisa legitimation).

    Som alltid ska du vara suspekt om priset är för bra för vara sant. Fast jag upplever inte att telefoner i oöppnad förpackinng säljs till underpris.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den kan vara stulen, det vet inte du. Säljaren kanske också har som avsikt att spärra IMEI-numret sen. Säljaren kanske uppvisar ett falskt ID för att ge dig en falsk trygghet?

    Nu behöver det självklart inte vara så men ändå. Min tillit för folk har sjunkit drastiskt sen scamförsöket av en användare här (och allting verkade då legit).
     
  5. s500i

    s500i Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det finns inga garantier men det finns ändå olika metoder jag som köpare kan ta till för undvika att köpa en stulen telefon.

    Jag har inte heller någon tillit till folk, annars skulle jag inte kollat upp personen så noga eller begränsat mig till min stad. Det känns dock hyfsat säkert om personens telefonnummer är registrerat vilket det var i mitt fall. Han kom från stan, hade registrerat nummer med ett matchande namn som ledde till en adress i stan, han visade upp legitimation utan vidare (som stämde) och skrev under ett köpekontrakt (köpekontraktet var dock bara till för framtida garantiärenden). För mig kändes det här tryggt nog att genomföra köpet och det visade sig också vara grönt. Telefonen var eller blev aldrig stöldspärrad och jag var senare i kontakt med Tele2 som telefonen var uttagen ifrån.

    Sen köpte jag via Tradera och han hade tidigare omdömen (sen ja, det finns de som får konton kapade eller som rätt som det är börjar bedra).
     
    Last edited by a moderator: 13 maj 2014
  7. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Vem och vilket

    tapatalked
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Efter all skit man läst här på forumet och i massmedia i övrigt så har jag slutat köpa begagnade mobiler. Man kan aldrig veta om den är stulen, köpt på falskt id och bara väntar på att bli spärrad. Och om den väl blir spärrad så är dina chanser jävligt små att du ska kunna övertyga operatören att lyfta på den. För att inte nämna polisen som bokstavligen drunknar i dessa typer av ärenden och bara skriver av ärendet samma dag det registreras.

    Det finns för mycket oärliga idioter där ute helt enkelt.

    Bättre köpa annan typ av elektronik som inte kan spärras, typ surfplatta med wifi endast eller Chromecast eller vad som helst som inte någon tredje part kan spärra och förstöra på distans för dig.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
  9. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara varför en person säljer en telefon/platta (ofta med kraftig rabatt jmf med kontant priset) med kvitto som nyligen blivit uttagen på abonnemanget? What's the chatch?
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Back in the day när jag köpte min HTC Desire. Då fick jag med 2 oanvända plomberings-klistermärken i asken. Så nog gick det att använda den och ändå få den se plomberad och oanvänd ut...
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Snabba cash, men sedan betalar de inte fakturan och mobilen stöldanmäls av ägarna (operatören/ÅF/whatnot).
    Finns ju en hel del som blir tvingade under hot att ta ut mobiler som sedan de som hotade personen kränger på blocket eller liknande.
     
  12. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    [QUOTEFinns ju en hel del som blir tvingade under hot att ta ut mobiler som sedan de som hotade personen kränger på blocket eller liknande.[/QUOTE]

    Nåt jag oxå undrat över. I och med att säljaren har haft andra namn än det som står på kvittot. Och inte har de varit glad när jag fotat dom tillsammans med legget.
     
  13. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Köp den och utnyttja drulleförsäkringen så du får ut en ny mobil. Typ.. Kör över den :-P Glöm den på bil-taket...eller nåt :-D
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.