Fråga: Hur fungerar apple tv 4k

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av filipmak, 13 mar 2023.

  1. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Hej! Min far var intresserad utav att köpa en apple tv 4k till sin smart-tv (samsung).
    Jag tyckte inte det det var nödvändigt, då jag uppfattat det lite som google tv 4k (chromecast)? Ett verktyg som du har massa applikationer i (netflix, hbo max, prime, o.s.v.) - t.ex. bra om man ej har smart-tv?

    Oavsett om du sedan har köpt apple tv 4k så behöver du givetvis fortsätta prenumerera på de övriga tjänsterna.
    Du behöver även om du skulle prenumerera på apple tv+, fortfarande hyra/ köpa rätt många filmer? Min uppfattning från de 3 gratis månaderna jag fick (personligen inte alls nöjd med deras utbud).

    Har jag förstått apple tv 4k rätt? Givetvis kan man streama till tv via mobilen o.s.v..
    De har inte massa smart-utrustning (apple eller annat) de har behov utav att kunna styra och använder inte siri.
    Men finns det något viktigt jag missar som kanske kan få en att överväga detta?
     
  2. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Om du söker på google så har du massor av svar, men här är lite info.

    Advantages of Using Apple TV vs. pre-installed apps on your LG/ WebOS

    1. Apple TV has better performance ( the chip/ram is leagues ahead in an apple tv vs the hardware in your tv. You'll get smoother navigating,faster app loading, streaming at higher bit rates(better quality picture),etc

    2. No ads- smart tv's often have adds in the interface, apple tv doesn't

    3. Better long-term support - most smart tvs will get updated maybe once or twice until they release the next year's model

    4. Better app support
    Och ja, du måste fortsätta att betala för Netflix etc även om du har en Apple TV.
     
    Dockland gillar detta.
  3. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Jag letade givetvis lite men kände att man ändå kan få ett bra helhetsperspektiv härifrån.

    2 & 3 känns irrelevanta i detta fall.
    Vi har inga ads på tvn, och så länge apparna fungerar så spelar inte version (app-gui) så stor roll för oss.
    I detta fall uppdateras fortfarande apparna och fungerar till fullo.

    Så det verkar som att punkt 1 är den största fördelen, då tvn har några år bakom sig och kan upplevas slö i vissa applikationer. Men då är frågan om en ny TV kanske ska handlas detta/ nästa år. Är det då värt att betala 2200 för att "boosta" denna i några månader.. Personlig åsikt givetvis.

    Tack för info!
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det är lite av poängen med en separat burk. Om man då ser TVn som en ren bildskärm så spelar inte slöheten i den någon roll om man ändå inte använder den biten. Så om bilden är tillräckligt bra så kan man skjuta på inköp av ny TV ett antal år istället.

    Men för att krångla till det så kan jag också nämna "Apple TV+" som inte har med hårdvara att göra utan är en streaming-tjänst. Bara som info om du inte redan kände till det.
     
  5. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Precis.
    Jo det hängde jag med på.
    Hade som sagt fått 3 gratis månader, men tyckte det var mer hyr/ köp än streaming i den så var inte riktigt nöjd med den tjänsten.
     
  6. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag tycker att appletv är mycket lättare att använda, simpel och snabb.

    Fått både föräldrar och morföräldrar att använda en och de är alla lika nöjda.
    En vanlig smart tv känns segare och mer rörig
     
    Dockland gillar detta.
  7. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Lättare att använda men inte för allt.
    Bildkvaliten är bättre i LG:s app för Youtube, avsevärd skillnad. Netflix föredrar jag också LG:s app för men allt annat är Apple bättre.
    Har båda chromecast varianterna också men använder dem inte längre eftersom dem är avsevärt sämre och krångligare.
     
    Klurre gillar detta.
  8. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    LGs appar på C6an är katastrofalt långsamma och stökigare att använda än ATV 4Ks dito imho, går inte ens jämföra. En av de största QoLerna imho. Speciellt eftersom Inbyggda Netflixappen TVINGAR en på Netflix brutalt halvtaffliga HDR-läge i de fall serien/filmen har det formatet och subsens ljusstyrka strålar igenom en själ likt en ljussabel i ansiktet. På ATV kan man tvinga apparna till att inte lira HDR om de (likt i Netflix fall) inte utför det bra.
     
  9. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Jag skaffade en då min Telia digital-box var så våldsamt seg (och fjärren höll på att dö).

    Blev förvånad över hur nice det var att köra telia-appen däri.
    Lägg därtill stöd för spatial audio för hörlursanvändare och man har en riktigt trevlig maskin som funkar perfekt även i sovrummet där partnern kanske inte vill höra när den andra tittar på TV.
     
  10. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    324

    MINA ENHETER

    Värt att veta att man inte behöver prenumererar på Apple TV+ för att kunna hyra/köpa filmer och serier via Apple TV-appen. Prenumeration krävs endast för tillgång av ATV+-utbudet.
     
  11. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    324

    MINA ENHETER

    Det ska egentligen inte vara någon skillnad på youtube-kvalitén på de olika hårdvarorna.
    Den nya Apple TV 4K Gen 3 stödjer dessutom Youtube i 4K HDR och 5.1-ljud.
     
  12. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    324

    MINA ENHETER

    Jag har själv en Apple TV-hårdvara och är väldigt nöjd med den, men det är också för att jag är i deras ekosystem. Har inte din far behov av att använda Apple TV som en hemmahub till ett smart hem, spela Apple Arcade-spel och det stora utrymmet så är en Chromecast med Google TV ett betydligt bättre och mer prisvärt alternativ.

    Bildmässigt är det nog inte så stor skillnad mellan Apple TV och en Google TV. Det är bara om man tittar på ATV+ där bitraten är betydligt mycket högre på Apple TV.

    Netflix-appen är helt ok men Netflix vägrar lägga in topplistan i appen och det är svårare att hitta nyheter där än den inbyggda tvns Netflixapp eller Google TVs app. Men Netflix har lovat att förbättra appen och utveckling pågår. De har redan gjort förbättringar på iPhone-appen
     
  13. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jämförde senast igår, avsevärt bättre bild och flyt i LG:s app, det är ngt med att ATV inte hanterar frekvensen korrekt även om den är inställd för matchning.
     
  14. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    324

    MINA ENHETER

    Jag har en Panasonic OLED från 2021, märker ingen skillnad och då är jag ändå picky med bildkvalitén därav OLED. Har du senaste Apple TV?
     
  15. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag har två allra senaste ATV och en näst senaste. En 77” C2 oled och en 55” C8 OLED, samma på båda.
     
    mm_3 gillar detta.
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    På min Samsung 65” så är inbyggda Netflix väsentligt bättre på svarta partier än än alla mina fyra Apple TV.
    Men sen går ju appen i tvn knappt att använda. Skräp

    men bilden blir bättre