Hur fungerar Dual SIM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lono, 29 dec 2015.

Taggar:
  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ska köpa en första smartphone till far min som vill in i det 20 århundradet, men problemet är att han har ett antikt abonnemang utan data som inte finns längre och som han inte vill släppa. Om han uppgraderar det med data så kommer de garanterat ta bort de andra förmånerna detta abonnemang har.
    Så frågan är, kan jag köpa en dual sim telefon till han, där han kan använda sitt vanliga abonnemang och ha ett till sim som han kör data på? Jag har aldrig använt en dual SIM lur så ej säker på hur det funkar. Måste man växla manuellt mellan SIM och så?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ni borde verkligen kolla villkoren på abbet han har nu. Många äldre tror att de har något som är jättebra, men oftast så går det att få något bättre.
    De enda äldre abben som är värda något idag är de med helt fri data. Men ett sådant har han ju inte.
    Vilka andra förmåner som han har vet jag inte, men är de så speciella så är det inget problem med att använda det i en dual SIM lur.
    Dock kanske det behövs beställas ett nytt SIM kort. Det han har nu är inte säkert att det passar i en ny telefon.

    Man kan ha två SIM i samtidigt, ett för data och ett för samtal. Man kan såklart ha ett för både samtal och data, och ett annat i för bara samtal. Det är smidigt om man te.x inte vill ha två telefoner men behöver ha ett mobilnummer i jobbet.
    Det går att bestämma i inställningarna vilket som ska användas till vad. Så att när du ska ringa så väljer den automatisk det SIM som är inställt för samtal.

    Väldigt enkelt och smidigt.


    Vill man ha två nummer aktiva samtidigt så kan man ha det, då man får välja vilket nummer man vill ringa med varje gång.

    När det gäller data så är det inte alla lurar som kan köra data via bägge platserna. Då går det alltså bara att köra samtal och data på en plats, och i den andra så går det endast att köra samtal.
     
    Last edited: 29 dec 2015
    jnsson och lono gillar detta.
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Haha, du är välkommen att försöka övertala han, jag har försökt. Han har något abonnemang där han bara betalar 30kr i månaden och kan ringa eller smsa upp hela potten. Han ringer och smsar knappt något så bra för han. Finns säkert bättre abonnemang men han är envis. Han vill bara ha data för att kolla aktier och läsa tidningar typ.
    Men tackar för svaret, ska hitta en enkel dual sim lur för han då(troligtvis Moto G).

    EDIt: Kan tillägga att jag har ett av de abonnemangen med obegränsad data, men det är cappat till 100kbps, ok att surfa med, men inte streama HD film tyvärr.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    He he.. i know the kind..

    Lycka till.
    Du verkar ju ha koll på det där så jag ska inte mala på om att kostnaderna för datan måste ju ändå in någonstans....

    Min sambo har ett pottabbonnemang på 69 utan data, hon är också rätt svår att övertala till att byta.


    Som han sade,,,
    Bufferibuff...