Diskussion: Hur fungerar er GPS?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Falconary, 17 maj 2011.

1. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är ett måste liksom ha ett bluetooth stereoheadset om man joggar.

2. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja men headsetet fungerar ju, bara att inte byta låt då... Men ska kika mer på det sen om jag orkar. Det är ju fullt användbart ändå.

3. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ibland kan kalendern i gps bli knasig, då kan det ta en kvart första gången innan man fårlåsning, testa det med t ex appen gps status

4. Adolf

Adolf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, antar att jag får skicka tillbaka den. Ska prova att göra någon reset, se om det funkar först... :)

Är inte helt 100 på att jag förstår vad du menar, ska jag altså bara låta gps status ticka på i en kvart för att låta den känna av?

:)

5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Precis så menar jag, det kan hjälpa. Läs på engelska wikipedia om gps om du är intresserad av vad jag menar med kalender etc.

Förresten, koppla även ur nätverksassistansen för positioneringen i inställningarna (Det är inte specifikt för wifi, utan innebär hjälp även från GSM-nätet). Det kan mkt väl vara problem med A-GPS stödet hos din operatör (eller var infon nu kommer ifrån som GPS'en hämtar).

Sedan får du räkna med att vänta en bra stund (>15minuter) vid första försöket med vettig mottagning (>7 sateliter) innan all info om sateliters positioner etc har laddats ner till GPS'en och den kan ge position (dvs låsning).

Jag har sett den här typen av problem i flera fall (ej specifikt SGS2) utan att det varit något hw-fel på telefonen.

Last edited: 30 jun 2011
  6. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade också problem med att min telefon inte låste GPS signalen.

Jag löste detta genom att som någon tidigare föreslagit göra en "Factory data reset".
    När den var gjord låser telefonen GPS signalen inom ca 10 sekunder även fast jag sitter inomhus.

Settings->Privacy->Factory data reset->Reset phone->Erase Everything

7. svartis

svartis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Verkar som Touch extreme romen har optimerat GPS'en.

https://swedroid.se/forum/46144-rom-xxkf2-touch-x-treme-2.html
    "Har testat ett par dagar nu,kan bara säga att det funkar kanon.Har aldrig haft så snabb låsning på gps:n,Skulle tippa på under 5 sek inomhus.Skönt att slippa vänta flera minuter innan man får låsning hos Runkeeper.
    Så bara flasha på du kommer inte bli besviken. "

8. Falconary

Falconary Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag fick en ny SGS2 igår och har testat gps:en i två dagar nu och... ja, gps:en suger verkligen. Liksom det tar minst 30 sekunder att få lås och accuracy ligger på 20 m bäst, medan min vän med en iphone fick ständigt lås inom 5 sekunder max... Det är min andra SGS2 och förstår verkligen inte hur så många verkar ha så bra gps. Ska iaf testa rom:en ovan och se hur det blir.

9. Manne_1

Manne_1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag bestände mig för att prova en factory reset efter ovanstående tips! Efter att ha gjort en säkerhetskopia på telefonens innehåll så blåste jag om telefonen.

Innan tog det mig ungefär 15 min att få ett gps lås, nu tar det ca 15 sekunder. Jag tackar så mycket för tipset!

Kan rekommendera detta till er som har svårt att få ett lås med GPS:en!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Tvivlar på att romen hjälper. Gör som Manne och Makrus och blås om istället. Har även jag tittat mycket på "accuracy" men det ska du inte heller snuva in dig på om jag förstått det rätt så är den riktiga accuracyn mycket bättre än vad GPS test och andra apps visar. Jag har mätt flera rundor nu och GPSen har varit mycket bra faktiskt.

11. razorx

razorx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Min gps är inte stabil.. Vi har en skogsväg på 2 km här.. och jag gick den. Det var öppet till himlen så det ska ju funka bra tycker ja..

Men kollar jag sen på runkeeper hur jag gått så ser det ut som jag gått 10 m ut i skogen hela tiden.

Kartan följer alltså vägen jag gått ganska bra förutom att den är 10 m fel?!

Last edited: 3 jul 2011
  12. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

10 meter fel är ju inte dåligt, speciellt inte om satelliterna är i ogynnsam position. Men i det här fallet kan ju kartan lika gärna vara fel.

13. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Min fungerar då kasst, inomhus är det omöjligt att få signal, går jag ut tar det upp till 5 minuter innan den får in positionen. Testade den i bilen här om dagen och jag hann köra 2 mil innan den fick kontakt med sateliterna.

14. razorx

razorx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Så vad är bäst att göra dårå?
    Den här "GPS status" Ställer den in gpsen åt en?

Kartan kan man inte göra något åt antar jag?

15. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Upplever min gps signal som väldigt stark (bättre än på htc desire ). låser snabbt på satteliterna och fungerar perfekt vid navigation med Copilot Live Premium och Runkeeper ... Mycket nöjd .....

16. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Vad är problemet? Om den alltid visar minst 10meter fel så är ju något konstigt, men att den visar 10meter fel ibland är en konsekvens av GPS-systemet. Inte minst störningar av typen att man är nära en tät skog eller en husvägg kan lätt ge förskjutning av positionen.
    Men du får ju testa på riktiga vägar som kartleverantörerna eller lantmäteriet bryr sig om och kontrollerar positionen på, annars vet du inte om du testar din GPS eller din karta.

Men med bra täckning (dvs får in många sateliter, säg fler än >8 med hyfsad signalstyrka) så är nogrannheten ofta bättre än 10meter.

GPS status ställer inte in GPS, det behöver man inte göra.

Och går du samma skogsväg igen så kan positioneringen vara bättre pga att sateliterna är i annan position.

17. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Japp. Verkar inte som att det är rätt att stirra sig blind på accuracyn i GPS test eller GPS status. På kartorna stämmer det mycket bra iaf, t.o.m när jag haft telefonen i fickan har den presterat bra i MyTracks.

18. SpeedSurfer

SpeedSurfer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    LG G2
    ROM:
    Cyanogen
    Platta:
    nVidia Shield Tablet K1
    Platta 2:
    Nexus 7 2nd gen
    Övrigt:
    nVidia Shield TV
    Även jag hade problem med att det tog lång tid att låsa satelliterna. En factory reset löste problemet.

19. SWEJunkhead

SWEJunkhead Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min GPS har lite varierande resultat.

Men det jag undrar över är om det går att ställa in så att skärmsläckaren inte startas när man kör Maps.

Sen verkar det som om GPS:en kopplar ner när skärmsläckaren går igång. Går det på något sätta tvinga den att alltid vara på?

20. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Man kan ställa in skärmtiden på 10min. Sen kan du trycka på skärmen strax innan den släcks ner för att hålla den vid liv 10min till.

Annars kan du testa t.ex. MRK TimeOut Manager eller KeepScreen (now free)

Last edited: 5 jul 2011
    SWEJunkhead gillar detta.