Hur fungerar era headsets?

Diskussion i 'Blade' startad av yOAKIM, 9 dec 2010.

  1. yOAKIM

    yOAKIM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Efter att ha fått hem min Blade så var jag föga överraskad över mobilen på ett positivt sätt (min första androidlur). Däremot när jag skulle testa mina lurar (med mic) av modellen Klipsch s2m så fungerade det inte riktigt. Man hör knappt röster i låtarna och ljudet är skevt i allmänhet. När man håller in svaraknappen så funkar det bra. Medföljande headset funkar fint.

    Efter att ha gjort lite research så har jag väl kommit fram till det eventuella problemet. Artikeln kan läsas här:
    https://www.kvconnection.com/Articles.asp?ID=165

    Som ni ser finns det tydligen två typer av kopplingar vad gäller denna typ av kontaktdon. Iphone compatible wiring och Droid compatible wiring (dock verkar det som HTC-lurarna går under iphones).

    Eftersom mina lurar funkar på min iphone så borde mobilen stödja droid wiring.

    Är det någon som vet hur man eventuellt kan fixa detta (helst med någon adapter)?.

    Hur fungerar era headsets med eran telefon?

    /J
     
  2. handgranat

    handgranat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det medföljande headsetet fungerar precis som det är tänkt för mig, men exakt det du beskriver händer när jag testat ett iphone-kompatibelt headset!
    Allt låter väldigt tyst och dovt, men fungerar utmärkt så fort man håller in svara-knappen.

    Här är lite mer info om problemet:
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/321086/blade-headset/
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/321167/headphone-jack-issue/
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/320260/4-pin-jack-converter/
    http://android.modaco.com/content/t...mini-modaco-com/311225/the-headphone-problem/

    Verkar som att man behöver någon sorts konverterare för att Apple kopplat om jord och mic i sina telefoner.. Men jag kan ha missuppfattat.
     
  3. yOAKIM

    yOAKIM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har fått fram precis samma information som du angående problemet, läste trådarna för några dagar sen men kom inte fram till något förutom att någon gjorde om sin kabel (bytte plats på mic & ground).
     
  4. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det var som fan. Jag hade samma problem när jag tryckte in headsetet i jobbdatorn. Håller jag in svarsknappen funkar de som de ska även i datorn.

    Kunde lösa det tidigare genom att försiktigt dra ut kontakten lite. Då jordade det rätt och musiken lät ok.
     
  5. yOAKIM

    yOAKIM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Förmodligen en av dessa vi behöver

    http://www.kvconnection.com/product-p/km-354r3m-r2f.htm

    Kopplingen är
    Tip-tip (left-left)
    Ring1-Ring1 (right-right)
    Ring2-Sleeve (mic-ground)
    Sleeve-Ring2 (ground-mic)

    något sånt, dock ligger dem i USA och frakten verkar ta sin tid.
     
  6. yOAKIM

    yOAKIM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  7. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har iphone i jobbet o Blade privat.

    Original-headset från iPhone funkar inte i Blade, ingen mic inget ljud.

    Original-headset från Blade funkar inte i iPhone, ingen mic inget ljud.

    Däremot funkar standardlurar bra i båda telefonerna.
     
  8. handgranat

    handgranat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  9. yOAKIM

    yOAKIM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hehe jo, har även skrivit i den tråden. Nackdelen är väl att headsets (med mic, som mina) inte kommer att fungera eftersom man då får två mikrofoner. Och sladden kommer väl bli rätt lång om man har vanliga hörlurar med normal sladdlängd.
     
  10. zne

    zne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja tja!
    Har läst lite om detta fram och tillbaks och försökt hitta någon smart connector och några nice lurar som verkar lättdrivna så man får upp volymen lite+får lite bättre ljud samtidigt som man kan tala med folk. Tillslut tröttnade jag och beställde från kvconnection.com. Sen efter det så tänkte jag beställa ett par lurar från plattan. Scrollar då ner på sidan och ser att de skickar med en konverterare som passar till nokia. dvs att den borde passa till våra blade också. Så är ni sugna på att köpa plattans hörlurar så är ju det ett hett tips.

    Dock så är de på 32ohm. Jag vet inte om det blir tungt för en blade. Jag avvaktar lite med mitt köp. Funderar på att beställa ett par jays, som är lite lättare att driva. 8ohm.

    MVh zne
     
  11. Ades

    Ades Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har ett Sony Ericsson headset.. Funkar som det ska.. Inga problem förrutom att ljudet i denna telefon överlag är för jävla lågt även på högsta volym..
     
  12. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  13. Lobbe

    Lobbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    med mina skullcandy lurar är det precis tvärt om ljudet är för högt även på lägsta volym.
     
  14. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Jag har provat med AKG 518 DJ, Sennheiser CX400 och ett par billigare Philips-pluggar.

    Bra ljud överlag men på tok för lågt. Jag vill kunna blåsa trummhinnorna på mig själv om det dyker upp en bra låt men det går inte med ZTE Blade. (Har oskcså testat diverse fixar som bl.a. finns på Modaco)

    Igår kapitulerade jag och köpte Jabra BT3030

    Så i morse på väg till jobbet dök Hypocrisys "Solar Empire" upp i spellistan och jag kunde kliva in på kontoret med ett leende på läpparna och svårartad tinnitus. <3:)
     
    axy gillar detta.
  15. peterf

    peterf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte mig ett par a jays four med en adapter på teknikmagasinet idag. Av nån anledning så fungerar inte micen alls för mig :( Helt ok ljudnivå och ok kvalite på musiken dock.

    Nån som har samma lurar som fungerar? Eller är det någon som kan ha en vettig förklaring till varför de inte funkar?
     
  16. peterf

    peterf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan svara mig själv där efter lite research och ett antal svordomar.

    A jays four funkar alltså inte med zte. Eller nån annan androidlur heller om jag fattar det rätt. Något som gör att micen helt enkelt inte fungerar. Tänk på det när ni köper headset...
     
  17. Pirate_Elvis

    Pirate_Elvis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Headsetkrångel

    Någon som känner igen sig i mitt problem:

    Mitt headset funkade till en början utan problem (lite låg volym dock vilket är normalt) men sedan helt plötsligt när jag skulle svara en dag så var volymen superlåg och jag kunde inte höra personen som ringde. Så låg att när jag nu sitter vid datorn och sätter på musik på telefonen och lyssnar i headsetet hörs datorfläkten över musiken. Värt att påpeka är dock att om jag använder ett par vanliga lurar så blir det normal volym. Trodde först att headsetet gått sönder så köpte ett nytt HTC headset men fortfarande samma problem.

    Någon som har några idéer?

    mvh Ronald
     
  18. adam.

    adam. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    headsetet funkar bra i bladen med när jag använder till ipoden är ljudet jätte lågt om jag inte har svarsknappen intryckt så jag tejpade fast svarsknappen i intryckt läge och nu funkar det bra
     
  19. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Som det står tidigare i tråden, iphone och htc följer en standard, övriga droider och nokia använder en annan standard. Skillnaden är att jord och mic har skiftat plats på kontakten, därför det fungerar om man håller startknappen intryckt. Alltså funkar inte ett HTC headset eller ett iphone headset med en blade eller annan droid eller tvärtom. OM man inte har denna adapter http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=265928, då kan man använda iphone headsets på en droid
     
  20. Maggo

    Maggo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte precis ett par a-JAYS One+ till min ZTE Blade, som ju skall vara gjorda för Android men ändå så funkar inte micen och man måste hålla in svara knappen för att för att ljudet inte skall vara superlågt!