Hur fungerar ROM en?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Borgarn, 17 jan 2010.

  1. Borgarn

    Borgarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Fungerar det att installera vilket rom som hellst på vilken telefon som hellst...

    Jag menar, Köper jag en dator kan jag välja vad jag vill installera Windows xp, vista etc.

    Vad är det som gör att det inte går på en android telefon isåfall? är det att man måste optimera drivrutinerna till varje telefon modell?
     
  2. gbglass

    gbglass Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En drivare fungerar endast för den hårdvara den är skriven för. Olika telefoner använder olika hårdvara och behöver därför andra drivare så det är inte riktigt frågan om optimering.
     
  3. Borgarn

    Borgarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, formulerade mig kansltie dåligt men det jag menade var att det är olika drivrutiner för varje telefonmodell och att tillverkaren gör egna drivrutiner och att det inte finns inbbygt i android eller går att ta hem... ?
     
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Finns mycket hårdvara som kan skilja de olika telefonerna åt, vilket gör att ROM för en telefon inte funkar på en annan. Du kan inte (utan vidare) installera Windows på en Mac (trots att det ändå är Intel-processor i båda). Kamera, wifi, Bluetoot, GPS med mera "kringutrustning" kräver också speciella drivisar (eller moduler, för att prata Linux). Det är det sistnämnda som gör att 2.0 ännu inte finns (fullt fungerande) för Magic/Dream. Hårdvarudrivrutiner ingår inte i ANdroid som sådant, utan utvecklas som du säger av resp. telefontillverkare.
    En app behöver inte bekymra sig om detta, då de pratar med hårdvaran via ett "kompatibilitets-skikt", och ska kunna köras oavsett vilken hårdvara som finns. Nu är inte ens det 100% sant, då olika skärmupplösningar kan ställa till det även för en app, om man inte tar med sådant i beräkningarna.


    /Mats
     
    Last edited: 19 jan 2010