Hur fungerar surfen?

Diskussion i 'ASUS' startad av Sorid, 29 jan 2012.

1. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tjena!

Jag går i tankarna på att köpa en Transformer med tangentbord och har väl i princip bestämmt att jag ska köpa en sådan men jag har en fråga;
    Hur är surfen? Flyter flash på smidigt eller kan det lagga lite?

Skickat från min Samsung Galaxy S2

2. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Det laggar och jag har förstått att om man är kräsen kan man störa sig rejält på det. Men själv är jag inte särskilt kräsen och surfar nästan hellre på traffan än på min stationära dator - bland annat för att det känns så naturligt att navigera med fingrarna på skärmen.

3. Vantskruv

Vantskruv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har en gammal bärbar dator som är trött. T.e.x går det inte spela upp högupplösta flash-filmer då det segar ner för mycket. Med Transformern är det inga problem att titta på flash. Dock surfar jag hellre på min bärbara dator, som har en 15.4 skärm. Själv tycker jag att det känns mer naturligt med en sådan, dock för att man är van. Surfningen på surfplattan tycker jag är segare än min bärbara gamla dator. Det enda jag är nöjd över surfplattan är batteritiden och touchdisplayen, än så länge.

4. Dec

Dec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag skulle säga att den funkar riktigt bra när man reser , men hemma? Nja..surfar hellre på min laptop eller stationära alla dar i veckan.

Inte för att Transformen är dålig, men den är som sagt innan inte bättre än min Sgs2

5. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Har en bärbar från 08 och känner igen det där att det kan lagga vid höguplösta flash-filmer.

Vilken tar du en fredag/lördagkväll i soffan? Traffan eller den bärbara?

Så surfen är ungefär lika bra som på Galaxy S2?

6. fbn

fbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag äger både sgs2 och transformern och jag måste säga att den är betydligt bättre på att surfa än Sgs2, alla gånger! Jag är mycket nöjd med min platta och bara väntar på att ICS kommer snart!

7. jonathanwong

jonathanwong Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tycker det flytter på helt okej, förtom när man ska skriva på forum osv då kan det lagga som tusan ifall sidorna är rätt tunga, och så krashar webläsaren rätt ofta ifall man har otur :P

8. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hett tips för dom som vill kolla på film i sin Transformer är att köra Plex om möjligt, då streamar man bara materialet och det blir inga problem oavsett fil eller upplösning :) hjälper ju dock inte på ställen där man inte har internet ;)

9. Vantskruv

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Beror på, om jag vill surfa länge eller mycket så väljer jag självklart laptopen, surfplattan väljer jag om det är något specifikt jag vill nå, och när jag är för lat att hämta bärbisen. Anledningen till att jag har en surfplatta är via jobbet, då jag snabbt behöver komma åt dokument samt behöver lång batteritid. Därför valde jag denna. En annan sak jag är besviken över är att dom flesta PDF-läsare är under all kritik då dessa är slöa och buggiga. Den bästa hittills är Adobe Reader, dock har den ju brist på funktioner. Hoppas allt blir bättre i ICS. :)

OT
    Min bärbis är från 2005, och jag använder Crunchbang Linux (nörd-OS, men helt underbart lättsamt) i denna. Dock gjorde ATI inga kompatibla grafikdrivrutiner för sitt grafikkort, det är därför flash-filmer är slöa. Ett tips för era nördar (eller de som har vett att kunna tänka sig att lära sig) är att använda tillägget vimperator till firefox/iceweasel då man kan styra mycket av surfningen via tangentbordet. Riktigt skönt och smidigt faktiskt. EDIT (inte till androiden alltså).

10. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jo det är ju sant, man sitter väl inte med plattan om man ska surfa en hel kväll.
    Men det som gör det så svårt för mig att bestämma mig för om jag ska köpa denna plattan är för att jag redan har en dator i samma storlek. Nämligen en Asus Eee PC (1005 series) från 2009.

Den är riktigt slö och jag börjar faktiskt tröttna lite på den. Men den är i riktigt fint skick så det känns lite dumt att bara överge den när den fortfarande är så fin.

Men jag vill gärna hänga med i dagens teknologi och i Transformern får jag ju både en smidig dator och en surfplatta och det är ju självklart väldigt lockande om du frågar mig.

Hur hade ni agerat i min situation?

Last edited: 1 feb 2012
  11. Vantskruv

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Så svårt att rekommendera, helt upp till dina behov och ekonomi. Rekommenderar dig att testa en maskin och känna vad du tycker, mycket av begäret är ju vilja ha av allt. :)

Det är en stor skillnad mellan surfplatta och dator. Med en riktig laptop kan du göra allt från att redigera saker och ting till att skriva ut, felfritt. Dock säger jag inte att man inte göra så med surfplattor. Det är mycket som inte färdigutvecklat och fortfarande verkar vara i beta-stadiet. Dock att titta på film är ju bekvämt och fint och verkar fungera väldigt utmärkt, dock vill jag ha detta osagt då jag inte tittar så mycket på film. Dessutom har surfplattorn ett väldigt fin gränssnitt. Ser fram emot ICS, hoppas att surfningen kommer bli mycket bättre då, då webläsaren ofta kraschar. Kör nu med firefox istället men surfningen blir då ännu mer slö. Om surfningen blir felfri och snabb kan jag väl tycka att detta är jättebra surfmaskin.

Som sagt innan tycker jag surfplattorna har fördelarna med batteritid och lätta att ta med sig samt sina blingbling touchscreens. Filmtittande kan nog läggas till också. Men än så länge känns dessa som beta-maskiner för de som vill redigera dokument, läsa vissa dokument samt surfa på avancerade websidor. Snart kommer ultrabook-eran att konkurrera med dessa maskiner, för de som vill ha små nätta maskiner med bra batteritider. Vill inget ont till dessa surfplattor, många verkar vara väldigt nöjda, men jag är inte djupt imponerad av dessa, orsaken kan ju vara att jag är lite datornörd samt till vilka behov man har.:P

12. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag hade nog skaffat en Prime.

För Transformern är en väldigt bra surfplatta och fram till för nån månad sen förmodligen den bästa (Android-) surfplattan på marknaden. Men den tillhör i princip första generationen av Android-plattor och man kan ändå märka av vissa barnsjukdomar. Inga stora saker och jag är makalöst nöjd med min Traffa, men ...

... I mina ögon är Transformern inte bara ett halvår äldre än Prime, utan minst en hel generation. Transformern var liksom prototypen, känns det som.

Nu är det sant att många av bristerna (som inte är många eller stora, alltså), kanske fixar sig med ICS. Här kommer några av punkterna där en Transformer (Prime eller ej) skiljer sig från en netbook.

Man har inte samma breda stöd för filer eller framförallt program som man har på en riktig dator. Ja, det är väl framförallt det. Det traffan kan göra är ju att surfa, skriva mail och vissa dokument, kolla filmer och bilder.

Man kan alltså föra anteckningar på traffan men kanske helst inte färdigställa en labrapport. Man kan redigera bilder litegrann i traffan, men inte Photoshoppa fullt ut. Man kan surfa på traffan, men Facebook eller Google-tjänsterna går RIKTIGT segt i webläsaren, så man är begränsad till apparna. Man kan betala räkningar och kolla saldo på banken med traffan, men inte skapa nya konton eller beställa nytt kontokort.

Den ersätter alltså inte en dator helt, men det mesta av every day use. Har man redan en större och mindre mobil dator hemma, kan man absolut komplettera med en Transformer. Många vardagssysslor man gör (surfa, kolla mail, hänga på fejjan, spela lite fruitninja mot polarna på tåget i multiplayerläge) är rent av smidigare och roligare att göra på traffan än på vare sig en dator eller smartphone. Men den ersätter varken datorn eller telefonen helt.

Dock är transformern inte heller en renodlad leksak (som jag skulle påstå att en surfplatta utan trangentbord är).

Nåja, det mesta av det visste du nog redan. Men du frågade hur vi (jag) skulle agerat, och då skulle jag besluta utefter de erfarenheter och bedömningar jag precis räknat upp. För mig passar det perfekt med traffans egenskaper som fantastiskt praktiskt mellanverktyg som kompletterar dator och smartphone.

13. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det som jag ser om en enorm fördel med Transformer är ju att man både kan ha den som en surfplatta och en vanlig liten netbook. Det är anledning till att jag nästan inte kollat på någon annan platta för att en platta utan tangentbord känns VÄLDIGT mycket som enbart en leksak.

Jag har en helt okej ekonomi men jag är inte speciellt rik heller...

En Prime är väldigt lockande men tyvärr är en lite för dyr för mig just nu. Jag har redan en stor laptop (17") så om jag ska redigera några dokument så kommer jag i 90% göra det på den. Jag förstår att det kan bli lite problem med program och sådant men i min mening så finns det mesta man behöver på Android Market. Finns det inte så får man hitta andra lösningar helt enkelt :)

Ni båda säger att den inte riktigt är färdigutvecklad och lite av en beta produkt. Ska man vänta tills Prime sjunkit lite i pris och slå till på en sådan istället? Fast det kanske tar ett tag innan den kommer ner i ett vettigt pris som jag kan ha råd med...

14. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Klurigt. Transformern är bra som den är, men det kommer bara ta några månader till och sen är den inte längre en av de bästa surfplattorna, utan en gammal pjäs jämfört med vad som finns på marknaden då. Fast, det är sant, nästa generations Androidplattor riskerar att få lika mycket stryk av Windows8-plattorna när de kommer.

Nåja, jag tycker att det låter som att det är läge att slå till på Traffan (den gamla). Det låter som att du är medveten om begränsningarna/möjligheterna med Android Market, samt om vad det innebär när det gäller prestanda osv.

Den gamla Transformern är alltså inte dålig - alldeles nyss var den enligt min mening bäst på marknaden - men om man jämför med Primen känns den ändå lite blek. Primen kom så fort efter föregångaren, är så mycket bättre prestandamässigt (och utseendemässigt) och inte så mycket dyrare. Man fattar liksom att ASUS insett potentialen i marknaden till den grad att de inte ens tänker försöka sälja ut den gamla Traffan innan de släpper en ny marknadserövrare till nästan samma pris.

Äsch, jag bara svamlar. Köp den gamla. Om du tröttnar, säljer du den och investerar i en Prime om ett halvår. Jag har funderat på att göra just så, men är fortfarande för nöjd med den, för att tycka att det känns lönt att uppgradera. Så det känns absolut värt att köpa den gamla. :)

15. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tack så mycket för din hjälp! :)

Jag hade kollat på prisjakt efter bästa priset på en Transformer och då såg jag att Expert hade en för 3800 med tangentbord (tror iaf att tangentbordet följde med) och tänkte jäklar vilket bra pris jämfört med de övriga som står listade på Prisjakt. Men nu när jag kollade så finns inte Expert med på listan. Så lite frustrerad blir man ;)

Så en Prime tycker jag känns mer värd nu då det "bara" skiljer 1000kr mellan den och den första Transformern. Får ta och spara lite :)

Men om jag väntar någon månad, säg till Maj-Juni, hur mycket tror ni priset har gått ner på en Prime då?
    Lite borde det ju ha sjunkit iaf :)

16. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Som Zaragon skriver, transformern är underbar, men ska du köpa en platta idag eller inom snar framtid hade jag köpt primen istället.

17. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jo jag är lite mer inne på en Prime nu än va jag förut. Kostar endel men det är det väl värt antar jag :)