Hur funkar EU-lagen?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Androis, 2 jan 2021.

Taggar:
  1. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Köpte en Xiaomi i en Xiaomi Store när jag var i Spanien för ett drygt år sedan. Nu krånglar den så jag vill skicka den för reparation eller byte. Xiaomi Sverige hänvisar till Spanien. Xiaomi Spanien skriver att de kan kolla den, men att jag måste betala frakt båda vägarna.
    Enligt EU:s konsumentlag ska säljaren stå för frakten båda vägarna vid en garantireparation, även då man handlat utanför sitt hemland.
    Någon som har erfarenhet av detta? Tips på vad jag kan göra för att få Xiaomi att ta reson?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Kan du länka till att de måste stå för frakt till utlandet? Jag har inte läst något om att som företag måste stå för frakt till ett annat land.
     
  3. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Har du sagt reklamation till företaget och inte garanti? Det är 2 olika saker nämligen. Garantin är något som företaget/tillverkaren får bestämma själv över reglerna, medans reklamationen är en lag som har lite olika längd i varje EU land.
     
    katho gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    3 080
    Mottagna gillanden:
    2 458
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 9 lite
    Platta:
    Samsung Note 2014
    Observera att då det är över 6 månader sedan du köpte den är bevisbördan på din sida. Alltså att det är ett ursprungligt fel. Visar det sig att det inte klassas som ett ursprungligt fel är säljaren inte skyldig att vare sig stå för reparation eller frakt.
     
    jnsson gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Om det är samma regler i Spanien som Sverige så stämmer det, men det kan också skilja sig från land till land
     
  7. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Har inte nämnt varken det ena eller det andra för dem.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Ok. Är du säker på att det är ett fabriksfel? Lagen säger följande "Reklamationsrätten gäller bara fel som fanns då varan levererades och som upptäckts inom två år." samt "Efter sex månader är säljaren fortfarande ansvarig för eventuella fel under resten av den tvååriga reklamationsfristen. Säljaren kan dock be dig att bevisa att felet fanns när du tog emot varan. Det kan ofta vara svårt och du kan behöva be en teknisk expert om hjälp." Dvs du måste bevisa att det är ett fel som fanns när du tog emot varan.
     
  9. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Nej, säker är jag inte... Omöjligt att bevisa. Jag har återställt telefonen flera gånger och den fortsätter krångla. Enda raka är att de tar in den och sedan gör en bedömning.
    Men eftersom säljaren vägrar betala frakten fortsätter jag bråka med dem. Ska vända mig till EU:s konsumentavdelning, kanske hjälper?
    (Tänkte köpa en Pixel från Frankrike eller Tyskland, men avstår nog... )
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Problemet här är att eftersom det gått mer än 6 månader, måste du bevisa att det är ett fabriksfel, inte tillverkaren/företaget tyvärr.
    Vad är det för fel?
     
  11. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Den bara stänger av och startar om i ett läge där jag bara kan välja på Reboot eller Wipe. Händer när jag minst väntar det. Mycket irriterande.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    30 945
    Mottagna gillanden:
    27 838
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, dessvärre så är Xiaomi inte särskilt konsumentvänliga när det handlar om support, i motsats till de flesta andra aktörer. Det var var iofs en kompromiss man kunde köpa när telefonerna kostade hälften, men så är ju inte riktigt fallet längre.

    Det lustiga är att man får samma problem även i Sverige om man handlar av en ÅF som inte köper in Xiaomi-produkterna via den lokala fristående svenska generalagenten, vilket gör det rätt rörigt.

    Säljaren behöver inte stå för frakten i första steget; det är först om säljaren konstaterar att det handlar om ett "befogat" garanti- eller ett reklamationsärende, då kan man begära tillbaka kostnaden för frakten. I alla fall som jag förstått det.

    Kontaktade du Xiaomi via Xiaomi Página oficial | xiaomi moviles - Xiaomi España? Köpte du den online i deras webbutik, eller i en fysisk butik?

    Är lite osäker på hur det fungerar i Spanien, men i många länder drivs butikerna helt fristående, så för garanti/reklamation kan man behöva gå via den specifika butiken. Kan vara värt att dubbelkolla, så telefonen hamnar rätt.
     
    Last edited: 2 jan 2021
    jnsson gillar detta.
  13. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Jag köpte i en fysisk butik, kontaktade den, som satte deras centrala serviceverkstad på ärendet.
    Och nu diskuterar vi alltså vem som ska betala frakten, jag hävdar, med stöd av EU-lagen, att de är Xiaomi.
     
    bernard gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Och då säger Eu-lagen följande "Säljaren kan dock vilja undersöka kameran för att se om felet fanns när du köpte den. I så fall kan du behöva betala frakten och sedan begära ersättning om säljaren håller med om att det rörde sig om ett ursprungligt fel." Se den fetmarkerade delen. Precis det som Bernard också skriver :)
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    19 803
    Mottagna gillanden:
    8 849
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Testa o maila den engelska eller spanska versionen av den länk du länkade oss och kopiera den delen där det står att de ska stå för kostnaden, se om det hjälper?
     
  16. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Uppdatering: Jag har fått svar från EU, som förstås stöder min tolkning av lagen. Så här skriver de:
    "När det gäller frakten, enligt EU:s regler (direktiv 1999/44/EG) måste säljaren, under den två åriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. Säljaren ska alltså stå för alla fraktkostnader för att skicka telefonen fram och tillbaka."
    Jag får rådet att kontakta det europeiska konsumentcentret. Ska göra det så får vi se vad Xiaomi svarar.
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    5 932
    Mottagna gillanden:
    1 289

    MINA ENHETER

    Fast det står ju klart och tydligt att du kan behöva betala frakten ifall säljaren vill kontrollera varan.

    Från länken du själv postade.

    Säljaren kan dock vilja undersöka kameran för att se om felet fanns när du köpte den. I så fall kan du behöva betala frakten och sedan begära ersättning om säljaren håller med om att det rörde sig om ett ursprungligt fel.

    Så mao har de rätt att säga att du ska betala den.
     
    jnsson gillar detta.
  18. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Det är formuleringen med att felet ska ha uppstått inom sex månader som är det knepiga. Inte lätt för mig att bevisa. Men jag har ingen lust att betala frakten om de sedan säger att garantin inte gäller.
    Jag vill att de ska betala frakten till sig, enligt EU-lagen, och gäller inte garantin kan de skicka luren till återvinning. För min del blir det i alla fall ingen Xiaomi längre.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    5 932
    Mottagna gillanden:
    1 289

    MINA ENHETER

    Alltså de har rätt enligt lagen att du ska pröjsa. Det är det ingen fråga om. Men det är tråkigt för dig.

    Men i samma vända har väl verkstäder i Sverige rätt att ta ut en undersökningsavgift om felet inte ger rätt till ett reklamationsärende, så var det iaf förr.

    Ingen vet om den kan reklameras, den måste undersökas först.

    Bevisbördan och 6 mån-gränsen är inte alltid lätt, vare sig den ska skickas till grannbyn eller runt halva jorden.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 (2013) 4G
    Varför skulle någon annan betala frakten för något du köpt en fysisk butik?

    Om någon köper en tvättmaskin på mediamarkt i Sverige och tar med den till Rumänien? Ska mediamarkt stå för frakten fram och tillbaka om det blir något fel? Helt orimligt.