Hur gammalt "nytt" batteri ska man acceptera?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av thehero, 24 jan 2018.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Vete tusan i vilken kategori jag ska lägga det, men provar köpråd, eftersom man köper ju det.

    - Jag har köpt ett rätt dyrt originalbatteri från en aukt. ÅF, och när det kom så såg jag att tillverkningsdatumet var september 2015.
    Batteriet är alltså 2,5 år gammalt....
    Är detta helt åt pipan eller anses det att ett Li-Ion mobilbatteri ska klara att ligga på hyllan så länge?

    Edit: Stoppade in det i mobilen och såg att det låg på 99%. Någon har alltså laddat upp det manuellt innan utskick. Misstänker då att det varit helt urladdat på hyllan.
     
    Last edited: 24 jan 2018
  2. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Inte så kunnig men minns några råd från Li jon till kameror. Har för mig de skall vara halvladdade om de inte skall användas på ett tag. Även nya batterier brukar väl levereras med runt 50%? Men om ditt batteri tagit skada efter att troligen gått tomt vet jag inte.
     
    Last edited: 24 jan 2018
    thehero gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vad jag förstår så börjar en märkbar förringelse av ett Li-Ion batteri efter 3 till 5 års lagring, beroende av ursprungakvaliteten på batteriet. Det är visstnog en ganska stor variation av kvalite på laddningsbara batterier. Ett dyrt batteri? Jag skulle definitivt kontakta åf åtminstone för att få en prisreduktion. Batteriet är väl specifikt till en typ telefon, så det kan nog vara svårt att få tag på ett batteri som är tilvärkad nyligen.
     
    thehero och H-M gillar detta.
  4. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Har nu försökt googla som en tok på ämnet, och vad jag hittat är att vissa säger att ett li-Ion batteri har en praktisk livslängd på max ca 3 år och / eller 500 fulla laddcykler, beroende på viket av dessa som inträffar först.
    OM inte batteriet under lagringen låtits sjunka ner till ett minimum under lagringen, då anses batteriet vara förbrukat.

    Och eftersom jag fick det fulladdat så har det säkert legat urladdat på hyllan. Om så är fallet så känner jag mig purken att ha fått ett batteri som i princip räknas vara färdigt för återvinningen.
    Det "nya" batteriet är äldre än mobilen....
     
    geobjork och H-M gillar detta.
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Vet i alla fall att jag har några Li jon systemkamerabatterier som nog kan närma sig 6-7 år och de verkar inte ha tappat så mkt. Så tre år stämmer nog inte. Men köper man nytt förväntar man sig förstås att allt skall vara i prima skick.
     
    geobjork och thehero gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Provkör en ladning och se hur mycket du får ut av batteriet. Om du får vad du menar är acceptabelt skulle jag tro att du inte kan få tag på något mycket bättre. Det är det som är så förbannat att de flesta batterierna passar bara till en typ telefon, så när telefonen går ur production så gör också batteriet. Prisavslag eller retur är nog vad du har för alternativ tror jag.

    Vad har du för tillv.datum på originalbatteriet? Det kan ge en indikation på hur det du köpte nu ligger till i ålder.
     
    Last edited: 24 jan 2018
    jnsson och H-M gillar detta.
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Det tillverkas fortfarande nya originalbatterier till mobilen enligt mobiltillverkaren...
    Det nu slutkörda originalbatteriet är tillverkat 2015/10, det "nya" jag nu fick är tillverkat 2015/09.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Då är det inte alls acceptabelt med 2,5 år lagring, STORT prisavslag eller retur! Min uppfattning.
    Edit.
    Jag har IOFS en gammal Samsung som jag använder till allt möjligt, YouTube, vanlig TV över Wifi, internetsurfung etc. Li-Ion batteri tillvärkat 2012.11. Kan egentligen inte märka att batteriet är reducerat alls i förhållande till när det var nytt, men det betyder egentligen inget i denna sammanhang.
     
    Last edited: 24 jan 2018
    thehero gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Att det låg på 99% tyder på att de har laddat upp det för de ska inte ligga över max 80% vanligtvis när det lagras. Nånstans mellan 50-80% ska tydligen vara optimalt. Så om det där har legat rätt urladdat under en lång tid lär det ju ha tagit rätt bra med skada. Jag skulle kontakta dem och returnera det helt.
     
    geobjork och thehero gillar detta.
  10. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Yep, ska ringa imorgon. Aldrig kul att ringa och klaga, men...
    So much for "beställa-från-aukt.ÅF-och -betala-trippelt-för-att-få-garanterad-kvalitet." - myten.
     
    dannejanne och geobjork gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Var lugn och sansad och förklara din oro bara och lägg fram det på ett sätt som att du är kunnig inom området så borde det gå bra om de vill ha nöjda kunder!
     
    Droid55, jnsson och geobjork gillar detta.
  12. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jo. Ett batteri är ju visserligen inte hela världen, även om detta originalbatteri kostade nästan en tredjedel av mobilvärdet. Det som irriterar är just faktumet att dom som märkesexperter mycket väl vet om alla batterifakta som diskuterats här, och ändå skickar det. DET får mig att bli purken. Skicka ett 2,5 år gammalt troligen långtidsurladdat batteri som dom ful-laddat till 100% just innan utskick... Inte snyggt.
     
  13. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Håller med, ska lagras med max 80% laddning för optimal livslängd o efter 2.5år lär det ju inte varit så väldigt laddat....

    Köpte själv ett nytt originalbatteri till min Galaxy S5 för 2veckor sedan, tillverkat nov 17 vilket ju är schysst. Hela 135:-.

    Hade redan bytt batteri i våras, tillv jan 17 vilket i dec fick min S5 att plötsligt hamna i bootloop titt som tätt.... växlade till mitt originalbatteri från jun15 så försvann problemet.... skumt!
     
    Last edited: 27 jan 2018
  14. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Garanterat orginalbatteri? Sådär brukar hända med kinesiska kopior.
     
  15. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Väldigt bra kopia isf, ser exakt ut som mitt originalbatteri o köpt från hyfsat seriös svensk site.
    Senaste batteriet kom iofs i mer seriöst emballage så man vet ju aldrig...

    Har ju köpt "original" Samsung laddkablar från svensk site där man känt på kvaliteten att det varit kina-kopior... laddade kass oxå... Tipsar om Blitzwolf kablar, riktigt bra grejer!
     
  16. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    En djäkla djungel och banditmarknad. Enda sättet att vara säker att få ett originalbatteri är att köpa från mobiltillverkaren själv, eller deras auktoriserade serviceställe.
    Kineskopiorna som på många ställen säljs som originalbatterier, även på "kända" svenska siter kan i princip se identiska ut som originalet. Och på ebay... är risken 99% att det är fake, oavsett vad man köper, till och med om man köper mobiler där kan man vara näst intill säker på att bli blåst.
     
    dannejanne gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så är det! Finns inte en chans att se på batteriet om det är äkta eller inte. Är det köpt från någon annanstans än av auktoriserad återförsäljare kan man utgå ifrån att det inte är äkta. Det behöver inte vara dåligt för det, men fake är det i stort sett granterat! Många av kopirona, särkilt de man köper från Kina-säljare, har väldigt "riktiga" förpackninger, så det är inte heller något man kan använda för att avgöra äkthet. Ja, eller... har det INTE en "seriös" förpackning kan vara 100% säker på att det är fake om det inte kommer från en av tillverkaren auktoriserad verkstad (och de får med stor sannolikhet egentligen inte sälja vidare dessa batterier utan bara använda dem som utbytesbatteriet vid service/reparation).
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Köpte ett nytt batteri till min LG V10 när jag hade den från en etablerad svensk sida. Visade sig vara fake. De blev förvånade men mottog min kritik med öppna öron och skulle ta saken vidare till deras återförsäljare sa de. Fick tillbaka pengar utan problem. Det syntes skillnader på typsnittet gentemot original. Riktig djungel som sagt. Går bara lita på tillverkaren själva som du säger.
     
    thehero gillar detta.
  19. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Enligt serviceverkstaden så får även dom batterierna lösa i bulk från det europeiska centrallagret.
    Men köper man av dom så har man nog gjort vad man kunnat för att förvissa sig om att få ett äkta.