Diskussion: Hur gick det så fel Samsung? Ventilera om LPQ

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Hotlips, 18 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det är säkert många med mig som satt där den 13 mars och undrade hur en av världens mäktigaste telefontillverkare kunde släppa en så dålig officiell ICS 4.0.3 uppdatering som LPQ.

Från att stadig förbättrat sina läckta firmware från build KP1 till LPH under tre månaders tid så händer något mycket underligt i början på mars då rykten om att en officiell release ska ske den 10:e börjar cirkulera på nätet. Den 9 mars lyckas HTC chocka när de släpper sin första ICS firmware till Sensation, och Samsung som varit snabba att dementera ryktena om en officiell ICS till SGS2 samma dag, droppar helt plötsligt LPQ som officiell 4.0.3 firmware fyra dagar senare.

Efter tre månaders väntan kan man ju tycka att Samsung inte borde känt något större behov av att dementera ett rykte som bara missar deras planerade release med tre dagar med ännu mer vaga och illa koordinerade uttalanden, ala Samsung-style.

Börjar man kolla kompileringsdatum på Samsungs ICS builds tätnar mystiken. Den 13:e får en handfull länder, däribland Sverige, LPQ som sammanställdes den 9 mars. Problem som lagg, FCs och dubbla SMS som borde ha upptäckts av Samsungs kvalitetskontroll hittas snabbt av arga kunder. Någon dag senare får Indonesien en annan build (LP7) som kompilerats den 10 mars och inte uppvisar några av de sjukdomar som präglar LPQ. Är det bara jag som får känslan av att Samsung i ren skär panik omkring den 9/10 mars bara packade ihop den sista builden de hade på skrivbordet och började distribuera den till sina OTA/KIES servrar innan de upptäckte att builden var buggig.

Problemet är nu att Samsung ALDRIG kommer tillstå något sådant och därmed kan de inte heller släppa en fixad firmware åt de länder som fick LPQ allt för snabbt, vilket skulle vara ett erkännande i sig. Så i värsta fall så får vi svenskar sitta med Svarte-Petter någon månad medan Samsung låter tiden dölja spåren.

Nu finns det ju ljus i tunneln för oss som inte räds att använda andra verktyg än OTA/KIES för att smacka in en firmware på våra telefoner. Mitt råd till er som vill köra en officiell ICS på er SGS2 är att ladda ner LP7 och köra in den via (Mobile) Odin. Tyvärr får du hålla tillgodo med engelska och själv lägga in rätt APN för svenska operatörer, men personligen tycker jag det är ett litet pris för att få en bra ICS känsla utan buggar i sin Galaxy SII - Det förtjänar både du och din telefon!

Last edited: 18 mar 2012
    Arbu11 gillar detta.
  2. Degauss

Degauss Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Erm......jag har inga såna buggar och är nöjd med uppdateringen. So speak for yourself friend.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nagarebozhi gillar detta.
  3. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag har provat och kan ABSOLUT inte på något sätt provocera fram det "buggar" du pratar om heller. Du måste inse att ditt problem kan orsakas av något annat än själva operativsystemet.

4. Slipurson

Slipurson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    ROM:
    Stock
    Info:
    Gear 2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Note 8.0 LTE
    ROM:
    CivZ SphereKat
    Info:
    Jobbtelefon...
    Håller med föregående talare, inga sånna buggar, har dock haft problem med "mediasökning pågår... " och fick formatera SDkortet, men nu rullar det fint även om jag nog tycker att min 2.3.6-uppsättning va mer smooth :-)

Android är ju tyvärr så öppet att alla har olika appar och grejer så självklart kommer det vara massor med folk som kommer ha problem med ICS från Samsung, och samtidigt kan ju Samsung skylla på det när/om dom släpper en buggig ROM

Sen är det väl så att HTCs ICS inte är helt buggfri heller, eller?

5. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Fasst dubbla sms får du nog om du använder 3parts sms apps...

hur gör man förresten om man vill installera ett annat lands firmware?
    är det bara att dra den via checkfus? ska man ta den från england, eller vilken ska man ta, som inte har problem med dubbla sms?

6. Ztax

Ztax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kör LP7 sen dess release. Behövde inte lägga in egna APN, och sen kör jag alltid med engelska så det var ingen förlust :)

Men jag håller med dig, LPQ var/är horribel i jämförelse, speciellt scrollen.

Sent from my SGS II

7. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Var hittar jag LP7? löser den dubbla sms?

8. Ztax

Ztax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Och ja, den ska fixa dubbla sms-buggen av det jag hört.

Sent from my SGS II

gorgo gillar detta.
  9. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    men den behöver inte vara rootad för att kunna köra in den? såg att det fanns en för filipinerna på samsmobile sidan. går väl att köra in den via odin direkt utan rootad telefon?

swype? finns andra mycket bättre tangentbord :)

10. Ztax

Ztax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, det går utmärkt att använda Odin istället, dock funkar inte filen i min länk då. Kör på den du hittade på sammobile, en .tar-fil förmodar jag. Så länge det är LP7 borde det inte vara några problem (annars finns den på xda någonstans, Edit: xda länk: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=23562820 ).

Och jag vet, men det finns folk som gillar swype :P

Sent from my SGS II

Last edited: 18 mar 2012
    gorgo gillar detta.
  11. IronG

IronG Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

...min S2:a har aldrig gått så bra som nu när jag fick ICS och jag gjorde inget extra som wipe, reset eller liknanade. Är så j-a nöjd nu. Inga omstarter eller andra problem. :)

12. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fattar inte varför alla gnäller. Jag har absolut inte haft några problem med uppdatering. Tvärtom, det känns som den här är mer stabil och buggfri än GB-versionen. Nu funkar t.ex. anteckningswidgeten, inget lagg längre när man skrollar åt vänster när man redan är längst till vänster på hemskärmen, allt känns mer genomtänkt och testat.

13. trashed78

trashed78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har inte heller haft ett enda problem sen ota från gb, dock har jag endast ett fåtal appar, angry birds spelen, whatsapp, Facebook, tapatalk och buisness caledar + widget. Synk mot Gmail + kalender

Nu kör jag apex luncher och har energi sparläget på och allt flyter fint och batteriet räcker evigheter

Enda jag märkt är att tapatalk kraschat någon gång när man vart i trådar med många bilder och man klickar på en bild sen stänger bilden så slocknar programmet.

14. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    min är med stabil o skön, enda tråkiga är dubbla sms med go sms , bara det jag vill lösa

15. _chrille_

_chrille_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag slängde ut ICS!!!! vilket skit!!!!!!!

Jag blev själv mycket besviken på att samsung inte är mer rädd om sina kunder....

16. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Nagarebozhi, Azfor och speedline gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.