Fråga: Hur hanterar Apple garantier? Lite nyfiken

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av H-M, 8 aug 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Inte själv kört Iphone men knoddarna har. De olika Iphone 4 och 5 de hade imponerade inte så värst ( de har nu 6 och 7 och inte hört några klagomål). Kommandoknappen började alltid bli glapp/tog inte strax efter 12 månader, on off knappen krånglade, påtagligt sämre batteritid redan efter ett år. Batterier som svällde. Glapp i laddkontakten. För mig kändes de slut nästan efter dryga året

    Nåväl att kontakta Apple via telefon har alltid varit kalla handen- Artigt " vi beklagar då den är äldre än 12 månader". Men att göra ett personligt besök i Apple store i Täby gjorde hela skillnaden. Fick ut bla en ny 5:a ( refurbished) trots att den vi lämnade in hade passerar 2 år ( en massa fel men de tog det nog på svullet batteri fast det skrev man inte i ordern). Dock känns det lite orättvist. Hur många kan ta sig dit och köa?

    Detta är lite gamla uppgifter så Apple kan ha gjort om sina rutiner. Bästa rådet om telefonen passerat 12 månader är att lämna in där man köpte den och hävda antingen den svenska 3 årsmöjligheten att klaga eller en EU-garanti jag tror är 2 år? Jag misstänker att Apple kan vara ganska generösa beroende på fel`?

    Annars känns det skönt att höra att de verkar hålla bättre nu ;)
     
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns ingen lag på att erbjuda garanti i Sverige, utan det är KKL som gäller
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Överlag har jag fått intrycket av att Apple är rätt generösa om man som du säger besöker butikerna, men läser man villkoren är det på pappret inte bättre än övriga tillverkare, snarare sämre.

    Det är 12 månaders garanti på telefonerna och den omfattar inte batteriet: https://www.apple.com/legal/warranty/products/sweden-universal-warranty.html

    Exempelvis Sony lämnar garanti på batteriet om det exempelvis sväller i 24 månader precis som för telefonerna i övrigt. Samsung lämnar 24 månader på telefonen, men verkar riktigt besvärliga om det skulle vara något med batteriet efter att "batterigarantin" om 12 månader löpt ut.

    Mycket har nog att göra med butikens dagsform och vilka kvoter "HQ" ger dem. Jag gissar att de får siffror på hur mycket de kan byta ut under posten "goodwill", och med Apples marginaler är det nog inte helt omöjligt att goodwill-posten är rätt stor, så man behåller kunderna. Det är mycket svårt att ta marknadsandelar idag, så en återkommande kund är mycket värd.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hade inte vissa IPhone 5 problem med batterier som svällde som Apple bytte ut direkt!?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det stämmer. En vän till mig hade en av dem påverkade iPhone 5. Det är inte alla som har det dock. Men batterierna svällde inte, utan de tappade kapacitet snabbare än normalt
     
  6. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Hade en 6 plus som strulade lite med mikrofonen. Så gick dit och det var inget snack dem kollade knappt om det jag sa stämde utan fick en refurbished direkt.
     
    H-M gillar detta.
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Så är det ju men praxis är det flesta frivilligt minst ger 12 månader. KKL ger rätt att reklamera upp till 3 år men bli förstås svårare ju längre tiden går.


    Knoddens femma expanderade så att displayen trycktes ut. Serienumret fanns inte bland de som skulle ha extragaranti med kända problem- Man bytte ändå. Respect! Över 2 år gammal

    Nu minns jag inte riktigt. En av deras 6:or "gick sönder" och skickades in ( det var inte trasig satt smuts i uttaget). Den var 14 månader och hörtelefonuttaget slutade fungera. Har för mig att jag förutom KKL hänvisade till EU direktiv/EU lag som ger tv år. Har kanske inte anammats i Sverige men ändå något att minnas och hänvisa till, Någon kanske är mer insatt?

    Off topic. Tacka vet jag Sony med 24 månaders full garanti. Vet inte hur många gånger man kommit med en 21-23 månader gammal telefon och fått den reparerad eller en helt ny. Hänt två tre gånger vid vattenskada
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den lagen som du pratar om 2 års garanti är motsvarande till vårt KKL. @chraist@chraist eller @bernard@bernard kan nog förklara det bättre
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Sverige gäller tre år reklamationsrätt medan det inom EU är två års reklamationsrätt: http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_sv.htm

    Har man handlat inom tullarna är det bäst att hänvisa till den svenska konsumentköplagen eftersom den är starkare: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
     
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ok i princip samma sak. Svårt detta med garanti. Kan allmänt tycka att 12 månader är väldigt lite för dyra saker. Mina Nikonprylar tex. Här tycker man 24 mån vore på sin plats. Lagstadgad "garanti" är väl egentligen bara 6 månader? Resten frivilligt

    Sen finns det udda exempel på egna garantier. Funderar på ett Tamron 90 mm. De ger 5 år om man reggar det inom 2 månader. Kanske med en massa begränsningar. Det vet jag ej
     
    Last edited: 8 aug 2017
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Garanti från säljare är frivilligt.

    Se länken från @bernard@bernard ;

    "Garanti är något som en säljare kan lämna utöver de rättigheter du har enligt lagen. Att säljaren inte lämnat någon garanti innebär inte att du inte har kvar din lagstadgade reklamationsrätt. Däremot kan säljare ibland lämna en garanti i mer än tre år vilket då innebär att du kan reklamera fel även efter tre år."
     
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jo det har framkommit i tråden. Men i alla fall upp till 6 månader har man ett starkare skydd.

    Har väl nästan blivit praxis med att frivilligt ge åtminstone 12 månader? De som inte ger det skulle få svårt att sälja ( beror ju lite på vara förstås)
     
  13. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Haft mycket problem (otur eller inte tro?) med nästan alla telefoner jag plockat ut från Telenor. Apple, Samsung och LG är några jag inhandlat där som samtliga haft problem. Med iPhone:s har det inte vart något snack om saken, enheterna har blivit helt utbytta och inga reparationer eller liknande trams har vart åtgärden. Med Samsung och LG var det tvärtom, min Galaxy S6 Edge+, för att ta ett bra exempel, befann sig på lagning i Malmö under sammanlagt 5 månaders tid och vid 4 reparationstillfällen. Detta var med cirka 2 dagars mellanrum från att jag fick min enhet "lagad" och åter i min hand, tills det var dax att lämna in den igen hos Telenor för lagning.

    Till slut gav de upp, jag fick en S7 Edge och 3000:- som ersättning då jag betalade för S6:an under 5 raka månader utan att jag hade någon telefon. Tur nog fungerade min OnePlus One (som än idag tickar på) under de 5 månader som Samsungen var borta och den fick där med användas på nytt :)
     
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Frun har en iPhone SE, som i dagsläget är lite drygt 18 månader gammal. Upptäckte igår att displayen losssnat lite i överkant, den fungerar problemfritt än så länge men glappar lite när jag trycker på den. Köpte den via Comviq och vi har ingen Apple store här i Örebro, dock en Digital inn butik. Någon som har någon erfarenhet som tyder på att jag kan lösa det här på nåt sett med hjälp av garanti, och isåfall hur tror ni jag bäst går tillväga?
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Digital Inn har en egen verkstad på plats (auktoriserad så klart) och hanterar serviceärenden själva med mycket god service enligt egen erfarenhet. Servat både en X där (fick en ny) samt bytt batteri på en 6s Plus båda med snabb och gedigen service.
     
    rickards gillar detta.
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Låter bra, jag får knata förbi å kolla läget helt enkelt. Skicka in den till comviq känns inte som ett alternativ som skulle ge nåt.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej gå in till Digital Inn [emoji4][emoji106]
     
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Även om Apple bara säger de ger 12 månaders garanti så verkar de ge mer ( dessutom kan man ju reklamera i upp till 3 år). Det här låter verkligen som ett urspungsfel.

    Sist knoddens Iphone gick sönder ( 14 månader gammal) travade vi in på Tele2 butiken. De tog den och skickade in. Gick väldigt snabbt. Men kan du få den fixad, på garanti, i hemorten förstås ännu smidigare. Men det skall ( bör ) inte kosta er något
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag var i Apple Store butiken här i Stockholm för några år sedan, så hörde jag en av dem som jobbar/jobbade där sa att så länge man inte har några synliga skador på enheten så tas det som ett garantiärende i upp till 3 år just pga vår starka KKL
     
    H-M gillar detta.
  20. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det kan i så fall, i praktiken, innebära att Apple har de mest generösa garantierna. De som tidigare fått mkt kritik för de bara gett ett år medan de flesta andra gett 2 år. Jag gissar att de andra inte självmant ger garanti efter 2 år utan då lär man få kämpa för det.