Fråga: Hur kan en iPhone 5s vara så mycket kvickare än G2an?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av alhal, 14 nov 2013.

1. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jag håller inte riktigt med. Att iPhone 5S har stor ledning i browser-test (tex javascript) beror mer på internet-browsern, i detta fall iOS Safari vs Androids Chrome.
    Chrome är mycket slöare, men mycket mera featured packed.

Om du kör Geekbench 3 och 3Dmark ICE storm unlimited kanske G2 vinner, dessutom kommer den att vara hack i hälen på Iphone 5S när det gäller GFXBench 2.7.0
    Geekbench single core så vinner iPhonen, men i multicore så vinner din G2 tack vare fler CPU:er.
    Snapdragon 800 ger iPhone 5S en hård match när det kommer till Grafiken, och det gäller i allra högsta grad spel som är rätt optimerade. Men här pratar vi syntetiska tester så då får 3Dmark representera.
    Pixel-fillrate är högre i iPhonen, men polygonhantering och fysik är betydligt snabbare i G2. Så 3Dmark borde din G2 vinna ganska lätt.

Dessa tre tester testar annat än browserprestandan. GPU och CPU intensiva är de, men testar olika saker. :)

2. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Men faktiskt, är det så att iphone 5s är den första iphone någonsin som klår android topptelefonerna. Det har aldrig hänt innan. iPhone 5 var snabbare än den amerikanska SGS 3 men inte den internationella quadcore.

Annars har alltid android sidan skanderat att deras telefoner äger iphone i benchmarks...

Android skulle verkligen behövas göras om i grunden. Lite som windows phone, deras windows mobile (kallades det för innan va?), var riktigt buggigt och segt. Men dom gick back to basic och gjorde om det i grunden, och nu är det i klass med iphone i flyt och UI.

3. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Får hoppas att ART och lite annat gott kan fixa det :)

4. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Nä, när iPhone 4 och 4S kom så var det Android som hade catching up to do.
    Både i prestanda och skärm. När iPhone 5 kom så höll den sig också i toppskiktet i prestanda.
    iPhone 4 hade tex jämbördig CPU med HTC Desire som kom ungefär samtidigt och ses av många som 2010 års bästa Android, emedan GPU:n i iPhone 4 var betydligt starkare. Skärmen på iPhone 4 slog Desires skärm ganska ordentligt.
    iPhone 4 hade också bättre kamera än Desire.

iPhone 4S huvudkonkurrent 2011 måste vara Galaxy S2. S2:ans CPU var en aning snabbare än 4S CPU, emedan 4S GPU hade mera prestanda än S2:ans.
    Skärmen var fortfarande betydligt bättre på 4S.
    Kameran är nog lite fördel 4S.

iPhone 5 huvudkonkurrent 2012 är kanske Galaxy S3 som gjorde dundersuccé. Här är första gången som iPhone 5:s retina-skärm fick ge sig mot S3:s 720p Super Amoled.
    CPU:n är starkare i S3 tack vare Quad-core vs iPhone5:s dual. Men iPhone 5:s GPU är starkare än S3:ans.
    Kameran är väldigt jämbördig i prestandan mellan de två.

2013.
    iPhone 5S. Huvudkonkurrent är kanske S4 som är bästsäljande Android detta år, men skillnaden är nu att S4 är inte herre på täppan i Android-världen i prestanda längre såsom S3 och S2 innan var. Nu finns ju exempelvis LG G2 och Sony Z1 som har betydligt bättre prestanda än S4, särskilt i grafikintensiva applikationer (typ spel).
    Galaxy S4 får se sig slagen i de flesta tester av iPhone5S, med något undantag här och där.
    Men S4:ans skärm är nog de flesta överens om är ganska mycket bättre än iPhone 5S.

Så ser jag på historien sedan 2010.
    2009 så hade Android ingenting som på allvar kunde konkurrera med iPhone 3GS. Så mestadels har det varit Android som har fått försöka komma ikapp iPhone genom åren, det beror ju på att Apple hade lite försprång i och med att de kom tidigare än de första Android-mobilerna.

Det hade nog varit tvärtom om Android kommit före iPhone tror jag. :)

5. tiborric

tiborric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

L3llep, varför en 5s en besvikelse?

6. L3llep

L3llep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trodde att den skulle vara mycket bättre än såhär.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

7. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Åh va less man blir på folk som inte kan tänka bortom sitt egna nötskal. Har ni någonsin testat en iPhone? Öppna en app,vänta tills den ritat upp den och gå sen tillbaka till hemskärmen - hur lång tid tar det? Cirka 1-2 sekunder pga fördröjningarna Apple har i sitt OS för att kunna göra övergångarna mer flytsamma. Gör samma sak på en Android, det tar 0,5-1 sekund, med andra ord har den halva tiden på att måla upp en bild på ett större område en vad en iPhone gör. För mig är den där sekunden man sparar på varje task man gör guld värd, därför jag kör Android, men vill du ha iPhones flyt är det bara att aktivera utvecklarinställningar och ändra övergångshastighetet och animationerna till 2x(dubbelt så lång tid) så har du en telefon med samma, om inte bättre, flyt som en iPhone, dock en lika långsam på att utföra tasks..

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 206
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Apropå nötskal så får inte Android magiskt lika bra flyt som en iPhone för att man ökar tiden för animationer. Får mig att tro att du knappt använt en iPhone på riktigt.

Flytet är och förblir mycket bättre i en iPhone. Och ja jag äger en utöver min G2.

Sent from my G2

9. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har använt en iPhone i flera månader samtidigt som Android, jobbar dessutom med telefoner dagligen. Är riktigt less på hur långsam iPhone är och är överlycklig över att den blev ersatt idag :)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 206
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag håller med. En iPhone är jobbigt slö pga att animationer tar så lång tid. Dock hackar det sällan till på samma sätt som Android och det är det jag menar med flyt. Väldigt responsivt och lättdrivet utan lika mycket småhack som Android. Sen att de åstadkommer det på olika sätt är en annan femma.

Men G2 med CM och lite trimmade är inte jättelångt ifrån iPhoneflytet men det är en liten bit kvar.

Sent from my G2

11. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Ser att du har en Nexus 5. Hoppas man på att det är ambassadörexemplaren som har kommit? :D

12. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Det kan man inte! Finns jailbreaktweaks för att snabba på animationerna.
    Du kan dock stänga av parallax-effekterna men inte animationerna.

13. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 112
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du kan ju minska på dom, inställningar, allmänt, hjälpmedel och sätt på minska rörelse.

14. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    De har dom. Du kanske inte håller dig så uppdaterad men om du tittar på vad Android AOSP egentligen är idag och vad de va förr så har de hänt en jävla massa. Förr så va allt förpackat med Android, alla grymma appar och allt uppdaterades när Android uppdaterades. Idag är de inte så längre. Alla grymma appar är numera ersatta och utflyttade till Play Store. Det finns flera exempel på detta. Android Calndar -> Google Calendar, Android Keyboard -> Google Keyboard, AOSP Browser -> Google Chrome (som iofs är laggigare än AOSP Browser).

Sedan har en väldigt stor del av alla API:n flyttat ut ifrån Androids grund till att istället bli Google Play Services. Det är inte riktigt helt sant men ur en apps perspektiv så ser de ut så.

De Google har gjort är att de har standardiserat mycket av sånt som var svårt för apputvecklarna att göra strömeffektivt. Exempelvis så var det mycket svårt för apputvecklare att få till bra GPS-data. Vissa lyckades bättre än andra men numera kan apputvecklarna istället fokusera på att göra sin app så bra som möjligt och GPS-data får de av Google Play Services istället som alla som har Play Store har. Så de har på detta sätt löst android fragmentationen. Det är inte lika upphetsande med nyare Android idag som de va förr. Minns hur gött de kändes när man gick ifrån Gingerbread 2.3 -> ICS 4.0. Sjuk upgrade som iofs hade lite buggar och sånt men inget jätte jobbigt men shit vilken uppgradering. Det är inte ofta vi får den typen av uppgraderingar, men jag skulle nog säga att Google Play Services biten är minst lika viktig som ICS var för Android.

Kommer de ett nytt API i morgon så kan alla få det i övermorgon via Google Play Services där den enda skillnaden kommer att vara att nyare android versioner kan leverera API:et mer strömeffektivt än de äldre då de har ett annat sätt att få ut datan än de äldre.

Det finns en bra artikel som går in på djupet i hur detta funkar. Den är värd lite tid.
    http://arstechnica.com/gadgets/2013...oems-step-aside-google-is-defragging-android/

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 206
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag tycker det är lite missvisande och säga att fragmentationen är löst pga detta för det är den ju inte alls på långa vägar. Fragmentationen är och förblir gigantisk på Android i och med alla tillverkare. Tillverkare kör ju oftast sina egna versioner av appar och således kan de inte dra nytta av uppdateringar i Play Store utav nämnda appar. Har man en 3'e parts telefon så är man ju i stort nästan alltid fast till deras egna uppdateringsschema. Hur appliceras Googles tänk här? Det kan bara gälla Nexus i det stora hela och den kakan är inte speciellt stor globalt sett.

Sen så är det ju också ganska självklart att nya Android verisoner blir mindre och mindre spännande för det blir mer och mer färdigutvecklat/komplett. Då ser man ofta inte de där jättestora förändringarna (förutom iOS grafiska redesign).

Jag förstår din poäng med posten men jag tycker du var lite frikostig med resultatet av det hela.

Last edited: 24 nov 2013
  16. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Möjligt att jag kanske tar i lite men man måste tänka lite kring vad detta faktiskt innebär. Sedan är det naturligtvis så att apputvecklarna måste använda sig av Google Play Services API:erna för att de skall funka. Långt ifrån alla appar gör det idag men hela poängen är att när de blir uppdaterade och gör det så kommer man märka en höjd kvalitet bland apparna över hela versionsbrädan där även användare med gamla Gingerbread kommer se förbättringar liksom de med de senaste kommer se förbättringar. De tycker jag iaf är värt att slå lite på trumman för.