Fråga: Hur kan man spara undan SMS-konversation med en person som t.ex en textfil på en dator

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Rymdmannen69, 19 feb 2023.

  1. Rymdmannen69

    Rymdmannen69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    jag skall gå rakt på sak.

    Jag har en nära anhörig som nyss gått bort efter nästan två års sjukdom. Detta är naturligtvis hemskt ledsamt, men vi är många som hunnit prata med henne om viktiga saker, ställa frågor, svara på frågor och ta vara på sådant som hon sammanställt, författat och lämnat efter sig.

    Så det finns en del bilder, ljudupptagningar, mail, videofilmer för att inte tala om dokument hon skrev om vår släkts historia. Allt detta är (med hennes medgivande innan hon gick bort) omsorgsfullt uppbackat på flera hårddiskar och datorer.

    Däremot insåg jag att min SMS-konversation med henne genom åren inte är uppbackad någonstans. Mister jag min mobil på något sätt (tappar den, får den stulen eller att den havererar) är den konversationen borta och det har blivit så att några viktiga saker som hon sade har hamnat just i SMSen. Dessutom bildar konversationen en sorts minne och stöd för att komma ihåg när vissa viktiga saker hände och är i sin helhet viktig att spara, rent känslomässigt.

    Allra helst skulle jag vilja ha SMS-konversationen sparad inte som SMS man bara kan titta på via en SMS-app i en mobil utan som en fristående fil (text duger utmärkt) som vi kan ha i en dator.


    Vet ni något snabbt och smidigt sätt att ordna detta, att spara undan SMS-konversationen man har specifikt med en person?

    (Alltså utan att man nödvändigtvis backar upp alla sina SMS eller att man backar upp hela sin mobil, även om jag vet att båda dessa moment i sig är en best practice. Men jag vill alltså gärna ha konversationen som sådan i en egen fil, utan att vara beroende av mobilen.)


    Jag har gjort en snabb googling men hittade bara antingen att SMSen är gömda djupt ner i någon databas på mobilens lagring eller så får man tips om appar man aldrig hört talas om (och jag inser att några av de apparna förmodligen är malware, men kan inte bedöma vilka).

    Alternativet att försöka kopiera SMSen och klistra in dem i ett dokument/mail på mobilen, ett i taget med förhoppningen att man inte gör fel någostans finns så klart rent tekniskt men den lösningen fungerar i stort inte i min nuvarande situation.

    Självklart kan jag göra en mer omsorgsfull sökning och gräva på internet, göra en smärre utredning och hitta en lösning på det jag efterfrågar men även det är något jag just nu inte kan fokusera på. Vi efterlevande har ett dödsbo, en begravning och varandra att ta hand om just nu så något som under normala omständigheter kanske hade varit en spännande teknisk utmaning blir just nu bara ett oöverstigligt hinder att ta sig över på egen hand.

    Tacksam för all hjälp.

    Ta hand om er allihop.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Last edited: 19 feb 2023
    Kristy gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett annat alternativ är att ta skärmbilder från SMS appen, om du inte hittar något sätt att spara sms:en i textfil :)
     
  4. Rymdmannen69

    Rymdmannen69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tekniskt går det att ta skärmdumpar men jag behöver tyvärr en smidigare lösning. Hoppas att det är ok att jag skriver så utan att gå in på detaljer varför. Och jodå, det framgår av din post att du nämner det som sista utväg om inget annat fungerar.

    (Inser att jag låter väldigt negativ och otacksam nu...)

    Tack ändå för snabbt svar.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, tänkte bara en påminnelse om att skärmdump finns, om du inte lyckas lösa det på något annat sätt :)
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kristy och jnsson gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att utveckla lite mer: Har du en gammal nollad mobil liggande kan du med SMS Backup and Restore installerad välja att bara återställa den aktuella konversationen så finns den alldeles ensam i SMS-appen vilket kanske kan underlätta.
    (Man skulle ju sedan kunna backa upp denna mobil igen och dela den då skapade filen som bara innehåller denna konversation med andra om man vill. Så kan de göra samma sak)
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OK, det finns ju superlätt lösning! Flera stycken faktiskt. Testade till exempel denna https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gilapps.smsshare2&hl=en_US&gl=US
    Kostar en liten peng (79 kr tror jag det var) för att spara mer än 6 meddelanden, men det är det ju värt i detta fall! Man kan t.ex. få ut konversationen som PDF, men det finns fler format att välja bland.
    (Finns fler appar av samma typ, men jag kollade bara denna)
     
    svenix, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  9. Rymdmannen69

    Rymdmannen69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack Asawi, jag skall titta på apparna du nämner.

    Ja, det är klart värt 79kr om jag får ut konversationen som en fil.

    Ta hand om er!
     
    Nicole och Kristy gillar detta.