Jordning ger ett extra skydd mot ev. isolationsfel i apparaten. Men när det gäller dubbelisolerade apparater så är de som hörs på namnet extra skyddade på så vis att alla spänningsförande delar är skyddade av dubbla lager isolering. Detta bedöms av elsäkerhetsmyndigheterna vara lika säkert som jordning. Du kan jämföra med de vanligt förekommande platta euro-stickpropparna: De sitter också på apparater som är dubbelisolerade och är fullt tillåtna att stoppa in i jordade uttag. Du tvekar väl inte att stoppa in en platt euro-stickpropp i dina jordade vägguttag hemma?
Jag pratar om mitt uttag i taket med nya standarden och är därmed jordat, 3 hål. Jag utgick från det när jag skulle köpa en taklampa. Men då om jag förstått er rätt är mitt bästa alternativ ojordad taklampa, ny standard 2-sticks kontakt in i ny standard 3-sticks-hålet.
Jag förstår precis vad du pratar om. Men du tycks inte förstå vad jag säger. Jag rekommenderar att du läser igenom mina inlägg en gång till för bättre förståelse av hur det fungerar och vilka regler som gäller.
Det var inte till dig. Jo, jag förstår vad du säger men jag gillar att höra flera åsikter och är inte mycket för speciallösningar med att tejpa och liknande. Det ska vara rätt/standard från början.
Rätt standard är till exempel en dubbelisolerad lampa (som den du köpt) med den platta propp med två stift som visas i ett tidigare inlägg.
En tvåpolig DCL-stickpropp utan jord ÄR rätt standard för en dubbelisolerad lampa! Om det gör dig lugnare kan du studera denna sida och se att Elsäkerhetsverket faktiskt klassar dubbelisolering som en högre säkerhet än jordning: Isolationsklasser för elmateriel | Elsäkerhetsverket Nu drar jag mig tillbaka från den här diskussionen. Du har fått rätt svar men vägrar att lyssna på det. Jag kan inte göra mer.
Nä, det står ju att jordat är klass 1 och dubbel isolerat är klass 2. Det är uttaget i taket som är utgångspunkten. Ska ha några plafonder. IKEA hade inte speciellt mycket att välja på. Nu har jag beställt några ojordade lampproppar eller DCL-kontakter som vi experter kallar dem: KOPPLA Lamppropp med kabel, ojordad vit - Handla idag - IKEA Nu återstår det alltså bara själva plafonderna, som kommer med största sannolikhet vara ojordade som ni lovat mig. De första två plafonderna jag kollade på är faktiskt jordade, det ser man i bruksanvisningen och IKEA bekräftade det också: HYBY Plafond, vit - IKEA NYMÅNE LED plafond, vit - IKEA - Så det blir kanske några jordade kontakter också att inhandla.
Jag drog ju sönder min första lampa. Jag beställde en ny lampa på nätet. När jag öppnade den var den också trasig. Så jag drog till samma affär där jag köpt den första lampan och köpte en ny och därmed den tredje lampan. Den tredje lampan kom med jordad- men gammal standard-kontakt. Så jag bytte ut den mot en jordad DCL-kontakt. Min nya lampa, Melon, klarar alla energi-klasser så jag kan köra slut på mitt förråd med glödlampor. Sockel: E27. Äntligen klar med skiten, puh, det var ett tufft projekt, alltifrån att hämta info. till att byta kontakt och få upp lampan. På nya lampan satt det som två höljen/skal/skydd på blå och brun tråd (se bilder nedan). - Det gör det inte på DCL-kontakterna. Jag förde inte över skydden till nya kontakten. Det ironiska med nya DCL-standarden är att man vill göra elsäkerheten bättre men övergången till denna innebär kaos på marknaden och olyckorna och riskerna ökar med 89%. Mest förvånande är att affärerna som säljer lamporna själva saknar kunskap. Det finns bara ett sätt att fira nu: View: https://youtu.be/CE8XKeN0zk4 Trevlig helg.
De extra skyddsslangarna är skydd mot värme. Ska du köra med gammaldags glödlampor kan det bli rätt varmt inne i lampan och du borde nog flyttat över skyddsslangarna till den nya kabeln.
Jag tänker att om det inte kom med några sådana när man köper DCL-kontakter så är det inte nödvändigt.
Tro det eller ej men jag försöker bara hjälpa till. Jag har jobbat med el ett helt yrkesliv och vill ge dig några goda råd. That's all. 1. Det är tillverkaren av lampan som vet hur varmt det blir inne i lampan och har bedömt att det är lämpligt med extra skyddsslangar. 2. Tillverkaren av DCL-kablaget kan inte veta hur du har tänkt att använda det. De tillverkar ett standard kablage för många olika tillämpningar. Dock är det inte speciellt gjort för att motstå höga temperaturer. 3. Risken med att köra utan skyddsslangarna är att efter några år kommer isolationen att börja torka ut, spricka och till slut falla av i bitar. Slutligen riskerar du att ha oisolerade blanka spänningsförande koppartrådar inne i lampan. Det är för att förhindra detta som tillverkaren av lampan har monterat extra skyddsslangar. Nu avslutar jag med dessa goda råd. Take it or leave it!
Du stångar huvudet i väggen och talar för döva öron Svenix. Även fast jag inte behöver hjälp att koppla en lampa eller el så har jag lärt mig en hel del från det du skrivit här, synd att det inte gäller alla.
Det finns ingen som tänker på att man ska föra över skyddshöljena också när man byter kontakt. Hade det varit nödvändigt måste det informeras tydligt till konsument. Ansvaret ligger hos de som sätter reglerna, tillverkar och säljer produkterna. (Dessutom var ena trasad vid leverans). Jordade tråden är oskyddad. Jag har satt på skyddshöljena:
Inte minst om man som trådstartaren tänker använda glödlampor i en plafond. I mina föräldrars villa hade de plafonder i några rum (på den tiden fanns det inte ens lågenergilampor) och efter ett antal år hade isoleringen spruckit även i anslutningen upp i taket så kopparledniningen var helt oskyddad, totalt livsfarligt med andra ord. Mitt råd, använd definitivt inte glödlampor (eller ens lågenergilampor) i taket, värmen går uppåt och isoleringen runt kablarna spricker (för att byta de kablarna i taket måste man anlita en elektriker och det är inte helt lätt att se hur illa det är, har du otur upptäcks felet först efter att det orsakat en brand) så det kan bli väldigt kostsamt sätt att förbruka ett antal gamla glödlampor.
Den här plafonden är, som så många andra, gjord för 3st x 60 watt = glödlampor. Som jag skrev tidigare är skyddshöljena medtagna, jag ifrågasätter dock dess nödvändighet. Vi har, precis som alla andra, kört glödlampor hela livet i våra hus och lägenheter och inte haft några problem. - Det är en svensk standard som fortfarande är tillåten. Säkerheten är högre med LED då de inte blir lika varma så det blir att byta sen.
180 Watt, det mesta värme som går uppåt och gör det varmt för kablarna som sitter både i lampan och fram till uttaget. Plasten i isoleringen tål inte värme speciellt bra, jag har som sagt sett med egna ögon hur isoleringen sprack för minsta lilla när plasten i den hade blivit utsatt för värmen. Sen dess undviker jag glödlampor i takplafonder eftersom jag vet vilka risker det innebär. Jag tycker att det är konstigt att de godkänner 180 Watt i en takplafond (det är tillverkaren av lampan som godkänner, svensk standard har ingenting att säga till om längre men jag vet att även SEMKO godkände så höga effekter förut, sannolikt eftersom de missade den viktiga detaljen). Vänta bara tills det blir en utredning efter en brand och de kommer underfund med att det var den höga värmen från plafonden som orsakade branden, då lär reglerna ändras.
Du kan vara lugn, kompis. Idag är nya standarden LED. De blir i allmänhet inte så varma. Allt är klart. Resultatet blev 100%. Vi ser fram emot nya projekt. 3-pack 119:-