Diskussion: Hur kopplar ni upp till Internet utan Wi-Fi

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av geobjork, 12 apr 2013.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Med dagens smarttelefoner er det många alternativ att koppla upp seg på Internet, Wi-Fi pluss et ganska stort utbud av olika abonnemang, båda dyra och inte fullt så dyra. Jag skulle tro att de flesta kopplar upp seg på sin Wi-Fi när man är hemma eller i närheten av en gratis Wi-Fi uppkoppling, men det kunde varit interessant att diskutera olika alternativ när man är ute i "villmarken" utan Wi-Fi.

    Jag har själv två SIM kort innstallerade i min lur, ett med mitt Prata På telefonabonnemang och ett refill kort med Mobilsurf årskort. Det tar 20 sekunder att växla mellan dessa med en app på telefonen. På detta vis får jag inte 4G, mobilsurfkortet stödjer inte 4G, men pr. idag är jag nöjd med det som det är. Telias årskort för mobilsurf kostar 499 kronor pr. år, så det blir jo ganska så billig internet i året, "på stan". I tillägg så är Prata På ganska så billigt, men det har dom visstnok slutat med.

    Hur gör ni det?
     
  2. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kör allt med mitt Telenor pott abnm. Tecknade innan Telenor la till en surfgräns. Kör internetdelning hemma och har inget annat bredband. Fungerar utmärkt. Ingen 4g men får ut i snitt 12-16 Mbit och det duger fint. Min sambo har ett likadant abnm. Så även hon kan surfa när jag inte är hemma.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. kincop

    kincop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Undrar om du med din lur menar Note2?
    Isåfall... spännande med 2st sim! :-)
    Hade jag inte koll på....



    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja just det, "Min lur" är Note 2 LTE. Jag har monterad en adapter som tillåter 2 SIM kort samtidig. Jag har tidigare skrivit om det under rubriken "Dual SIM-kort adapter, men det ser inte ut till att ha något stort intresse, något som förundrar meg lite med alla de fördelar det har. Det är därför jag är lite nyfiken på hur man kör sitt/sina olika abonnemang med telefoni och internet. Jag skrev följande om det:

    Jag har nu kört två SIM-kort på min Note 2 i några dagar och det funkar brilljant.

    Adaptern blev beställt från
    http://www.magic-sim.com/?gclid=CMjt...FfCXcAodrUEA6g
    och den första adaptern jag fick var till en iPhone5, något gick fel, men det tok två e-postar så var den rätta adaptern i posten samma dag, utan kostnad.

    Installasjon var lite tricky, skjut inn SIM-1 ändan tills den stannar mot utlösarfjädern, lägg SIM-kortet på toppen ogh skjut inn båda tills SIM-kortet låsas inn. Sätt inn SIM-kort i SIM-2 ändan, inn med batteriet og på med baklokket. Starta Note 2'an. Det är nu en ny app i Appdrawern kallad Dual-Sim, öppna den och här kann man byta SIM-kort. Standard namn är SIM-1 och SIM-2. Här blev jag nogot besviken, där är ingen indikation i meddelandefältet på om det är SIM-1 eller SIM-2 som är aktivt, kom i håg att bara ett kort er aktivt åt gången. Detta kunde lösas ved hjälp av en app som heter MultiSim, man kann välja olika ikon för olika SIM-kort. Jag använder rödt för mitt PrataPå- SIM och blått för mitt refillkort med mobilsurf.

    Förut var jag tvungen att ha två telefoner, en för PrataPÅ och en för mobilsurf, nu byter jag mellan dessa på 15-20 sekunder. Jag har fått meg en "ny" och genial telefon for en billig peng. Om några fler gör det samma så vore det roligt om man kunne diskutera resultatet här på forumet då det finns många olika användingsområden.