Hur ladda batteri, första gången samt i fortsättningen?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av volcomstone, 11 maj 2017.

  1. volcomstone

    volcomstone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som frågan lyder, hur ska jag ladda min S8 första gången och i fortsättningen?
    Ska den få gå ner till 0% nån gång eller ska den laddas runt 20%?
    Är det skadligt att låda laddaren sitta i när mobilen nått 100%?

    Hur laddar ni?
     
  2. Julmust

    Julmust Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Den här artikeln tycker jag själv förklarar allt detta, och mer därtill till, fantastiskt bra.

    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

    Det mest väsentliga för din fråga är väl detta:
    "Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, the depth of discharge (DoD) determines the cycle count of the battery. The smaller the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine. There is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life. The exception may be a periodic calibration of the fuel gauge on a smart battery or intelligent device."
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 695
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att ladda till 100% första gången behövs inte och har ingen betydelse. Du kan börja använda telefonen direkt och köra på som vanligt.

    Precis som @Julmust@Julmust inlägg från Battery University säger så är det däremot bra att undvika full urladdning.
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag håller med. Att ladda ur batteriet helt är inte bra på många sätt. Om inte annat så är ju telefonen obrukbar ifall batteriet är slut. Moderna telefoner har bra laddningskontroll så det finns heller ingen risk att överladda batteriet, laddningen stängs av automatiskt när det är lagom laddat. Moderna telefoner stänger dessutom av sig själva innan batteriet är utladdat till en skadlig nivå. Personligen tycker jag att det i vissa kretsar har gått en del voodoo och häxkonster i det där med batteriladdning och batterihantering och det finns många mer eller mindre självutnämnda experter. Lite sunt förnuft kommer man långt med.
    Man kan ju annars jämföra med när man ska tanka bilen. Inge bra att vänta tills tanken är helt tom, då får man ringa Vägassistans eller ha en reservdunk. Är man långt ute i obygden passar man på att tanka när man ser en bensinmack, oavsett om det är mycket eller lite soppa kvar.

    En annan sak som jag tror är viktigare för batteriets livslängd är på vilket sätt man laddar. Använder man någon sorts snabbladdningsmetod så innebär det att man trycker in en högre ström i batteriet, vilket rimligtvis borde "slita" på batteriet mera och därmed korta livslängden.
     
    Last edited: 11 maj 2017
    Kristy gillar detta.
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Visst kan det vara så men frågan är hur mycket mer det egentligen sliter på batteriet om man använder sig av snabbladdning. :)

    Har en vän som kör med en gammal laddare när han laddar sin mobil men om han ändå bara brukar ha mobilen i 2år vet jag inte om han borde bry sig så mycket om det. Om man laddar den över natten så visst då kan man ju lika gärna köra utan snabbladdning men annars så vet jag inte riktigt om det värt det besväret.

    Jag brukar snabbladda den lite då och då nu istället för varje natt som tidigare, om det är bra eller dåligt är jag ej hundra på men jag byter mobil så ofta ändå.
     
  6. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hur gör man för att stänga av snabbladdning? Jag trycker bara i laddaren när jag skall gå och lägga mig och drar ur den på morgonen. Kan man välja om telefonen skall snabbladdas eller inte?
     
    bernard och Larsgmb gillar detta.
  7. ubernice

    ubernice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+
    Inställning, enhetsunderhåll, batteri, avancerade inställningar.
     
    Kristy, Larsgmb, look2 och 1 annan gillar detta.
  8. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack @ubernice@ubernice. Skulle vara smutt om man kunde få tasker att ändra den inställningen. Att efter 00, när man laddar på natten stängs snabbladdningen av...
     
  9. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Vetenskapsmän förklarar lite ang batteriets hållbarhet och att det är obra att ligga på max-spänning hela tiden
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-laddar-du-mobilen-bast
    -
     
    bernard gillar detta.
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    En del riktigt nya telefoner "lär sig" användarens beteende, så om den pluggas in för laddning på kvällen så väntar den med att ladda upp till max tills den blir fulladdad lagom när användaren normalt brukar plugga ur den på morgonen. Kan kanske vara bra, men kan även vara irriterande för den som inte beter sig så regelbundet. Jag vet inte hur det fungerar, men kanske man kan synka det med när väckarklockan är ställd.
     
    bernard gillar detta.
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Man ska ladda telefonen som vanligt första gången. Dvs 80 procent. Är det rätt uppfattat?
     
    jabbeboy gillar detta.