Hur länge räcker era batterier?

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av fleischer444, 25 jun 2011.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo bra "fynd"....

    Man kan ju fråga sig varför man ska synka HTC Hub samt HTC Sense.....??

    Alternativt kan man ju även ändra schema till 1 gång/dygn.

    Men vad synkas egentligen.....?
     
  2. caesar

    caesar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Låter intressant. Jag har tidigare stängt av synken men man vinner alltså på att ta bort konto helt om jag förstår detta rätt?

    En kort fråga, vad tappar man om man inte synkar HTC Sense? Är det typ "Facebook för Sense" och detta att man kan styra telefonen från sitt sense-konto på internet?
     
  3. Contortrix

    Contortrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som kan rekommendera något bra program som verkligen fungerar när det kommer till att avsluta program permanent?

    Just nu kör jag med Advanced taskkiller men likt förbannat så är listan full med program som ligger och suger batteri efter bara nån minut igen....

    Mvh. C
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag känner inte till nåt riktigt bra men testar just nu "System Tuner" som har en rensingsfunktion som verkar bra.

    Har inte kollat hur den hanterar tex väckningar....;) Många installerar sådana här appar och tjötar sedan om att inte väckningen funkar...:P
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  6. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
  7. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har ni också aktieinformationssynk? jag kan ine se hur man ska ta bort den.. var fjärde timma är dt bästa jag hittar..?
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns mycket skrivet om detta, använd absolut inte taskkillers till annat än att möjligtvis döda en krånglande app.

    Apparna som ligger i bakgrunden drar inte ström, låt dem vara. Att konsekvent döda appar stör Android i längden & risken finns att man får problem. Om minnet tryter så stänger Android själv ner de minst använda apparna.

    När jag för några år sedan körde Android 1.6 på min Hero så använde jag ibland taskkiller för att frigöra minne, Android var då inte lika duktig på att hantera det & herons minne var ynkligt.

    Idag så fungerar det bra, det enda som kan störa är en felskriven app. Sådana kan dyka upp men dom är idag inte så vanliga...
     
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nope... aktier har jag slängt ut med Titanium eftersom jag kör rootat.

    Däremot så kollar jag "wakelocks" så sticker Google Talk samt HTCs mailtjönst ut.

    När jag kollar Google Talk så är jag inloggad > loggat ut.

    HTCs mail använder jag till ett Hotmail-skräpkonto ska ta bort det och enbart använda Gmail-tjönsten.
     
  10. jolaren

    jolaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tror att jag har haft de flesta stora android lurar, iaf ett större procent tal av de och jämfört med min Desire HD och min Desire så klår Sensation de med hästlängder. Nästan en dag med kraftig sync. Laddar max en halvtimme extra per dag
     
  11. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
  12. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jag lyckades få min Sensation att fungera hyfsat. Stängt av det mesta (stocks, weather, htc hub/sync mm.) förutom att jag synkar 2 mailkonton periodiskt. Så helt plötsligt, tyckte jag, så var batteritiden tillbaka på max ca 12 timmar.

    Det visade sig att en ändring jag gjort under WiFi > Advanced > Best WiFi performance tar väldigt mycket batteri.

    Nu satte jag tillbaka den och batteritiden har idag varit tillbaka till det normala. 13 timmar sedan jag tog ut den ur laddaren och har precis 60% kvar. Display ligger, som vanligt, som den absolut största boven på 49% medan nästa, WiFi & Voice Calls ligger på 16 resp. 15%.

    Skall roota telefonen och köra disable på all bloatware snart tänkte jag men får vänta till det regnar mycket igen så man kan sitta inne :)

    Edit: Ytterligare lite statistik. Varit igang i 1d4h 32m med 43% kvar och det har gatt mest at till display 40%, wifi 21%, idle 16%.. ovanligt lite nyttjande men skont att kunna vara igang i over ett dygn utan att vara pa kritisk niva.
     
    Last edited: 4 aug 2011
  13. phrenic

    phrenic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    tog ut mobilen 07.30, nu är klockan 23.43, har kvar 74%.
    Regelbundet använd, stänger dock av mobila nätverk då & då.
     
  14. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Vilka inställningar har ni för att få ut maximalt av batteriet? Jag använder Juicedefender Ultimate nu och batteriet räcker runt en 15h vilket är helt ok för mig. Att batteriet ska räcka 20-25 timmar är egentligen ointressant för min del då jag endå måste ladda den mitt på dagen isf och då är det ju inte säkert att man har möjlighet till laddare, därför laddar jag den oavsett under natten.

    Min fråga är egentligen hur man ställer in så att t.ex. skype fungerar även när man har loockscreen? Mina inställningar nu är följande:
    Profile - customize och under settings har jag alla alternativ enabled utom apps, där har jag det disabled. Är detvia apps - enable som man kan välja att skype är aktivt hela tiden?

    //W
     
  15. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag kör rootat och kört in android revolution 1.1.5 samt laddat in den radio som mike1986 rekommenderade och kör inga som helt autoshit och fick nyss ut 36 timmar batteri (satte nu på laddning med 15% kvar), då hade jag snackat i phönen i kanske 45 min, spelat Scrambled Net i 2 timmar, skickat 3 sms, tagit 4 foton, meckat i inställningarna och nukat lite musik på sd-kortet i kanske 2 timmar, kört 2 benchmarks med CF-Bench (Native 11619 Java 3481 Overall Score 6736), backat upp några apps med Titanium Backup samt kört SuperCIDproceduren och bootat om kanske 3 ggr.

    Jag är helnöjd.

    Edit: Kanske ska tillägga att jag klockat upp den till 1.5 ghz och har en relativt ren homescreen
    med bara 2 widgets, Tajm och BattStatt, de andra homescreensen är tomma.
     
    Last edited: 5 aug 2011
  16. bippsie

    bippsie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Beror såklart på användaren hur länge batteriet håller. Mitt håller 1 dag när jag är i skolan. Då har jag musik på hela dagan, runt 6-8 timmar, samt surfar, facebookar, kollar mailen osv flera gånger.

    Skulle jag snåla, dvs kolla facebook någon gång om dagen bara, kanske ringa något kort samtal så klarar jag mig nog i 2, kanske 3 dagar.
     
  17. rcman

    rcman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    om man inte bryr sig om minnet utan om batteritiden, är det då ok att då och då stänga ner aktiva appar med Advanced Taskkiller bara för att sen gå ur advanced task killer genom att avsluta det?
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Risken finns att man stör Android men hur allvarligt det är vet jag inte.
    Nu ska som sagt apparna i bakgrunden inte dra ström så det finns ingen anledning att döda dem.
    Dra hem where's my droid power, funkar bra att se vilka appar som drar ström & där ser man också att de som dragit ström är de man använt. Om en app man inte använt har förbrukat mycket ström så är det nåt galet med den.

    En liten varning för browsern bara. Om man går ur en sida som ligger & uppdaterar så kan browsern ligga i bakgrunden & sluka ström. Välj en lättsam startsida att växla till innan ni går ur, jag använder Googles mobilsida.
     
    Last edited: 15 aug 2011
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hejsan,

    Under Accounts and sync har jag inget "HTC Sense".

    Finns inte denna om man inte själv lagt till den?

    Letade efter den för att ta bort den, som föreslagits här inne. :P

    Edit: HTC hub/sync... Vart stänger jag av det? Om jag installerar en task killer så ser jag den.
    Jag ser även HTC Sense (UI) och HTC Sense (HTCsense.com). VARFÖR SAMMA NAMN?! :)

    Jag antar att HTC Sense (den som inte är UI) är kopplad till HTCsense.com? Och tydligen drar den massa onödigt med batteri (även HTC hub).

    Drar den onödigt även om jag inte har "HTC Sense" under "accounts and sync"?

    Hittar hur eller hur inte hur jag stänger av den förutom med en task killer...

    Edit 2: Nu när jag kollade med task killern igen 10 minuter senare så finns varken HTC Sense eller HTC Hub där. (Jag dödade dem inte för 10 minuter sedan, nej.)
     
    Last edited: 16 aug 2011
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 165

    MINA ENHETER

    Blev lite nyfiken på denna "where is my droid power" app då jag upplever att min Desire S drar en hel del mer batteri mot min Defy med 2.1 och i övrigt exakt samma innehåll i form av appar och mail o liknande. Laddade ner den igår kväll och drog ur batteriet tills jag hade 2% kvar,laddade sen telefonen från 22:00-06:00 avstängd. Jag hade 100 % när jag startade telefonen och nu efter 11 tim och 33 minuter har jag 53 %kvar. Då har jag pratat i telefonen ca 35 min,haft Push mail på mellan 07.00 -16:30,gmailen synkar ett konto,har surfat på supernytt några minuter bara och varit inne på market och google maps har jag uppdaterat.

    Så här ser mina värden ut i where is my droid power ut

    Moxier mail 9.59 %
    Launcher Pro 4%
    Telefon 4%
    Where is my droid power 3.77 % (låg på 11 % när jag kollade vid 12:00 idag ?)
    Beautiful widget 2,11 %
    widget locker 1.62 %
    Aftonbladet supernytt 1.45%
    Market 1.42%
    Sen kommer det en massa saker som ligger under 1 %

    Det konstiga är när jag kollar under inställningar-om telefonen och batterianvändning,där ser värden ut enl nedan

    Röstsamtal 39 %
    Skärm 24 %
    Android system 15 %
    Vänteläge 8 %
    Telefonen är inaktiv 7%
    Where is my android power 2%
    Moxier mail 2 %
    Operativsytemet android 2%

    Vilken av dessa kan man lita på ?

    Det känns ju inte som att jag har någon direkt batteri läcka någonstans allafall så jag tror att telefonen med den uppsättningen jag har drar det den drar.

    Skulle dock vara intressant att höra er erfarenhet ?

    Ska testa att ändra Moxier mailsynkningen till varje 15 min i morgon för att se vad det gör på värdena