Hur länge uppdaterar olika tillverkare och vad händer sen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid55, 11 jun 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag undrar hur länge olika tillverkare t.ex. Samsung, LG, Sony, HTC osv. inkl. Google uppdaterar sina telefoner? Vad händer när uppdateringarna slutar komma? Stanna alla kvar på sista uppdateringen eller gör ni något annat?

Antar att många här byter telefon ofta så ni hamnar kanske aldrig i den sitsen. Det vore ändå intressant att veta.

Många med iPhone har ju så gamla telefoner som iPhone 4. Nu vet jag att iPhone 4 slutade få uppdateringar förra året om jag minns rätt, då var telefonen 5 år gammal.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Många väljer att inte ens uppdatera eftersom de är såpass nöjda med mjukvaran som kom med telefonen. :)

3. Droid55

Droid55 Guest

Förstår mig inte på såna människor. Känns bakåtsträvande att inte vilja uppdatera mjukvaran. Sen handlar det ju om säkerhet. Speciellt när man hanterar pengar och bank i telefonen.

Det är dock inget unikt för Android. Vet folk med iPhone som också vägrar att uppdatera mjukvaran.

Last edited by a moderator: 11 jun 2016
    jnsson gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Tillåt mig att försöka förklara varför man ibland inte vill uppdatera mjukvaran
    Telefonen får sämre batteritid.
    Telefonen tappar funktioner.
    Telefonen blir I vissa fall obrukbar då val som man förr kunde välja totalt tagits bort.
    Telefonen blir långsammare
    Osv.
    Det finns ibland många orsaker att inte uppdatera mjukvaran, speciellt från en version till en annan version. Säkerhetspatchar håller jag med dig om att man borde få, men då till den version man har installerad. Man borde inte tvingas installera en helt ny version som inte innehåller samma funktioner som föregående version.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Inte så svårt att förstå egentligen. De flesta lever under "if it ain't broke, don't fix it".

Uppdateringar kan orsaka mer problem och har vid flertalet tillfällen gjort det på olika sätt och vis.

dannejanne gillar detta.
  6. Droid55

Droid55 Guest

Sämre batteritid, det är väl något som brukar förbättras så småningom? Även nya versioner kan ha buggar.

Personligen har jag svårt att värdesätta funktioner framför säkerhet, troligtvis har funktionerna ersatts eller så kommer de tillbaka om många klagar/önskar det.

Har aldrig själv upplevt några problem med uppdatera mjukvara men jag kanske använder min telefon annorlunda. Samma med dator. Vet vissa som gnäller där också men jag uppdatera alltid och har aldrig problem. Tvärtom suger jag i mig allt nytt.

7. Droid55

Droid55 Guest

Fast om något ska fortsätta vara helt/problemfritt måste man underhålla det (som att serva bilen).

Jo, det vet jag. Buggar förekommer men de brukar fixas relativt snabbt.

8. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Skall ge dig ett lysande exempel.
    Sony z3c, vissa telefoner. Har du brusreduceringen påslagen så hörs du inte vid telefonsamtal. Inte alltid men tillräckligt ofta för att det skall vara irriterande. Sony servicecenter hittar ej felet när du skickar in telefonen. I 5.1.1 kan man slå av brusreduceringen och få kristallklara samtal. I 6.0.1 har Google valt att inaktivera möjligheten att göra så utan att roota telefonen. Känns som en ganska viktig funktion att kunna ringa med telefonen.
    Detta gäller även vissa nexus 6p, även nexus servicecenter ser inget fel. Se tråd. https://swedroid.se/forum/threads/s...ing-daligt-ljud-ut.130623/page-3#post-1901540

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Underhålla är inte synonymt med att uppdatera.

Uppdateringar kan göra mer skada än nytta, faktiskt. I många fall fixas inte vissa nya buggar som introduceras, eller så tar det väldigt lång tid.

10. Droid55

Droid55 Guest

WTF! Aldrig varit med om liknande. Så stört. o_O

11. Droid55

Droid55 Guest

Mycket dåligt.

12. Droid55

Droid55 Guest

Inser det blir OT nu. Vill veta hur länge tillverkare uppdatera sina telefoner. :)

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

18-24 månader, ungefär. I vissa fall något längre.

Medelsvensson stannar antingen på fabriksmjukvaran, någon uppdatering eller den senast möjliga. Andra byter upp sig. En ytterst liten klase människor lägger in en custom rom.

Titta på vad iOS 7 gjorde med iPhone 4, den blev vidrigt slö. I många lägen är inte uppdatering det bästa.

Ta drivrutiner, t.ex till Windows. Om allt funkar så ska (läs: bör) man inte uppdatera, för det brukar vanligtvis ge mer problem än det ger någon nytta.

Droid55 gillar detta.
  14. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Underhåll för mig är att totalresetta telefonen när den blir seg (factory reset) och inte installera för mycket skit i huvudtelefonen. Har en reservtelefon med ett annat googlekonto för att testa mjukvara på.

15. Droid55

Droid55 Guest

Är custom roms up-to-date och bättre/säkrare än att stanna på en äldre version?

Har dessvärre lite koll på vad iOS7 gjorde med iPhone 4.

Nu har jag inte Windows längre men jag har uppdaterat OS X sedan jag fick den sommaren 2013 och jag har aldrig upplevt problem med det.

16. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Säkerhet är prio no. 1 för mig. Många custom roms har bättre och säkrare än stock medans andra kan vara skit, men funktionell mycket bättre :D

Droid55 gillar detta.
  17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

I regel, ja.

Den telefonen bekräftar att uppdateringar inte alltid är bra.

Okej, anekdotisk bevisföring är dock inget som helst bra argument. Bara för just du haft det problemfritt innebär inte det att ingen annan haft likadant. Jag vet ingen personligen som klagat på en OS X-uppdatering (mest för jag inte vet någon som har OS X) men jag vet flertal fall där t.ex. Windows strulat på massa olika vis.