Bara jag som kör med en QNAP? Stod mellan Synology och QNAP men blev till slut en QNAP 219P+ eller vad den heter. 2 diskar i Raid 1. Har sedan on-site en extern hdd och ett usb-flashminne för vissa saker. Och även en server off-site. Mycket mindre viktiga filer lagrar jag även på dropbox.
Jag synkar laptopen och den stationära med FreeFileSync och GK Backup nattetid, samt från stationära till Diino.se. Mest bilder och dokument, hemsidor, hemvideos man gjort och sånt. Blir ändå 100GB+.
Körde faktiskt själv först en 211j vilket jag skulle säga ligger runt din CNAP prestanda mässigt. Men då jag streamar till flertalet klienter samt även seedar en del torrents. Samt även mail/web samt fotoserver så räckte inte hårdvaran till helt enkelt.
Hade tänkt köpa fina dyra diskar runt 1000 lappen (2 TB) men fick sen reda på att kina hade en sablans översvämning så det vart att leta billigt. Priset har typ gått upp typ 120% lr nåt. Så det vart BlueWalker PW UPS VI650 LCD 650VA Borde klara mig med 350W då lagringsenheterna ligger på runt 70W st 5 x Western Digital Caviar® Green 2TB Plus en snorbillig gigaswitch för 300 pistoler. Det hela landade på 6.3k vilket känns purket. Sablans kineser borde lära sig bygga vattentätt Har du någon erfarenhet om diskarna förresten reconnn? Har dessutom fiber på ingång till lägenheten så då blire 100/100 såklart och med nya diskstationmanager så kommer en dropbox liknande tjänst så då kan man ge bort cloudkonton till folk. Har dessutom 4 domäner jag köpt
Översvämningen var i Thailand Har faktiskt sådana diskar som lagringsdiskar i min nuvarande dator. Har två i Raid 0. Vilket också är min ända backup Jag vet inte riktig backup men det är lite säkerhet. Den stora nackdelen med Green diskar är att dem är galet sega på att starta. Så när man försöker nå en fil första gången på ett tag så tar det några sec innan disken kommit igång. När den väll är igång så går det snabbt. Ganska okej pris tycker jag. Vill gärna höra vad du tycker om upsen när du testat den ett tag. Lite sugen på att skaffa det senare.
Efter en hel helg där jag enbart flyttat 4 TB data till ett ställe för att sen flytta tillbaka det är jag äntligen klar. DÅ jag hade valt SHR (synology Hybrid Raid) kunde jag inte köra raid10 med de nya diskarna så jag fick vackert flytta alla data, ta bort nuvarande raid för att sen skapa en ny raid10 volym. Men allt fungerar prima. Fick dock beställa en annan UPS då den jag först beställde inte var kompatibel med den nas:en jag kör. Nu är det bara mitt kära 100/100 fiber som saknas och bör dyka upp i veckan sen jäklar är jag up and kicking. Tyvärr strular Synologys 4.0 beta rejält så sitter mest och försöker hitta lösningar som fungerar tills de löser alla buggar och släpper en skarp version
Ohhja där håller jag med dig helt. Jag hade först Synology Disk Station DS211j Men med en 1.2 GHz cpu så räcxte det helt enkelt inte riktigt till. Betänk att jag streamar till tv/dator samt även mobil samtidigt. Jag seedar massa torrents samt kör mail/webserver och kommer köra dropbox och jag har även igång vpn server. 211j började hacka lr buffra när jag gjorde en femtedel av det jag listade precis. Tyvärr hade inte nästa steg hos kjell & co bättre cpu utan bara mer hdd plats så nästa steg vart den snordyra 1511+. belastningen på den cpu'n går knappt över 20% när jag belastar den för fulla muggar. Dock finns det alternativ på siter som dustin lr komplett men det hade jag inte en tanke på då. Hade säkerligen köpt ett billigare alternativ än 1511+ men just nu är den ungefär nästan lika bra som skivad ost.
Har nu också beställt en NAS Blev denna http://www.dustin.se/product/5010550815 Hoppas den är bra. Kommer köra med 2*3tb diskar och sen kanske 2 *600g diskar som jag redan har.
Funderar på en kombination. Har två 600gb diskar som jag tänkte köra i raid och sen resten i jbod. Då jag inte har behov av 3 tb material som är i raid. Vill hellre ha mycket plats. Hoppas på att jag kan ha denna kombination men vi får se. Annars blir det raid på allt.
Hur fasiken får du det till 6300? Får det till strax under 11k när jag räknar. 8770 om man drar moms...
Men hur tusan du får det till 11k förstår jag verkligen inte Diskarna kostade 999 när jag köpte dem, vilket gav en slutsumma på 6.167,75