Hur lång garanti och vad omfattar den?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av realdexter, 8 okt 2011.

  1. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Köpte min mini i juni 2010. Igår kväll gav usb-kontakten upp.. gissar att den blivit utsliten av alla laddningar, typ hela tiden.

    Kollade just mobiler på dustin och där har dom 2 års garanti. Kan det varit lika lång garanti på min mini? Omfattar den även usb-kontakt?

    Alternativt, någon som vet vad det skulle kosta att lämna in på lagning?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 687
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Det enda helt säkra sättet att veta hur lång garantin är att läsa på kvittot eller garantibeviset du fick när du köpte telefonen. Jag tror inte SE har mer än 1 år (har gärna fel, så rätta mig isåfall!) men sedan kan förstås butiken ha egen garanti.
    Sedan ger förstås konsumentköplagen reklamationsrätt i upp till 3 år oavsett vad tillverkaren tycker. Men efter 6 månader kan det vara riktigt besvärligt att få det att gälla.
     
  3. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Sony Ericsson lämnar 2 års fabriksgaranti, dock kan butiken som säljer bestämma garantitiden själva. Det finns många aktörer på marknaden som gör det enkelt för sig och lämnar bara ett års garanti, brukar vara dem stora elektronikkedjorna, SIBA, Elgiganten etc.
    Däremot vet jag att NETONNET och Phone House lämnar 2 år iom att dem följer vad tillverkaren har för garantitid.
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Observera dock att garantin bara gäller för fel som fanns vid köpet. Glapp i USB-kontakten lär de hävda beror på oförsiktig användning och då får du inte ut nåt på försäkringen.

    Villkoren är ju oftast så skrivna att helst ska telefonen ligga i en skrivbordslåda för att garantin ska gälla, att ha den i fickan går absolut inte för sig, än mindre att använda den utomhus där den riskerar att utsättas för regnstänk eller solljus...

    Visserligen kanske man kan försöka hävda att felet uppstått på grund av att konstruktionen är bristfällig, men efter ett år ligger bevisbördan på dig (det första året ligger bevisbördan på butiken).
     
  5. Rossow

    Rossow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    IFån 6
    Har samma problem med min fristående mini Pro efter bara månader. Så jag skickade in den till Anovo och de hävdar att det är yttre åverkan. Till saken är att hon varit sjukt försiktig med den. Och enligt konsument och fastslagen är dom skyldiga att bevisa onormalt användande men det går ju ej eftersom det inte förekommit sådant. Nu har jag mejla Sony Ericsson och väntar på svar. I mina ögon är det solklart att lagen är på min sida särskilt som det är ett högst vanligt fel. Om jag inte får igenom det nu så gör jag en anmälan till Senare vilket jag uppmanar andra att göra som har samma problem.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 687
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Jag tror du blandar ihop garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen dessutom är tiden ändrad. För garanti gäller hela tiden att säljaren måste bevisa att köpare varit vårdslös eller använt prylen på fel sätt för att den inte ska gälla. För konsumentköplagen så är det så de första *sex månaderna* och därefter gäller att köparen kan behöva bevisa tillverkningsfel.
     
  7. Rossow

    Rossow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    IFån 6
    Jag har skapat en ny Facebookgrupp för att försöka få Sony Ericsson Att leva upp till Garantilagen. Och ha bevis I ARN anmälan jag ska göra mot dem. Gå gärna med Logga in | Facebook
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Kopiera vad jag skrev i annan del av forumet:
    "Ursäkta mig men känns "lite" patetiskt att en som har en SGS2 skapar en sådan grupp. Plus att du inte ens berättar om vad det är för sk. "problem" som du syftar på.

    Att det sedan inte finns något som heter "Garantilagen" gör det ju knappast bättre för din del. Och syftar du på Konsumenköplaget så kan SE ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER vara skyldiga enligt den om du nu inte köpt telefonen via deras onlineshop men den har ju precis öppnat.

    Konsumentköplager reglerar förhållandena mellan dig som konsument och BUTIKEN där du köpt varan. Tillverkaren är ALDRIG inblandad i den. "
     
    Herman8 gillar detta.