Hur man får maximalt med data utrymme på sin Blade

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 8 apr 2011.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    OBS! Detta är för avancerade användare. Förstår du inte hur du skall göra och vad detta innebär så skall du inte heller göra detta. Du skall också vara medveten om att din telefon kan förvandlas till en dyr pappersvikt om något går fel.

Läs instruktionerna här: http://android.modaco.com/content/z...281/how-to-upgrade-gen1-to-gen2-windows-only/

Men använd denna uppdaterade filen från den här posten istället: http://android.modaco.com/index.php?s=&showtopic=336281&view=findpost&p=1661076

Används _no_oem versionen så kan du köra Swedish Spring "out-of-the-box".

Om du däremot väljer 2mb_cache versionen så måste du lägga på en cache2tmpfs uppdateringen efter att du installerat SS annars så kommer det inte att gå att installera app:ar från market m.m. Du hittar uppdateringen här: http://android.modaco.com/index.php?act=attach&type=post&id=70118

cache2tmpfs uppdateringen skapar en 42Mb stor cachepartition i RAM-minnet, dvs en ramdisk. Detta innebär en snabb och tillräckligt stor cachepartition men på bekostnad av interminne. Jag kör så och har dock inte upplevt någon minnesbrist pga av detta.

Än en gång, gör bara detta om du förstår vad du håller på med.

gerhard, Mik och laizita gillar detta.
  2. laizita

laizita Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här verkar riktigt intressant.

3. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

är det för att få mer minne som man kan installera appar på?

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Är jag helt ute och cyklar om jag tänker mig att den enda egentliga fördelen med gen2 är ev bättre täckning?

gsm 850mhz gör väl ingen nytta på denna kontinent, och för HSUPA stödjer gemene mans abonnemang hos teleoperatörerna det?

Och den stora tradeoffen man gör är försämrad kompatibilitet med befintliga custom roms.

Så om man vet med sig att man inte vill pilla med custom roms utan endast officiella så kan man lika gärna köra på, men annars är det ytterst tveksamt iom att man inte kan konvertera tillbaka i dagsläget? Känns det rätt att summera det som så kallt kaffe?

Ja.

5. magnea

magnea Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om jag förstått detta rätt så är detta till gen2 telefonerna

6. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kör man det på en Gen1 så blir den Gen2 när man är klar. Observera att konverteringen är enkelriktad. Det finns inget säkert sätt att konvertera tillbaka till Gen1.

7. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har testat både originalvarianten med bifogad stock recovery, och Din uppdaterade. Båda fastnar på en vit ruta med texten FTM. Det är möjligt att jag tillhör dem som inte förstår hur man skall göra, men det vill jag inte gärna tro...

8. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad är det jag inte förstår? Jag får bara upp en vit ruta med texten FTM när jag installerat stock recovery. Har jag fel stock recovery? Kan någon länka till en som "garanterat" fungerar? Jag har en OSF som jag kört ett flertal olika ROMar på, just nu tror jag det är SS_RLS3.

9. bamse88

bamse88 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

nej det låter normalt.

efter du installerat stockrecovery ( och lagt ss rls 4b på minneskortet) så stänger du av din telefon samt startar uppdateringsprogrammet. följ instruktionerna i programmet. (volym ner och stoppa in usb sladden). då kommer du in i FTM mode. när programmet hittat telefonen och installerat drivrutinerna trycker du på start och väntar tills programmet är klart. koppla ur telefonen och boota in i clockwork recovery. installera SS samt reebota.

Så gjorde jag iallafall, var nån vecka sen dock, kanske ändrat sig.

10. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

???
    Enligt tråden på Modaco http://android.modaco.com/index.php?s=&showtopic=336281&view=findpost&p=1656059 skall det inte behövas något "program".
    Efter installation av den clockwork installable zipen, bootar jag med vol- och får en vit ruta med texten FTM. Sen händer inget mer. Vad är det jag missar??

Last edited: 13 apr 2011
  11. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    När telefonen är i FTM läge så kopplar du in USB kabeln och kör programmet på datorn. Den skall stanna på FTM, det är liksom meningen.

12. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

JAG HAR SKÅDAT LJUSET!!
    I går kväll, efter mycken tankemöda och mycket experimenterande fick jag till det. Jag har nu en gen2 OSF med 325MB (eller millioner byte, som Kallt_Kaffe skrev) till appar. Jättekul!
    Ett stort TACK! till alla. Jag återkommer när jag samlat mod nog att ge mig på min nya Comviq-blade, som redan är gen2, men som lider av en besvärande brist på minnesutrymme.

13. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fungerar det på en "fabriks-gen2" (Comviq köpt med 2.2)?

14. magnea

magnea Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

japp det gör det kör det själv

15. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad bra! Vilken Clockwork använde Du? Det skall väl vara en speciell till gen2?

16. Mik

Mik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu har min Comviq gen2 också 310Mb utrymme för appar. Stor skillnad :) (Jag läste instruktionerna flera ggr (innan...) och tack vare det gick det enkelt och felfritt)
    Tack för alla dina nyttiga inlägg Kallt_kaffe både för bladen och för u8100 förra året.
    Installerade din ss5 rom och blev glad över rds-radion som kom med på köpet :-)

Om jag vill byta till ss5 med Comviq kernel, hur gör jag då?

17. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag har inga planer på att konvertera till gen 1 för mer utrymme till apps. någon annan som har ett annat säkrare sätt att få mer utrymme för applikationer? jag läste det en gång på modaco men tyvärr så kommer jag inte ihåg var..var ganska enkla instruktioner.