Hur man installerar MIUI från grunden

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av rnk, 7 jul 2011.

  1. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Här är grunden hur man installerar sin telefon med MIUI
    Första du bör göra är att se till att du har batteri på din telefon

    1. Installera dina drivrutiner för Motorola om du inte redan gjort det för din dator

    2. Det första vi skall göra är att roota den ladda ner tex. SuperOneClickv2.1.1-ShortFuse och packa upp det på din dator. Kör programmet som admin om du använder Vista eller Windows 7 koppla in din telefon och låt windows hitta din telefon, klicka på Root och vänta tills det står waiting for device. Nu går du in på din telefon (utan att koppla ur USB sladden) under inställningar och program och sedan sätter telefonen till USB debugging, Super One click kommer nu gå vidare. Vänta till den säger finnish. Starta nu om din telefon.

    3. Nu är det dags att få in Rom Manager, för att kunna flasha din telefon enklaste är att ladda ner programmet sndinitdefy från Market och installera det och gå in i programmet och klicka på install Custom Rom.

    4. Ladda ner MIUI från hemsidan MIUI, Redefining Android – MIUI Android Developers och lägg det på telefonens SD kort

    5. Starta nu om telefonen och så fort telefonens lysdiod lyser blått tryck volym ner på din telefon, Sätt default boot mode till 2nd init. Antagligen får du dra batteriet nu den brukar bli svart skärm bara vet inte riktigt varför. Men starta telefonen igen och tryck volym ner så fort dioden lyser blått. Välj Custom Recovery och kör en wipe data/cache

    6. Välj nu install .zip from SD Card och välj MIUI som vi la innan på telefonen. Låt den gå färdigt och starta om din telefon. KLART

    Uppgradering från befintlig MIUI
    -------------------------------------
    1. Ladda hem senaste från MIUI, Redefining Android – MIUI Android Developers
    och lägg den på sd kortet

    2. starta om telefonen och gå in i recovery (Volym ner när lysdioden lyser blått)

    3. välj install zip from SD och flasha den version du la på ditt sd kort

    4. kör en format cache och gå även in under advance och välj format dalvik cache

    Klart
     
    Last edited: 26 okt 2011
  2. baldwin

    baldwin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag provade också att lägga in MIUI i min lur, men jag lyckades aldrig att hitta engelska... Så den blev lite svåranvänd...

    Men MIUI verkar vara ett strålande alternativ till original-romen och CM7.

    Själv kör jag CM7 för tillfället och är rätt nöjd med den, men tids nog, när miui utvecklats än mer så ska jag göra ett försök till.
     
  3. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hade lite problem med att hitta Engelska, men efter lite tryckande i menyn så hittade jag det, det var faktiskt inte så svårt.
     
  4. baldwin

    baldwin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hade du tur eller kan du kanske skriva en liten steg för steg-instruktion? (För att byta språk till engelska)
     
  5. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok då har ni beskrivningen här.

    Tryck på meny knappen och följ de röda cirklarna
    [​IMG]

    här kommer ni se en tangent bord symbol (jag kör inte med std temat)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    färdigt, enda är nu att döpa om den mapp som ligger på hemskärmen som är döpt till nått på kinesiska :)
    [​IMG]
     
    baldwin gillar detta.
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Lite noobfråga här!
    Vad är det som krävs för att man ska översätta något liknande i Android.
    Jag har hållt på lite grann med översättning och skulle kunna tänka mig att som hobbyprojekt pilla lite med något liknande.

    Om någon bara kan säga hur pass avancerat det är!
     
  7. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker Android 2.2 laggar lite på min oklockade Defy och funderar starkt på att installera Cm7 eller MIUI från scrtach för att snabba upp operativsystemet lite. Men jag har några frågor:

    1. I den engelska beskrivningen som trådskaparen bifogat så står det att "These steps assume you already have flashed the Nordic Froyo rom to your Defy". Eftersom jag har Froyo (Android 2.2) installerat med svenska menyer och allt så räknas väl detta som att telefonen redan är "flashad med Nordic Froyo" eller är det något annat som åsyftas?

    2. Är det bara och ladda ner och installera "Defy 2nd init installer" eller måste jag roota telefonen först? I beskrivningen står det inte när man skall "roota" nämligen.

    3. Alternativ 4 och 5, skall båda dessa procedurer äga rum i "Custom BootMenu" eller bara alternativ 4 dvs. "Select Recovery, Custom Recovery. Choose "Wipe Data/Cache" option. Let finish" osv...

    5. när det gäller "MIUI for Defy 1.7.8" och "MIUI for Defy English Add-On Pack" kan man ladda ner dom direkt från sin telefon eller måste jag koppla upp den mot datorn och föra över dem på det sättet. Om jag måste använda datorn, var på sd-kortet skall jag lägga "MIUI" och "English Add-On Pack", måste jag skapa en egen folder med ett speciellt namn för att telefonen skall hitta dem?

    6. Slutligen, steg 6 börjar med beskrivningen "Let the rom" och steg 7 avslutas med att säga samma sak. Är detta något som sker automatiskt eller måste jag själv trycka på on/off knappen?

    Många frågor belv det men jag vill vara säker på att inget går fel. Någon vänlig själ med lite tid över kanske kan bringa klarhet i detta. Kom på en till, överklockar MIUI automatiskt cpun till 1GHZ?
     
  8. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    1. 2.2 som du har funkar.

    2. för att installera Defy 2nd init krävs root men det är enkelt att fixa ladda hem SuperOneClick på din dator koppla telefonen till datorn och sätt telefonen i usb debugg. hittar du under. Meny-program-utveckling-USB-felsökning blir det på svenska.

    3. 4 och 5 är under Custom BootMenu.

    5. du kan ladda ner dem från telefonen ja, de kommer antagligen ligga i en mapp som heter download.

    6. helt rätt det är bara till att följa och starta om efter nr 6 och sen göra nr 7 och boota igen. :)
     
  9. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för att du tog dig tid och svarade på mina frågor rnk.

    Jag har överklockat en del grafikkort och processorer på datorer och vill alltid vara så förberedd som möjligt eftersom jag av erfarenhet vet att de aldrig är helt riskfritt. igår kväll läste jag i en tråd (1.7.8 bugs) att MIUI 1.7.1 dras med en del buggar bla. annat så uppträder kameran på telefonen som om den vore upp och ner oavsett vad man gör. Jag undrar därför om det vore ett säkrare kort att installera CM7 istället och om det då är precis samma procedur som ovan bara det att jag byter ut MIUI 1.7.1 mot CM7 istället?. Tack än en gång.
     
  10. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Ser ju finfint ut. Måste man ha den "nya" Defy med röd kameralins, eller går det lika bra med den äldre med grön?
     
  11. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Prestandan verkar nice helt klart ! Men för helvete luren blir ju som en Iphone !?!?!? Kanske går att ändra ? Ni som kör denna rom på era Defy får ni alla över 2000 i quadrant ?

    Edit> kom på en sak när surfade runt lite, visst kan man lägga in rommen och sen byta till launcher Pro så man slipper Iphone stuket ?
     
    Last edited: 17 jul 2011
  12. Agge_

    Agge_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är batteritiden på dessa MIUI-romar? Någon som har bättre än nån annan?
     
  13. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Custom Roms funkar på alla lurar.
     
  14. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    nej det behöver man inte detta temat jag har är iphone tema.
    orginal tema ser inte ut riktigt ut så. pluss att det finns en hundra till teman att välja bland som du tankar ner direkt från telefonen.
     
  15. niad

    niad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Har lagt på MIUI och Engelsk översättning och sedan Launcher Pro. NY TELEFON. Vilket flyt och vilken fart, ett stort lyft från 2.2.2 enligt mig. Har precis börjat använda det så jag kan inget säga om stabiliteten men nu fick jag ett sätt att få upp luren till senaste android versionen men ändå med samma Launcher Pro gränssnitt som vanligt.

    niklas
     
  16. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Om du ändå ska köra launcher pro är Cyanogen Mod ett bättre alternativ .. MIUI har "bra" interface men ligger klart efter på stabilitet och mognad...

    Sent from my MB525 using Tapatalk
     
  17. niad

    niad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fortsatte att mecka lite igår och såg alla inställningsmöjligheter i MIUI, nu kör jag enbart MIUI, det är som sagt en helt annan telefon än tidigare. Kommer nog att prova Cyanogen framöver också, nu när jag börjat går det inte att sluta...
     
  18. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Uppdaterar tråden lite för er som undrar hur man installerar MIUI
     
    Last edited: 26 okt 2011
  19. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bäst batteritid verkar vara miuiandroid_Defy-1.10.14.zip

    skall testa miuiandroid_Defy-1.10.28.zip denna vecka och se hur den rullar
     
  20. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Vad får ni i benchmarks ?
    Linpack och quadrant, vore skoj att se lite siffror !

    Kör själv orginal rommen ligger på 15mflops i linpack och 1540 i quadrant med en klock på 1.1 ghz

    mvh