Hur många spelar fortfarande på Stadia? [Undersökning]

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av kirkx10, 5 feb 2022.

?

Spelar du fortfarande på Stadia?

  1. Ja, både Pro och köper spel.

    26 röst(er)
    18,6%
  2. Ja, bara Pro.

    11 röst(er)
    7,9%
  3. Ja, bara köpta spel.

    11 röst(er)
    7,9%
  4. Nej, men kan börja igen om det kommer spel jag vill spela.

    20 röst(er)
    14,3%
  5. Nej, har tröttnat på Googles brist på fokus på Stadia.

    14 röst(er)
    10,0%
  6. Har aldrig spelat på Stadia.

    58 röst(er)
    41,4%
  1. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    På reddit är det väldigt negativa känslor kring Stadia på senare tid. Och här på forumet känns det väldigt lugnt i Stadia-delen. Så jag undrar hur många som fortfarande spelar på Stadia?

    Själv har jag Pro just nu, brukar säga upp det ibland men täcknar då igen nästa månad för att få de nya spelen. Köpte The Division 2 i Jul och Disco Elysium för ett par veckor sedan.
     
    chraist gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag spelar RDR2 till och från i 1080p, som jag köpte, men det är nog allt numera. Har inte kvar mitt Pro-medlemskap längre då det varit lite tunt med titlar tycker jag, men skulle något spännande dyka upp är det ju inte omöjligt att man återaktiverar det.

    Det är lite bekymmer för Google nu när Sony och Microsoft slukar studio efter studio. Återstår väl i princip bara EA och Ubisoft bland jättarna.
     
    kirkx10 och chraist gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har kvar och spelar någon gång ibland men absolut inte speciellt ofta. Pro kostar som sagt inte många kronor och det har varit en del bra spel för de mindre barnen så har låtit det vara kvar av den anledningen.

    Det jag saknar är spel som t.ex Quake, Elite Dangerous och Rocket League men vem vet de hittar kanske hit framöver ;-)
     
    Android007, kirkx10 och bernard gillar detta.
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har egentligen bara spelat Cyberpunk på Stadia, bara provat några få minuter på andra titlar.

    Gillar verkligen tanken på spel via streaming men största nackdelen nu är att jag tycker bildkvalitén blir lite lidande. I mörka miljöer syns komprimeringsartefakter och sen tycker jag överlag att det inte är lika "skarpt" som spel på lokal konsol/PC. Det är kanske ingen stor skillnad men det stör mig lite, och eftersom jag har annan relativt ny hårdvara att spela på så föredrar jag det.
     
    bernard och kirkx10 gillar detta.
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Har gett upp Stadia. Tjänsten är bra men utbudet räcker inte.
     
  6. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skaffar pro lite då och då för att claima de spel som dyker upp. Har en Xbox med Game Pass sedan augusti vilket påverkar min speltid på Stadia. Har dock fortfarande flera köpa spel på Stadia som jag kommer fortsätta söka. Väntar till exempel på den kommande stora patchen av Cyberpunk, ska försöka komma igång igen med Disco Elysium som jag av någon anledning tog en paus från, ska ta itu med båda Resident Evil-spelen som finns tillgängliga. Vid tillfälle blir det ett återbesök till RDR2 också. Problemet är mer att det finns fler titlar än tid jag är villig att lägga på det. Har inga planer på att lämna plattformen, men om ett spel jag är intresserad av släpps till både Stadia och Xbox så lär jag nog välja Xbox på grund av den bättre hårdvaran.

    Jag gillar fortfarande Stadia som plattform. Game Pass, om vi ser till streaming, har skiftande kvalitet och input lag, saknar stöd för tangentbord och mus, osäkerhet kring hur länge spelen faktiskt går att spela eftersom det fortfarande inte går att streama spel som inte finns på Game Pass.

    Jag och en kompis kör ofta co-op med Stadia under spelkvällar. Att vi aldrig behöver bry oss om uppdateringar är något man snabbt vänjer sig vid. Att han kan spela alla spel med tangentbord och jag med kontroll är något vi bara tar förgivet nu. Jag föredrar tv och han föredrar dator. Man kan tycka vad man vill om Stadia, men att det fortfarande är en av de mest flexibela plattformarna går inte att förneka.

    Det är tragiskt att se hur Google ännu en gång fegar när ett projekt inte direkt blir succé utan någon större marknadsföringsinsats. De vill ha användare utan att kämpa för dem, och det tankesättet verkar tragiskt nog genomsyra hela deras företagskultur. Är de inte beredda på att förlora pengar när de går in på en ny marknad så borde de fundera på vad de egentligen håller på med.
    Visst, projekt läggs sällan ner helt och hållet utan bakas istället in i andra lösningar, men det resulterar i att man som användare aldrig vet vad man har att vänta. Hela deras verksamhet känns mer och mer som ett enda stort experiment.

    Min syn på Google som företag kommer formas en hel del beroende på hur de hanterar Stadia den kommande tiden. De har haft en utmärkt produkt, men deras hantering av det hela har varit under all kritik.
    Till stor del tror jag att folks mindset om att Google är veliga och inte vågar satsa på sina projekt skadade Stadia hårt redan från början. Det kan ha blivit en självuppfyllande profetia. Att de inte delar med sig av vad de har för nuvarande planer med Stadia inger inte heller direkt något förtroende för framtiden.

    Det finns tecken på att expansion till flera nya länder är på gång, men är det fortfarande aktuellt? Kommer det ny hårdvara? Utöver Ubisoft, blir det ens några fler AAA-titlar? Kommer plattformen få några nya funktioner? Varför kommunicerar de inte med sin community? Fanns tanken om white label hela tiden eller är det bara en nödplan (och vilka företag vill i såna fall nappa på ett desperat försök?). Vad betydde det egentligen när de sa att Stadia var fullt finansierat de fem första åren?

    I mitt huvud finns det så många fler frågor än svar. Det enda jag vet med säkerhet är att Google har hanterat en utmärkt produkt på ett riktigt uselt sätt. Väntar med spänning på att någon ska göra en dokumentär om kaoset...
     
    Albin N7, BrorSnor, kirkx10 och 1 annan gillar detta.
  7. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skulle bara skriva några rader, men det fanns visst en hel del uppdämd frustration som väntade på att komma ut! :D
     
    tooobe, Albin N7 och bernard gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har inte hitta några direkta unika spel där som inte finns på Steam funkar lika bra för mig spela via steam link :P det enda spelet jag bruka spela på stadia på datorn är Zombie Army Dead War 4, då man kunde köpa det för 9:- billigare än någon annan stans.

    Ska man skaffa spel på Stadia antigen måste det vara duktigt mycket billigare än på Steam eller ha spel som inte finns på Steam. Annars känns Stadia meningslöst för mig.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Har pro och köper spel.
    Älskar Stadia
    Köp och tryck på spela .
    Inga nedladdningar,inga 40gigs uppdateringar.

    Igår köpte jag Steamworld dig2 och Helst .
    Sjukt roliga spel för knappa 80 spänn st.

    Har mycket fler spel än jag har tid att spela

    Men vist,ska man hela tiden ha det nyaste så är väl inte Stadia bästa valet men ..

    Sen att det funkar perfekt på min Chromebook jag har på jobbet är ju bara episkt
     
    kirkx10, thurstoon, Mr. Ofi och 1 annan gillar detta.
  11. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Gav upp Stadia för att testa GeforceNow. Detta för kunna lira Fortnite och Apex legends. Har än så länge testat Fortnite och Dying light. Det funkar enligt mig minst lika bra som Stadia så kommer fortsätta med det framgent.
     
  12. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Där måste du köpa spelen via Steam eller nått ?
    Och ladda ner ?
     
  13. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ja, precis. Du måste själv äga/köpa spelen via annan tjänst. Både Fortnite och Apex är dock "free to play".
     
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Stoppade mitt Pro efter att PS5 kom ut och satsade på årsabonnemang där istället. Har sedan också skaffat ett Xbox series x med Games pass.

    Jag spelar gärna på Stadia med men då får Google uppdatera hårdvaran och komma ikapp med Quality of Life-detaljer som 60 fps. Att kunna spela ute på mobilen var visst inget massivt behov i sig själv så det är inget som räddar tjänsten heller tyvärr.

    Anser att största fördelen med Stadia var att slipp tänka på lagringsutrymme, men i och med hur smidigt det är att installera och ta bort spel nu mera så vinner dem inte på enbart det heller. Nya konsolerna har så snabba nätverkskort och funktionella appar redan att det är tillräckligt smidigt.

    Det är till och med så att jag överväger att köp Sekiro till PS5 för att spela klart det där.
     
    kirkx10, milky81 och bernard gillar detta.
  15. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Ah ,det som är det dåliga enligt mig
    Men tyvärr inget val om man nu ska spela de spelen
     
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 038
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Mmm håller med. 60 FPS är en stor nackdel. Har börjat spela mer på min PC nu på senare tid och att sedan gå tillbaka till 30 FPS på Stadia är väldigt tråkigt.
     
    Bakken gillar detta.
  17. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 830
    Mottagna gillanden:
    1 912
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jag lirar fortfarande, dock ett irritationsmoment att CC med Google TV inte gör ett bra jobb med att stream:a för Stadia:n utan har problem med lagg.
     
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har du kvar din ultra som följde med och en ledig HDMI skulle du kunna sätta i den med och köra den för spel.
     
  19. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Spelar lite från och till. Tycker Google misslyckats med att etablera plattformen genom att antingen erbjuda bra spel till vansinniga priser eller en prenumeration på - i princip bara - skräpspel, som man bara testar en gång och sedan aldrig återvänder till.

    Gillar tanken med Stadia och hade gärna köpt fler spel. Dock inte för 600-1000 kronor styck. Rätt vad det är läggs Stadia ner och dit försvann pengarna.
     
    Last edited: 17 feb 2022
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om mitt minne inte är helt dåligt så är det sagt att om tjänsten skulle stänga så skulle man få ut spelen. Antar nyckel till Steam, gog eller liknande tjänst.