Hur mår batteriet av att laddas konstant?

Diskussion i 'Hero' startad av Json_81, 26 sept 2009.

  1. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag har precis flyttat och i väntan på att fiber-linan ska kopplas in (oklart, kan ta allt från veckor, månader till ett år kanske) så använder jag heron som modem, vilket innebär att den laddas kanske ur till 80-90% för att sedan ligga på laddning i någon dag. Vad jag hört ska moderna batterier tåla detta utan problem, någon med andra erfarenheter?
    Jag har ett vanligt usb-modem, finns det stora risker med användning kan jag köra med det istället, iaf nu medans jag har semester.
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Lithium-jon batterier bör egentligen ha kontinuerlig laddning.

    Läs gärna den utmärkta artikeln om just denna batterityp på Wikiåedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion.

    HTC är medvetna om dessa batteriers små egenheter och det har dom även tagit hänsyn till när det kommer till laddningskretsen. Den bla känner av batteriets temperatur vid laddning så att det inte borde kunna bli laddat för hårt så att säga. Laddningskretsen stänger även ner telefonen vid en undre gräns som fortfarande är hälsosam för batteriet (lithium jon batterier ska egentligen inte dras ur totalt då dom har en förmåga att bli sämre om dom laddas ur totalt)
     
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Då ska man m.a.o. då ladda så ofta som möjligt då antar jag?
     
  4. tommyhome

    tommyhome Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    laddar min konstant med, men för den används i mängd, och med endast 7.5H taltid så måste det laddas vid minst två tillfällen per dygn, återstår att se vad batteriet tycker om det...
     
  5. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det ska hålla som bäst om det konstant ligger på 40% enligt wikin... ge det ett försök! ;)
     
  6. maba

    maba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Man kan ju även använda usb-kabel mellan dator och telefon, då laddas batteriet samtidigt som man kan använda telefonen som modem genom "Delning av mobilt nätverk" under "Trådlösa styrenheter" på inställningar.
     
  7. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Lithium-jon batterier är, i förhållande till många andra batterier, väldigt känsliga. Du kan förstöra dem genom att ladda ur dem helt, de kan explodera ifall de överladdas, de får bara laddas inom vissa temperatur intervall m.m m.m. För att göra dem säkra har alla enheter med dessa batterier kretsar som hanterar och övervakar batterierna noga. De laddas med en CC-CV algoritm, som innebär en konstant ström till dess att en viss spänning har uppnåtts (CC) och efter det en konstant spänning till dess att strömmen som batteriet tar emot sjunkit under ett visst tröskelvärde (CV), som det även står i wikin. Efter det så SKALL laddningen stängas av helt och hållet. Bibehållen spänning över batteriet försämrar dess kapacitet.

    .....för att göra en lång historia lite längre...när väl batteriet är fullt laddat så är laddningen helt avstängd så att ha laddaren inkopplad konstant bör inte på något sätt skada batteriet.
     
  8. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Hur ska man annars använda den som modem :P
    root är fusk :)
     
  9. maba

    maba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Måste ha missuppfattat ditt första inlägg :-)
     
  10. jalipur123

    jalipur123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    är lithium-jon samma batteri som galaxy har? Li - Ion, enligt spec.
     
  11. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ja.