Diskussion: Hur mycket bättre upplevs en Arc S jämfört med X10i?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Moggym, 15 dec 2011.

  1. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har en X10i nu som börjar kännas trött. Planen är att köpa en ny mobil nästa år, kanske en Nozomi.

    Nu kan jag kanske få köpa en Arc S begagnad men i bra skick. Tänkte då att en sån kanske skulle duga. Behöver egentligen inte ha nån värsting och med en skaplig modell i ägo så kan jag ta det lugnt med att se ut en ny bra modell.


    Min fråga är hur mycket bättre upplever man att en Arc S är jämfört med en X10i. Prestanda, ljudkvalitet, bildkvalitet etc. Blir ett rejält lyft i upplevelse av mobilen?
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Dina frågor är egentligen omöjliga att besvara eftersom det hela handlar om hur just du kommer att uppleva det. Det en person upplever som en enorm förbättring kan ju någon annan tycka är en försämring mot tidigare. Men rent generellt kan man säga att du får en skarpare skärm, bättre bildkvalitet när det gäller kort och film, bättre respons, troligtvis ett större utbud av custom roms eftersom bootloadern går att låsa upp utan en massa hackande m.m m.m.

    Men om du kommer uppleva den mycket bättre är som sagt omöjligt att svara på. Men kommer du över den till ett riktigt bra pris så finns det ju inget som hindrar dig från att prova den och tycker du inte att den är bättre så säljer du den och inväntar LT26 när den kommer vilket borde bli mars om man ser till tidigare lanseringar.
     
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Hade en X10 före bytet till arc, ångrar det inte.
    Lyftet fanns där. :)
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag har nu både en Xperia Arc och en Xperia X10i.

    Har Android 2.3.3 Original i X10:an och 2.3.4 i Arcen.
    För att besvara dina undringar över flyt och bildkvalitet.
    Flytet i launchern är väldigt mycket bättre i Arcen trots att de båda har 1Ghz CPU. Arc S som min bror har flyter nog ett strå vassare än min Arc.
    Det rullar så mjukt i Arc S att jag tror den kan konkurrera med iPhone 4 på det sättet. Och den svarar snabbt när min bror använder olika appar. Lite snabbare än min Arc. Det är tydlig skillnad mot X10i.
    Skärmen är vassare också. Känns på något sätt klarare och färgerna är fylligare.

    Fyra punkter upplever jag som de största skillnaderna mellan X10i och Arc.
    *Designen, X10:an är snygg, men när de båda ligger bredvid varandra känns det varför Arcen har fått så mycket lovord för sin design. Ingen av de båda skäms att ligga bredvid en iPhone4 på bordet heller. iPhone känns mera kvalitet tack vare sin glasyta, både fram och bak. Men Arcen känns modernare och snyggare i designen, sticker ut hakan lite.
    *Kameran. Arcens kamera piskar X10:an trots att de båda är 8Mpix. X10:an är dock inte dålig tycker jag.
    *Det allmäna flytet i gränssnittet och användandet av mobilen. Arcen är betydligt vassare. Arc S är ytterliggare ett strå vassare.
    *Riktig multitouch. Dual-touchen i X10:an har begränsningar, när jag spelar emulator på mobilen märker jag det tydligt, men Arcens riktiga multitouch där upp till 4 fingrar kan styras var för sig på skärmen oberoende av varandra gör ett bättre jobb. Dock ska jag tillägga att en riktig knappsats för spelande, typ joypad eller Xperia Play är överlägset.

    Så tycker du att dessa punkter är viktiga är det värt en uppgradering. I annat fall tycker jag att du ska vänta på Nozomi. :)
    Är spel viktigt, titta på Xperia play.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Måste sälla mig till de övriga. X10 var den bästa mobil jag haft, men nu är den klådd med råge. min nya arc S är helt klart superior gentemot X10. Ok, ibland kommer de berömda android-laggen, men tror det blir ett minne blått när ICS kommer. Jag misstänker att någon app skapar mina lagg iallafall... fundera på hur man lista ut en sådan sak. Någon som vet, tipsa mig om saken. Ok, tillbaks till topic. Det är en stor skillnad iallafall och den känns, så vissa grejer låter jag nästan gå igenom, bara för att mobilen är helt underbar. En grej som jag återigen har lite problem med är att launchern stänger ner sig själv, inte bra. Men arc S ritar upp launchern snabbare än X10, så väntetiden att få använda luren igen, är inte lika jobbig. Och mitt andra problem är faktiskt bildkomprimeringen som är på tok för hård, vilket gör att närbilder blir väldigt dåliga. Förstår inte varför SE skall komprimera så hårt, för kameran är ju inte dålig? Sedan var det väl HDMI-funktionen som jag inte riktigt fått att funka så bra, men tror det mest beror på att det sitter skit bakom spakarna. hehe. Men det är helt klart så att jag är helnöjd. Fast jag fick ju min mobil som eftersom jag fick en reklamation, så väntar nu på Nozomi själv, för att förlänga senare. Så är man hemsk då? Min arc S är ju bara 2 veckor... hehe
     
    Last edited: 16 dec 2011
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Håller med, de skulle kunna lägga in så man får styra komprimeringen lite som man själv vill. Vissa vill ju spara plats och få snabbare prestanda, hård komprimering ger ju det. Men vissa vill ha lite mer kvalitet, och då vill man gärna kunna minska på komprimeringen.

    Ajustja. Glömde en sak, X10:an har faktiskt en fördel. Notifikationslampan sitter på fronten vilket är mycket bättre än på sidan som Arcen och Arc S har, det gör att man hela tiden måste vända på mobilen åt rätt håll för att se notifikationslampan, då missar man lättare SMS och annat som kommer då och då.
     
  7. Boxvin

    Boxvin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft X10, Arc och nu Arc S. Arcen är snyggare, även om X10 inte skäms för sig. Det jag upplever som största lyftet är kameran, både i bildkvalitet och hastighet. Arc S är betydligt snabbare än både Arc och X10.
    Och så gillar jag HDMI-kontakten även om jag inte fått till det att koppla in mus och tangenbord än vilket jag ser fram emot.
    Retsamt med dem alla 3 är kontakternas placering. Jag tyckte det var utmärkt som på de gamla telefonerna när iaf laddningen satt i botten så de kunde dockas.
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    bara en tanke... du menar inte att du tänkte koppla in musen och tagentbordet via hdmi-kontakten? För tanken är ju att det är USB-porten som skall användas, och gärna genom LIVE-DOCK.
     
  9. Boxvin

    Boxvin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :-)
    Jag förstår att mus och tangentbord ska in i USB men jag får det inte att fungera, jag har en egen tråd för det.