Diskussion: Hur mycket vatten har era XZ fått smaka?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av doomenicer, 19 mar 2013.

1. doomenicer

doomenicer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nu har min xz åkt in under kranen med iaf. Var ju bara tvungen att prova! Fick skurat av den en del och den blev riktigt ren. Får göra det framför nån iPhone-nörd imorgon så de tappar hakan lite

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

maxperes gillar detta.
  2. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Åk 4 timmars plus med underställ och känn hur fuktig och svettig du blir, och har alltid mobilen i ytteratället där det är bra med fukt efter man kört ett tag. Sen skölja av bågen så rakt in i tvätthallen där man nu med en vatten tålig lur bara kan lägga den på sidan och inte bry sig om att vatten öser runt..
    Självklart är man ute på söndags semester och sitter och slöar fram så är det ju inga problem, men inte så jag kör normalt.

3. Chappy

Chappy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min fick följa med in i duschen i helgen, vilket resulterade att den externa högtalaren fortfarande låter som en påse med skit... Och tydligen så går det inte att DOA den för detta problem (fick telefonen i fredags). Så måste skicka in telefonen för att dom ska återskapa "problemet" och sen får jag eventuellt ut en ny. Tack tele2! :) Annars är jag sjukt nöjd med mobilen.

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Högtalaren är fortfarande blöt. Tror någon i detta forum fick tyst att blåsa ur den.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

5. denoudsten

denoudsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Känns ganska meningslöst att ta med mobilen in i duschen/badet om man ska oroa sig för att högtalaren inte ska fungera som den ska efteråt. Antingen ska den vara vattenskyddad eller inte. Inte bara delar av mobilen.

Märkligt!

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Den går ju inte sönder, det är bara att ljudet kan påverkas av att det ligger kvar vatten i små skrymslen. När det dunstat bort är allt som vanligt igen. (Förutsatt att man inte har tillverkningsfel på luren då såklart)

Last edited: 22 mar 2013
  7. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Precis som Mickeko säger. Högtalarn är inte trasig utan vattnet behöver komma ut. Högtalarn är vad jag förstått skyddad utav något membran och det är denna som kan bli fuktig. Så efter när ni badat med era lurar så, kör lite utblås ifrån något. Kanske en fön skulle kunna funka.

8. Chappy

Chappy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har använt hårtork och försökt blåsa ut vattnet. Har även använt tryckluft på burk utan något resultat.

Provade första dagen att doppa mobilen i vattnet, och då va ljudnivån lägre som sedan försvann efter ett par timmar, precis som det stod att det skulle göra. Men, när jag sen använde mobilen i duschen så uppstod samma sak, problemet är att dagen efter hade ljudnivån höjts lite. Men som jag skrev tidigare, högtalarna låter som dom blivit sprängda. Och nu har det nästan gått en vecka sen mobilen blev blöt, och problemet är fortfarande kvar.. Ingen som råkat ut för samma problem? (alla luckor osv var helt stängda)

9. Chappy

Chappy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Mkt problem! haha men nu löste sig allt! Blötte ner mobilen igen samtidigt som jag spelade musik, tog sen upp den och blåste rent med tryckluft och ljudet blev avsevärt bättre. Fortfarande att det sprakar lite, men nu hör jag iaf tal och musik. Om någon råkar ut för samma problem, blöt ner telefonen och låt den torka igen.

Måste va att en vattendroppe fastnat i membranet eller något..

10. 08os

08os Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

När ni pratar om högtalaren, menar ni då den "stora" längst ner i högra hörnet?
    Jag har iaf duschat med min, lyssnade på musik först men sen blev ljudet skitdåligt, är dock bra nu.

Igår pratade jag i mobilen samtidigt som jag duschade. Funkade jättebra i ca 7 minuter men sen måste det ha kommit in vatten i den lilla högtalaren för plötsligt blev ljudet helt annorlunda :neutral: Lite synd att ljudet inte funkar ordentligt när det är blött.

11. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Duschat med och sedan låtit den ligga i ett vattenglas medans jag filmade.

12. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    481

MINA ENHETER

Jag duschade med min xz idag i ca. 15minuter, efteråt när jag torkade av den så märkte jag att nätet var helt dött så brydde mig inte mycket mer om det.

Låter den ligga i standby på datorbordet och sen när jag ska kolla på instagram så är den helt död, gick inte med powerknapp+vol upp heller.

När jag kopplar telefonen till datorn med usb sladd så lyser dioden dock fast datorn hittar inte xz drivrutiner utan den godkänns som en usb-enhet bara, även sony companion kan inte hitta telefonen..

Min erfarenhet av första duschningen med xz! Känns sådär :ehm:

13. Kryckan

Kryckan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ohhh. Inte toppen bra att blåsa i ett så litet utrymme med tryckluft. Troligen har nog högtalaren spräckts av trycket :-\

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Last edited: 30 mar 2013
  14. Supras9

Supras9 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den har fått smaka på vatten vilket inte högtalaren gillade så nu är den paj efter en vecka :)

15. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Suck...

/ Erol

16. Chappy

Chappy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Satte inte tryckluften direkt på, kan tilläggas att högtalarna fungerar fint fint för tillfället, men min telefon får inte följa med i duschen igen..

17. mpucko

mpucko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    sakta men säkert tog jag mer och mer mod till mig och tillslut så testade jag att simmade runt och bada, både i havet ca 30min (thailand förra veckan) och i hotell poolen i flera timmar, testade även att filma under vatten på båda ställena (ca30 sec) och det var inga problem. jag var mycket noga med att alla luckor var ordentligt stängda. hade dock problem med att skärmen inte reagerade på något när den var blöt. fick blåsa bort det mesta vattnet från skärmen för att den skulle reagera igen. hade telefonen i handen så när handen var under vattnet så var luren det...

18. Pippirull

Pippirull Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min var ca en halvtimme gammal innan den fick smaka på att doppas ner i en kanna med gurkvatten. Filmade allt så man ser gurkor innifrån kannan :D

19. Kherberos

Kherberos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Ptja, jag sitter på samma problem. Igår när jag lekte runt med tuben på luren märkte jag hur sjukt lågt ljudet var på högsta, även fastän jag inte blött ner den på minst en vecka. Jämförde då med tjejens lur som var avsett högre, mindre skramlig och hade bättre bas.
    Blötte ner den, väntade, fick bättre resultat. Blötte därefter ner den med tvål, följt av vatten och prövade den igen nu. Fortfarande llika kasst som första gången igår. Har ni blött ner den igen, men föförväntar mig inge mirakel. Smått löjligt hur dålig högtalaren är, särskilt när den pajjade innan jag ens blött ner den.

Är den så enkel att spränga alltså? Får väl lämna in telefonen om det inte blir bättre efter fler duschar. :/

20. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    481

MINA ENHETER

Update.

Två dagar efteråt så testar jag igen på måfå att starta telefonen och med min förvåning så startar den upp och nu fungerar allt som det ska igen.. Skumt men glad att jag slipper skicka in den till cdon för service.