Fråga: Hur nöjda är ni med ZR så här långt?

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av Zanders, 25 sept 2013.

  1. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tänkte eventuellt beställa en sån och undrar som rubriken nu när ni haft den ett tag. Hur är kameran, rappheten när en massa appar är installerade osv?
     
  2. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Supernöjd!

    Med en hel del appar men däremot kanske inte jättemånga widgets på endast fem hemskärmar (av möjliga sju) upplever jag den fortfarande som duktigt rapp, om än kanske inte fullständigt smooth. Fortfarande dock ljusår rappare än någon android jag haft (endast lägre specade, Xperia X10 Mini, Active och Go).

    Enda minuset (jämför med mina tidigare telefoner, *host*) är storleken. Jag har små händer för en kille (läs frökenhänder) och irriterar mig lite på att det är över en centimeter dödyta under- och nertill. Å andra sidan ger storleken en skärm på vilken man kan läsa t.ex. ingresser på DN:s webbversion utan att ens zooma in...

    Möjligen är jag inte heller helt nöjd med kameran (i sämre ljussituationer), även om den är ljusår bättre än något annat jag haft i en mobil. Det den är grym på är dock fokushastigheten och även i övrigt räcker den för mig.
     
    Zanders gillar detta.
  3. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Är själv lite nojig för storleken. Har en Active just nu men tycker det är svårt att se vad det står på displayen. Rayen har ju något större display men framför allt skarpare, den skulle funka fint, men är tyvärr inte vattentålig vilket är ett krav som är svårt att vänja sej av med när man vant sej.
     
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag tror att få vuxna människor har mindre händer än mig och det funkar. Men jo, det är ibland lite bökigt att komma åt t.ex. saker i notification bar eller annars högst upp till vänster på skärmen med endast högerhandens tumme. Det mesta går dock fortfarande att lösa med en hand.

    Dito på vattentåligheten. Om jag skaffade en icke vattentålig så skulle jag dränka den under kranen inom en vecka, av ohejdad vana. Klart att mobiltelfoner ska tåla att sköljas av! :D
     
  5. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Nu har jag bara haft den i två veckor men är riktigt nöjd hittills. Jag spelar inte spel på mobilen och med ett minneskort där jag lagrar bilder och spotifys offlinelistor räcker lagringsutrymmet gott och väl.
    Tycker kameran är helt ok (kom från SGS2+) av det lilla jag nu använt den. Smidigt med en kameraknapp!

    Jag har också små händer och kan hålla med om att man kunde kapat något i nederkant och om tvunget lagt till i ovankant. Dock funkar det som det är.

    4G är schysst att slå på när man behöver en hotspot till plattan.

    Det enda som jag är lite fundersam över är att täckningen tappas ganska ofta om man tittar under strömförsörjning. Kan inte minnas att jag hade samma problem med S2+. Är det någon mer som upplever det?
     
    Zanders gillar detta.
  6. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    [​IMG]

    Det är möjligt att gult är fortfarande täckning, men jag är övertygad om att den var mer grön än gul på min S2+.

    Bild
    https://db.tt/bF1A3pma
     
  7. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för inputen!
    Har nya uppdateringen kommit ut än?
    http://gadgets.ndtv.com/mobiles/new...ria-z-xperia-zl-xperia-zr-and-tablet-z-421457
    Kanske löser en del problem. Hoppas dom får till kameran som dom fick på Rayen med ICS, vart ju ljusår bättre!
     
  8. therapist

    therapist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har aldrig sett denna. Bra funktion!
    Gult är definitivt fortfarande täckning. Jag har inget grönt alls på min men har aldrig upplevt att jag tappat täckning. Antar att grönt är typ full mottagning, gult kanske när man tappar ett eller två sträck på mätaren?
     
  9. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Ja det är säkert som du säger, att täckningen finns där men mottagningen inte är helt på topp. Det har ju faktiskt inte varit något problem. Bara att jag observerade skillnaden.
     
  10. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
  11. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag fick dock den senaste igår, 4.2.2. (10.31.A.2.67).
    Letade inte aktivt efter den, utan när jag slog på datorn hemma sa PCC att det _kan_ finnas en ny programvara till min ZR via en liten bubbla i notisfältet (win7).
     
  12. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Ok! Men den borde väl komma OTA också?
     
  13. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Den senaste fanns i Fredags när jag provade PCC på min. Vet inte hur kameran var förut, men nu tycker jag den är riktigt bra, kan säkert bli bättre om dom släpper lite till på komprimeringen men den duger som det är nu åt mej varjefall. Hittills har allt funkat klockrent på mobilen.
     
  14. Johan_90

    Johan_90 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! :)
    Jag har kört med ZR under snart 1 månads tid, hade tidigare iphone 5 men valde att testa android igen efter ett par års frånvaro.

    Jag måste säga att jag är hur nöjd som helst, allt flyter på bra, inget hack, inget lagg och inget som får mig att bli irriterad.
    Schysst docka för laddning, bra headset och grymt med 4G! :)

    Det finns dock ett problem/bugg/ som jag uppmärksammat. När jag ligger och jobbar på 4G nätet händer det ibland att skärmen tappar all belysning och vips så har mobildata stängts ner och mobilen söker om mottagningen. I detta läge kan jag fastna en stund och jag får manuellt slå på belysningen igen och sen kommer täckningen igen.

    Riktigt såhär ska det inte vara, och jag tror att mobilen har svårt att växla mellan 4G--->3G/GSM utan den fastnar i en gråzon innan den vaknar igen.

    Jag kör med företagsabonnemang från Telia, och min gissning är att det är 4G nätet som telefonen tappar kontakten med. Nu har jag ställt ner den på att inte använda 4G så ska vi se hur det fungerar.
    Men på mina 16 timmar jag haft på telefonen har jag varit utan täckning 24% enligt mobilen, och det mina vänner känns inte ok! :neutral:
    Har vi någon annan som upplevt samma sak?
    Min kompis som var på besök och hade en S4 från samsung hade sjuka problem att hålla en stabil 4G täckning här.
    Nätet finns, men frågan är hur stabilt det är. Jag kör vidare med test på 3G och återkommer om detta vid ev problem :)

    Men ja, jag rekommenderar telefonen starkt :)
     
  15. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Det verkar som att vi är tre personer som har upptäckt att det är något strul med signalen när man kör 4G. Xperia ZR och Telia som operatör verkar vara den gemensamma nämnaren.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=100431
    (Hoppas jag länkade rätt, har ingen aning om hur man länkar till andra trådar).

    Min "lösning" var ju att stänga av 4G, och därefter har jag inte haft en enda tappad signal (som loggas med programmet som föreslås i tråden), dessutom så upplever jag mottagningen på 3G mycket stabilare och snabbare än på min Xperia Acro S, men det kan vara en villfarelse.

    Nu har jag nyligen fått en uppdatering av programvaran i ZR, och skall inom kort aktivera 4G för att se om problemen kvarstår.
     
  16. Johan_90

    Johan_90 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Sedär, jag fortsätter i den andra tråden då :) Tack för ditt vakande öga!:cool:
     
  17. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den är ute. Jag hämtade den via PC Companion för några dagar sedan. Hade lite problem sedan dess, men det hjälpte att ta bort Facebook och Facebook Messenger och sedan lägga till dem igen.

    Sedan misstänker jag en bugg, när man filmar, där bilden går ryckigt i sidled. Jag ska ladda upp ett eksempel på Sony Mobile forum, när jag får tid.


    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  18. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd med det mesta. Det jag stör mig mest på, är bristen på att flytta appar till micro-SD minnet. (Den senaste uppdatering ger stöd för 64 GB kort). Telefonen har 8 GB. Trodde det var rikligt, men det är bara 4,59 GB över till användaren. Minnet används även som cache, så jag blev snopen, när den klagade på lågt minne, när jag skulle ladda hem 3 offline språk i Google Translate/Översätt appen. Då har jag bara några 6-7 spel installerade, alla under 65 MB/st.
    Det vet jag till nästa gång. Minst 16 GB då.

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  19. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdatera med PC Companion, så får du 10.31.A.2.67 (den nyare Android 4.2.2).

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  20. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Jag har 3 som operatör. Har bra mottagning överallt där jag befinner mig, men enligt mobilen har jag (just idag) 80% utan täckning på 14 timmar?!! Kan ibland vara 90%...ibland 70%. Men jag tar emot/ringer samtal, jag messar, jag facebookar, allt utan problem. Hade en SGS2 innan, med samma abonnemang/SIM...och hade då 0% utan täckning... Kör inte med 4G aktiverat.
    Är det nåt jag inte fattar med hur den här mobilen funkar?