Diskussion: Hur olika tillverkare implementerar navigering i Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av edvinnn, 24 feb 2020.

  1. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Bakgrund
    Jag brukar ofta vilja byta bort hemskärmen som kommer med telefonen mot någon tredjepartslösning, och nuförtiden brukar det sällan gå smärtfritt. Med icke smärtfritt syftar jag på animationer som allt som oftast buggar, navigering som är inkonsekvent (svepgester) samt icke funktionerande navigering överhuvudtaget om man inaktiverar den medföljande fabrikshemskärmen.

    Problem
    Det går inte att byta hemskärm utan att förlita sig på systemets egna, alltså två aktiva hemskärmar.

    Åsikt
    Jag anser att det är dålig mjukvarudesign att baka ihop operativsystemets ansvarsområden samt funktionalitet i en app.

    Funderingar
    Hemskärmen anses kanske vara en del av operativsystemet? Det kanske inte är operativsystemets uppgift att sköta navigationen?

    Vad tycker ni? Jag tycker det är frustrerande. 1, 2



    Nedan följer exempel på hur man hos Huawei löst det genom åsidosätta systemets multitaskmeny med sin egen, men så fort man inaktiverar Huaweis hemskärm via adb får man en mer traditionell multitaskmeny som jag förmodar är Androids egna.
    I OnePlus fall har man vad det verkar inte åsidosatt multitaskfunktionaliteten, utan rentav plockat bort systemets och ersatt med sin egen, alternativt bakat in systemet väldigt nära med hemskärmsappen.




     
    bernard gillar detta.