Hur rootar jag? [Problem Solved!]

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Hawake, 23 feb 2011.

  1. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Detta har säkert frågats 1000 gånger. men jag har sökt på forumet men inte hittat någon riktigt komplett guide på hur man rootar sin xperia x10 mini pro..

    så jag frågar:

    1. Hur gör jag för att roota min 2.1 xperia mini pro?

    2. Vad behöver jag för att roota och var får jag tag i det senaste programmet som gör det enklast?

    3. Hur uppdaterar jag kernel och firmware och det här tjafset som behövs för vissa roms? (står att man behöver en speciell firmware för att kunna installera denna rom: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=961783)

    4. I xda-devlopers tråden står det något om xrecovery, vad är det och hur får jag tag i den senaste versionen av detta?

    5. Om jag ångrar mig, kan jag återställa telefonen till dess ursprungliga läge? (har läst och hört att garantin försvinner helt när du rootar din telefon, och att sony ericsson kommer svara GG om de märker att du har rootat telefonen och därmed vägrar göra något med den?)
     
    Last edited: 23 feb 2011
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kollat klistrade trådar? Jag har en perfekt guide på hur man rootar. För att uppdatera så kopplar du din mobil till datorn i flashläge genom SEUS.
     
  3. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har sett din tråd, men du säger själv att det inte är senaste programvaran, vilket jag gärna vill ha. men jag ska ta en titt på din tråd ändå.

    Tack..
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Alltså, den versionen av SuperOneClick är inte den senaste, nej, men senare versioner skulle kanske inte funka med X10 Mini/Pro så därför var det någon som ändrade om det programmet för att funka perfekt med X10 Mini/Pro. Så därför behövs inte senaste SuperOneClick
     
  5. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lyckats roota min telefon nu med din guide, tack så mycket.. men jag har en fråga. hur gör jag en backup på mitt nurvarande system? (rom?) jag har installerat titaniumbackup och gett det rootaccess samt installerat/uppdaterat busybox.

    Har nämligen tänkt att installera xrecovery eller vad det heter och flasha in det nya cynaogen 2.2 rommet som är under utveckling av xda devlopers...
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Installera xrecovery sen kan du göra en total backup på allt. Se till att du har minst 200 MB ledigt på sd.

    Sent from Tapatalk Pro
     
  7. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Ok, Hur installerar jag xrecovery då? jag hittade en guide på xda devlopers, men den verkade kräva att jag har root explorer och jag har tyvärr inte pengar till att köpa en app som må vara bra för 30kr. (är fattig student...)

    Undrar också hur jag ska kunna sätta Chmod 777 på de specefika filerna, finns det någon form av terminalapp du laddar hem eller hur ändrar jag enklast rättigheterna på de filer jag vill?

    edit: här är guiden jag försöker följa: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=950324
     
    Last edited: 23 feb 2011
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du kan få betalapps på många sätt utom att betala. Just sayin'

    Chmod 755 är bara permission 755. ADB är en bra terminal att använda.

    Sent from Tapatalk Pro
     
  9. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    So far so good. nu är problemet bara att jag inte kan ge filerna 777 i rättigheter eftersom adb terminalen jag har kan inte få rootacess (den frågar inte enns efter det.) Appen jag använder för att få en terminal heter terminal emulator.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Bara ge den filen rättigheter med en "gratis" rootexplorer om plånboken inte tillåter köp.
     
  11. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick köpa root explorer ändå.. så hur använder jag det för att ge rättigheter då? filerna är flyttade till rätt mapp redan.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Gå dit där den filen är (den som skall ha rättigheterna) och sen longklickar du på den och scrollar ner till permissions. Där sätter du rättigheterna och de MÅSTE matcha rättigheterna på filen du skall skriva över. Matchar inte rättigheterna och du startar om så kan det bli knas.
     
    Hawake gillar detta.
  13. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Fick det att fungera nu, STORT tack för hjälpen +många tack!!!
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hehe varsågod ;)