Fråga: Hur säkerhetskopierar man?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Abello, 3 maj 2018.

  1. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag blir tokig.
    Det här blir min sista android. Varför? Det verkar helt omöjligt att kunna få säkerhetskopiera sina enheter. Jag har haft mobiler från tre olika tillverkare och ingen av dem låter mig föra över filer till datorn. Har testat med fyra olika datorer, både med Windows och Mac.
    Google drive vägrar dessuto att säkerhetskopiera och det går inte att föra över till datorn med varken märkets egna programvara eller android file transfer.
    Just nu har jag en Samsung S7 och de vill ju att man ska fabriksåterställa med jämna mellanrum, kul när det inte går att säkerhetskopiera... Något som har ett magiskt tips?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad menar du med säkerhetskopiera?
    Vilken info är det du vill spara?

    Kontakter sparar du smartast i ditt Google-konto, då kommer de automatiskt till din telefon sen.

    Bilder sparar du också i Google foto.

    Appar sparas i Google Play under "Mina appar och spel"
     
    katho och jnsson gillar detta.
  3. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Kontakter, kalender, anteckningar, inställingar. Helst foton med direkt från telefonen till datorn, men där funkar google foto.
    Skulle vilja ha så att jag kan återställa i princip hela telefonen ifrån en backup, men får inte till det.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Men allt det sparas ju automatiskt. Det enda som kan tänkas behöva fixas är eventuella estetiska inställningar.

    Kontakter, kalender och anteckningar sparas ju automatiskt i molnet. Om du nu inte kör din lur offline eller väljer att inte synka.
     
    katho, chraist och jnsson gillar detta.
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Vilka är "de" som vill att man ska fabriksåterställa med jämna mellanrum? Låter ju märkligt. Iof Samsung brukar ju sega ner sig men se det som en lärdom, stock android så behövs det absolut ingen fabriksåterställning pga telefonen blir seg efter ett par år.

    Som andra redan skrivit så har du väl loggat in på telefonen med ditt googlekonto? Då har du ju mail, kalender, kontakter osv på kontot. Behövs inget säkerhetskopiering på sådant då det sköts automatiskt.

    I stora drag så kan man säga att appar säkerhetskopieras, eller vilka du hade installerat innan.
    Samtalshistorik, inställningar på telefonen, kontakter, kalender, foton och videor, sms(kanske bara är pixeltelefonen?), dokument, anteckningar, chromehistorik, bokmärken osv.
    Då android 6.0 kom så kom också valet att lagra data på appar på google drive, vissa apputvecklare har fixat detta medans andra har det inte. Öppnar du drive och går på inställningar och säkerhetskopiering och appdata eller nått ser du vilka appar som kör säkerhetskopiering på appdata.

    Då jag för över filer till datorn vilket i princip aldrig händer längre kör jag med en filhanterare(solid explorer) via nätverket. Går även att starta en ftpserver via appen.
    Förr i tiden körde jag med Airdroid men som sagt det var längesedan.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sand.airdroid

    Ett tips som jag inte har några belägg för utan bara en känsla är att skippa sd-kort om du kan ha det, brukar göra att telefonen beter sig underligt. Installera bara de appar du behöver, ju mer appar ju segare telefon. Försök att ha så mycket minne ledigt, säg att man har 32gb och 4gb ledigt så segar nog telefonen ner sig. Ju mer ledigt ju bättre.
    Men detta har jag inte bekymrat mig över på år och dar då man kört stock android hela tiden. Min gamla Nexus 5 som jag gav bort till en familjemedlem rullar på fortfarande idag, ingen fabriksåterställning gjord sen 2014 eller nått. Den är lika snabb och rapp som då den var ny.
     
    bernard gillar detta.
  6. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Öh, varför vill de det?
     
  7. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Sony-mobiler har en inbyggd funktion för säkerhetskopiering utöver Googels. Har inte Samsung det? Eller borde väl gå att göra det via datorn och Samsung kies annars?
     
    hahadaoc gillar detta.
  8. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  9. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Lyckades tillslut få in det mesta via molnet, det har inte funkat förut. Datan för vissa appar kom inte med dock, men det får jag väl överlea.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Google Drive-appen under "Inställningar->Säkerhetskopera och åteställ" kan du se vad du har backup på via Google i alla fall. Det som finns där går att återställa bara du loggar in med ditt Google.konto på en ny enhet sedan.

    Det skiljer sig lite åt beroende på vilken Android-version man kör. Ju senare Android-version, desto mer brukar det gå att få backup på.
     
    Abello och pitrus- gillar detta.