Diskussion: hur säkert är blocket paket?

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 24 jun 2019.

1. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    För en som knappt har någon erfarenhet av att handla på Blocket så undrar jag hur pass säkert det är att köpa varor via Blocket?
    Blir lite kluven då jag ibland kan hitta varor till väldigt bra pris där säljaren erbjuder frakt med köparskydd men när jag oftast frågar om det går bra att hämta varan på plats istället för att det ska skickas så slutar säljaren att besvara mina frågor.
    Kan man lita på Blockets köparskydd eller finns det risker med att bli lurad ändå?
    Någon som har god erfarenhet av att handla på Blocket?

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Det där med köpar skydd skulle jag gärna vilja veta om någon har erfarenhet av

3. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Har handlat och såld en hel del på blocket. Med/utan blocket paket.
    Och själv bra erfarenhet. Men kan även se när någon försöker göra en fuling. Så det gäller att vara vaken och erfarenhet köpare/säljare anser jag. Att åka hämta på plats är det bästa.
    Men har märkt av många orkar, vill inte träffas. Att många tycker det lättare att göra affären på distans. Kan vara en trygghet för vissa tror jag .

Hur som, har såld köpt via blocket paket.
    Och har hänt att jag fått skicka tillbaka en vara och köparen skickat tillbaka.

Båda gånger så skickade dem inte i tid, eller så hämtade inte köparen tillbaka varan.

Det konstiga är. Jag fick tillbaka mina pengar för köpet. Och efter några veckor kunde jag hämta ut paketet igen för säljaren hämtade aldrig ut det.
    Enligt PostNord som tog hand om paketet så var detta väldigt vanligt.
    Att blocket paket hämtas aldrig ut igen av köpare/säljare. Väldigt skumt anser jag.
    Paketet hade dem även öppnat upp.

En annan gång gällde en skärm jag sålde.
    Enligt köparen funkade den inte.
    Jag tog tillbaka den. Men efter som köparen inte skicka tillbaka den i tid (14.dagar) så hände det inget.
    Efter 4v dök min skärm upp. Den fungerade så klart. Jag fick skärmen och köparen hörde aldrig av sig igen.
    Så fick en skärm och behålla pengarna!
    Skit skumt.

Så jag undrar om blocket är det som betalar ut pengarna till köparen. Eller hur det funkar.

För mig har det funkat väldigt bra.

Sålde även PS5, för 8K med blocket paket. Inga problem.
    En annan gång en NAS för 5K inga problem.

Kristy gillar detta.
  4. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Blocket-paket är bra. En säljare försökte göra en fuling (sålde en ej fungerade sak som hel). Anmälde det, skickade tillbaka prylen och fick tillbaka mina pengar.

Hatsune Miku, Kristy och AxxT gillar detta.
  5. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Jag provade att köpa en telefon "för billigt" där säljaren hade valt "Frakt med säker betalning". Tanken är att all kommunikation sker via Blocket-appen och man godkänner och betalar i den. Men säljaren (ny användare, ej verifierad med BankID) skickade istället ett sms som såg ut att komma från Blocket, där man skulle in på en länk för att betala.

Några skärmdumpar:
    Dropbox - _blocketfusk

6. Droid_301

Droid_301 Guest

Anmälde du honom?

7. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Ja, blocket plockade ner annonsen. Samma och nästföljande dag anmälde jag 4st liknande annonser från liknande ny användare med liknande erbjudanden och Blocket tackade för hjälpen varje gång. Men sen slutade jag leta efter honom.

AxxT, Hatsune Miku och Droid_301 gillar detta.
  8. Droid_301

Droid_301 Guest

Hände mig nu ,har betalat med blocket frackt och skydd men säljaren skickar inte saken,jag får tillbaka pengarna men säljaren har kunnat att se min adress och mitt mobilnummer på fraktsedeln som skulle skrivas ut,kan personen id kappa mig genom dom uppgifterna?

9. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Nej.
    Har hen däremot dit personnummer så kan den ju eventuellt göra mer skade. Men nu för tiden krävs oftast bank id eller annan verifiering.

Kristy och Droid_301 gillar detta.
  10. grattis

grattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    På fraktsedeln står endast köparens namn och ombudets postadress.

Chivo, Kristy och Droid_301 gillar detta.
  11. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Ganska dålig säkerhet för säljaren väl?
    Om köparen öppnar och hävdar att han fått en helt annan vara än den faktiskt skickade, hur ska det kunna bevisas?
    Jag som säljare skulle aldrig vilja använda blocketpaket.

Enda säkra sättet skulle vara att säljaren skickar till en tredje part som granskar innehållet, därefter ska betalning ske och till sist ska varan skickas från tredje part till köparen.

Det fanns en sådan tjänst en gång i tiden.

Kristy gillar detta.
  12. grattis

grattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Korrekt. Idag vid en tvist där det står ord mot ord så går Blocket på köparens spår och återbetalar.

Tips om man säljer med Blocketpaket:

Bästa för säljaren är att fota/filma varan hela vägen fram till att paketet lämnas in, bifoga dessa i konversationen på Blocket så har man något som backar upp en vid ev. tvist.

För att säkra sig lite mer så kan man se så att köparen har varit medlem länge, är verifierad med bankid och tidigare omdömen.

bernard gillar detta.
  13. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Absolut. Så kan man göra.
    Jag har fått ihop en del betyg på min profil. Så många köper av mig utan blocket paket fast jag erbjuder det. För det blir lite billigare för köparen.

Förhoppningsvis kommer flera köpare/säljare få sina betyg så kommer kännas tryggare att handla.
    Och så ser du om köparen/säljaren är aktiv, verifierad och har några betyg.

Swedroid och Swec har ju ett sådant betyg system och det funkar ju bra. Så ser inte varför det skulle funka lika bra på blocket.

Facebook marknad är en helt annan historia, och där handlar man bara om man kan hämta prylarna.

14. Newland

Newland Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Du kan ju få en tegelsten. Annars är det säkert för dig som köpare

Det låter säkert. Köparen betalar varan och frakten i förskott. Du får en QR-kod och lämnar in paketet. Allt frid och fröjd.

Sedan slavar Schenker bort mitt paket

Är det en bra idé att vända på köpprocessen. Nackdelen är att all säkerhet ligger hos köparen. Som säljare är du helt utan säkerhet: Om paketet försvinner så har du tydligen inge rätt alls. Du har inte själv har beställ frakten (köparen gör detta) så det är svårt att göra anspråk hos Schenker. Schenker vill att köparen som beställt frakten ska gör anspråk på förlorad vara. Dock har köparen redan fått tillbaka sina pengar och affären av avbrutits via Blocket.

Blocket i sin tur hävdar att de inte längre har med affären att göra efter avbruten affär, utan det är en sak mellan mig och köparen.

Känns som tjänsten inte är helt genomtänk.

DanielÖ gillar detta.
  15. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Har lagt ner allt som har med begagnad köp på Blocket. Oavsett köpprocess så upplever jag det för osäkert. Bästa är att köpa nytt så slipper man alla risker som tyvärr finns med att köpa begagnat. Om man i värsta fall vill köpa begagnat så rekommenderar jag starkt att köpa här på forumet av säljare som har positiva omdömen sedan tidigare affärer.

matssoderstrom gillar detta.
  16. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    bra för köpare, sämst för säljare!

mortuus och DanielÖ gillar detta.
  17. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Dedär var en aspekt jag inte ens funderat över och ytterligare en stor nackdel som säljare alltså, fyfan. Jag brukar numer försöka filma processen när man packar paketet osv för att kunna styrka lite bättre, men det hade ju inte hjälpt i detta fall. Herregud vilken miss i deras process.
    Som sagt, som köpare känns blocketpaket väldigt praktiskt, men total katastrof som säljare...

18. alexelrey

alexelrey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    299
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Väntar med spänning på ett nyligen sålt objekt via blocket som köparen haft hos sitt ombud sedan fredag om det hämtas ut eller åker tillbaka :ehm: känns som att bäst affärer görs här på forumet eller Tradera

19. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Köper och säljer hörlurar. Använder blocket-paket. Inga problem. Hifi-världen är kanske liten.

20. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Blocket sälja ? jösses som att be om problem....