Hur scrolla i activity med Gridview?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dalla, 29 nov 2010.

1. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har bifogat en liten bild från min app som beskriver problemet som jag undrar om.

Jag har en relativt stor gridview som tar upp nästan hela bilden på telefoner med lite mindre skärm, typ x10 mini.

Jag skulle ju helst vilka att hela bilden gick att scrolla, men om jag wrappar min gridview + övriga komponenter i en scrollview så blir gridview bara en rad, och det är bara den som går att scrolla. Har läst runt lite och förstått att man inte kan/ska inkludera gridview i en scrollview.

Frågan är då hur man löser det problem som jag står inför nu? I exemplet på den bifogade bilden så har jag lagt en scrollview runt allt utom gridview, men som ni ser så blir det inte mycket yta att scrolla på, och det blir inte vidare användbart.

Några förslag på hur man kan lösa detta?

Bifogade filer:

2. m.mond

m.mond Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TableLayout

Testa en TableLayout istället för GridView.

3. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmm, finns det ingen annan lösning? Implementationerna för TableLayout och GridView ser väldigt olika ut när jag kollar snabbt, blir en del att skriva om ifall jag är tvungen att byta.

Några som har fler förslag innan jag börjar mecka om koden?

EDIT: För att vara lite tydligare så har jag alltså en adapter kopplad till min GridView, och det finns en hel del logik runt just den adaptern. Om man använder TableLayout så går det inte att koppla en adapter till den vad jag förstår?

Last edited: 30 nov 2010