Fråga: Hur se samtalsinfo Vimla?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av GmbH, 7 nov 2021.

  1. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    vart kan man hitta samtalsspecifikation hos Vimla?

    Visst borde även Vimla ha info över samtal som är ringda?
     
  2. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Man får kontakta Vimla om man vill ha samtal och faktura specifikation.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    De hade det lätt tillgängligt på mina sidor förr. Att det inte längre finns där är en av de "förbättringar" som införts. <Ironi>
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla skyller väl på GDPR som orsak till att det togs bort.
     
  5. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    fick nu dra iväg ett mail

    verkligen kasst att man ej kan se det utan att skickar iväg mail!
    nu behöver Vimla lägga ner onödig tid på nåt som kunden själv kunnat göra
     
  6. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vimla har valt att inte längre spara den informationer på mitt vimla. De har gjort tolkningen att de du ringer upp inte har gett vimla samtycke att vimla får spara informationen. Det finns kort sagt inget berättigat intresse för vimla att spara informationen speciellt eftersom vimla har fria samtal.

    Ringer du betalsamtal kan du se dessa, men där har bedömningen gjorts att det finns ett berättigat intresse eftersom uppgifterna används för att kunna fakturera.

    Som vanligt med juridik kan olika personer tolka saker olika, så därför kan olika operatörers beslut skilja sig åt.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är bara väldigt spännande att samma operatör tolkar det olika för sina varumärken. Enligt lag ska dessutom vissa uppgifter sparas.

    Nu utgår jag från att Vimla har meddelat ovan och att det inte är något du har kommit fram till.
     
    jnsson gillar detta.
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Självklart sparar de den information de är skyldiga enligt lag att spara. Vad får dig att tro annat? Varför inte bara gå in och läs hos vimla, det är ingen information de undanhåller.

    Varför kan jag inte få veta vilka samtal jag har ringt? | Vimla Forumet

    Varför skulle jag själv ha hittat på detta? Trist anklagelse av en moderator på forumet.
     
    svenix gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Toppen med källa och svaret från Vimla! Tycker fortsatt att det är spännande att samma operatör tolkar det olika för sina olika varumärken. Just sättet de har hanterat det för varumärket Vimla verkar dessutom vara ganska unikt.

    Jag ber uppriktigt om ursäkt för att du tolkade det sista som ett anklagande. Det var absolut inte min mening. Det är en hel del som skrivs utan någon källa, saker som inte helt stämmer eller egna antaganden - därav min formulering.

    Det jag skriver är oftast inte i rollen som moderator, om jag skriver något i rollen som moderator brukar jag försöka vara tydlig med att det framgår av inlägget.
     
    emerge, KTM, katho och 1 annan gillar detta.
  10. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    helt sjukt att vimla svarar så,man måste kunna få komma åt sin specifikation
     
    katho gillar detta.
  11. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    fortfarande inte något från Vimla :-(
     
    bernard gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Frågan är huruvida Vimla bryter mot lagen på grund av sitt märkliga försök att övertolka GDPR?

    5 kap 7 § lagen om elektronisk kommunikation:
    Den som tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät eller en allmänt tillgänglig telefonitjänst ska
    [...]
    4. avgiftsfritt tillhandahålla en abonnent specificerade telefonräkningar som gäller användningen av ett allmänt kommunikationsnät eller därtill hörande allmänt tillgängliga telefonitjänster, om inte abonnenten har begärt att räkningen ska vara ospecificerad
    [...]


    Det är ju knappast så att GDPR gäller alltid och i samtliga situationer. Exempelvis kan nationell lag gå före GDPR i vissa fall. Och sen innehåller GDPR mängder med undantag från huvudregeln. Väldigt märkligt resonerat av Vimla. När införde man detta?
     
  13. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Ger inte GDPR till och med Vimla en skyldighet att lämna ut infon till TS? Man har ju rätt att få se all info ett företag har om en själv, ens samtalssloggar borde väl ingå där?
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Som jag skrev ovan, GDPR innehåller många undantag, och ett exempel på undantag är att nationell lagstiftning kan gå före GDPR. I detta fall kan nämnas sekretess/tystnadsplikt som återfinns i lagen om elektronisk kommunikation, som kan innebära att vissa trafikuppgifter som operatörerna sparat som berör dig inte får lämnas ut, inte ens till dig. Man kan då se det som att rätten till registerutdrag i GDPR är inskränkt, då lagen om elektronisk kommunikation går före. Det är på samma sätt som du antagligen inte kan vända dig till polisen eller Säpo och kräva att veta om de utreder dig just nu och vad de har sparat om dig i sina register, åtminstone inte i pågående utredningar, detta dels då myndigheters databehandling kan falla utanför GDPR helt och hållet, dels då sekretess i svensk lag kan ha företräde framför rätten till registerutdrag i GDPR.

    Sen kan det till exempel vara så att mobiloperatörerna sparar information om dig, t.ex. genom den omdiskuterade datalagringen som de tvingas till enligt lag, information som de då inte får lämna ut, men att de har samma information i någon annan databas för något annat ändamål, som de inte är förhindrade att lämna ut. Vem du ringt till, telefonnummer, datum och klockslag, kan vara ett sådant exempel på information som finns i flera databaser. Så inte omöjligt att rätten till registerutdrag skulle kunna åberopas med framgång i detta fall, för att få ut detaljerade samtalsloggar.

    Men i slutändan är det EU-domstolen som avgör om en medlemsstat gjort rätt, och huruvida medlemsstatens tolkning av GDPR och ev. inskränkningar av GDPR genom nationell lag är acceptabla eller inte. Går alltså inte att svara varken "ja" eller "nej". Det finns inga egentliga givna svar på frågan förrän EU-domstolen prövat ett antal fall som berör detta område.
     
  15. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    comviq har info om allt ! men inte vimla

    det är konstigt att ena skyller på GDPR o inte den andre